ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släktskap "urmoder" till Svensk släkt  (läst 516 gånger)

2022-03-29, 13:58
läst 516 gånger

Utloggad Bengt Swenson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2023-12-05, 15:55
    • Visa profil
Hej!
Person X är min Mormorsmormor. Person XX är min mormorsmor, som får en dotter (min mormor) och en son Elving som emigrerar till Nordamerika. Mormorsmormor och Mormorsmor är ju samma för sonen och dotter.
Elving gifter sig i Nordamerika och får en dotter Bettie, som sedan gifter sig med James och de får två söner. Sönerna borde då vara mina sysslingar.
Båda sönerna lever och jag har kontakt med båda… Har nu gjort en dokumenterat släktträd från ”urmodern” fram till sönerna/ sysslingarna i USA.
Det kan bli lite ”snurrigt” att namnge rätt släktförhållande! Kan någon utgå ifrån sönerna i USA fram till min Mormorsmormor ”person X”?
Dave och Johns Farfar var Elving och så vidare…
Tack!

---Bengt

2022-03-30, 13:28
Svar #1

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Hej Bengt!

Du behöver till att börja med inte starta ert träd med "x", din mormors mormor, utan din och de två brödernas första gemensamma ättlingar är ju din mormors mor och mormors far. Du bör alltså utgå från de två och sedan förklara släktskapet som sådant att första generationen från dem är din mormor och hennes bror Elving. Andra generationen (kusiner/cousins) är din mor och Elvings dotter Bettie. Tredje generationen (second cousins/sysslingar) är du och bröderna Dave och John. Sett från deras synvinkel så är deras "great grandparents the same as your great grandparents. More precise, their mother's father's parents are the same as your mother's mother's parents".

Hoppas detta hjälper

Klas

2022-03-30, 13:34
Svar #2

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Hej igen!

Ifall din mormors far är okänd så kan du ju beskriva det som "din mormors mor och den okände fadern är de samma som deras morfars mor och den okände fadern.

Vh Klas

2022-03-30, 14:21
Svar #3

Utloggad Bengt Swenson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2023-12-05, 15:55
    • Visa profil
---Bengt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna