ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ryttmästare Brettholtz / Bredtholtz kompani  (läst 190 gånger)

2022-03-23, 15:10
läst 190 gånger

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1280
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 21:17
    • Visa profil
Hej,

Jag har en rad undringar gällande GMR vid ryttmästare Brettholtz/Bredthotz kompani vid livregementet till häst. Huvudfrågan gäller dock huruvida två ryttare vid samma kompani, men olika korpralskap, kände varandra. De två ryttarna, Jöns Svala och Gabriel Blom, är mina anor; Jöns på min morfars sida och Gabriel på min mormors sida. Det skulle vara kul att veta om mormor och morfars respektive anor umgicks med varandra mer än tvåhundra år innan de själva träffades och gifte sig. Som exempel tar jag GMR 1685, mönstring gjord den 25/8 1685 (Livregementet till häst 768 (1685)). I den finns bla:

Ryttare nr 18 (sida 402) Jöns Svahla för: (på fyra separata rader därunder) Himmine i Lohärad sn, Ekeby i Malsta sn, augment Råda i Väddö socken och på fjärde raden står "stadgan". Fråga 1: betyder detta att Jöns tjänade som ryttare både vid Himmine och vid Ekeby och att dessa två hemman var två olika rusthåll (eller var de ihopslagna till ett och samma rusthåll?), som (båda) fick bidrag från Råda? I jordebok för samma år (1685, Uppsala län, SE/RA/55202/55201.03/76) finns Jöns namn vid alla de tre omnämnda orterna: 1) Himmine i Lohärad socken (Riksarkivets bild 879), där det framkommer (tror jag) att Jöns Svala och Mats Ersson brukade ett hemman tillsammans och att, som det står i högermarginalen, "åbon Jöns Svala håller rustning der [under?] dito compagnie" (dvs ryttmästare Bredtholtz kompani), 2) Ekeby i Malsta socken (Riksarkivets bild 885), ett hemman som brukades av Mats Persson, där det i högermarginalen står "ryttaren Jöns Svala på rustningh under dito compagnie", samt 3) Råda i Väddö socken (under rubriken "halva hemman", Riksarkivets bild 1002), ett hemma som brukades av unga Per Ersson, där det i högermarginalen står "ryttaren Jöns Svala till aug. på Ekeby i Malstad socken". Till höger om de fyra raderna i GMR 1685 finns en klammer som förenar dem och till höger om den står "gl:". Fråga 2: "gl:" misstänker jag betyder "gammal", men hänför det till Jöns ålder eller till antal år han har tjänat som ryttare? (Anteckningen "gl:" vid hans namn finns redan i GMR 1683, samma kompani.) Till höger om "gl:", i högermarginalen, står "rustar för räntan, styfbarnen ega halfva skatte rättigheeten". Utifrån information i jordeböcker, mantalslängder och kyrkoböcker har jag dragit slutledning att Jöns, åtminstone från 1683, bodde i Himmine i Lohärad socken, där han dog 1708, men i dombok har jag sett att han 1692/1693 önskade köpa ett hemman i Ekeby i Malsta socken. Fråga 3: vilken skatterättighet ägdes till hälften av Jöns bonusbarn: Himmine eller Ekeby?
Länk till sida med Jöns Svalas namn (ryttare nr 18) i GMR 1685:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0028774_00418#?c=&m=&s=&cv=417&xywh=613%2C1489%2C3969%2C1883

Ryttare nr 99 (sida 431) Gabriel Blom för: (på fem separata rader därunder) Trästa ("Treesta") i Häverö socken, en kvarn i Trästa, augment Råda i Väddö socken, stadgan och Svinninge i Estuna socken. Till höger om de fem raderna finns en klammer som förenar dem och till höger om den står "gl:". Till höger om "gl:", i högermarginalen, står "rider för ränttan bostellet Svininge befrias för båtsman". "Bostället Svinninge" kan leda en att tro att Gabriel bodde där, men hans namn hittas inte vid Svinninge i Estuna socken i jordebok samma år (1685, Uppsala län, Riksarkivets bild 866). Istället hittas namnet Gabriel Blom i samma jordebok (1685, Uppsala län) vid: 1) Trästa i Häverö socken (Riksarkivets bild 1022), hemmanet i Trästa som brukades av Oluf Matsson där det står i högermarginalen "ryttaren Gabriel Blom på rustning under dito compag:" (dvs ryttmästare Bredtholtz kompani"), och 2) Råda i Väddö socken (Riksarkivets bild 991), vid hemmanet i Råda som brukades av Per Ersson och Erik Bengtsson där det står i högermarginalen "ryttaren Gabriel Blom eller[?] bondson Johan Olsson på rustningh undher dito compagnie" (dvs ryttmästare Bredtholtz kompani). I kyrkoarkivs födelseböcker framkommer att en ryttare Gabriel Blom fick barn i Södra Råda i Söderby socken under åren 1682-1693. Såvida det inte fanns två ryttare Gabriel Blom rör det sig om samma person. Han dog i Söderby socken 1734. Fråga 4: var Gabriel Blom ryttare även vid Svinninge, eller bara vid rusthållet Trästa, som fick bidrag från Råda (där Gabriel tycks ha bott)? Fråga 5: betyder "bostellet Svininge" att det var rusthållarens boställe (Oluf Knutsson enligt jordebok 1685, Uppsala län, Riksarkivets bild 866, men med ryttaren Jöns Högman enligt anteckning i högermarginalen)? Fråga 6: Gabriel, till skillnad mot Jöns Svala, hittas inte antecknad som brukare/åbo i jordeboken 1685. Kan man av det dra slutsatsen att han (och/eller Jöns) omkring år 1685 inte ägde något hemman? Fråga 7: enligt nämnda GMR och jordebok låg Råda i Väddö socken, men det ortsnamnet hittas inte på dagens kartor över Väddö socken och enligt kyrkoarkiv från samma tid fanns Norr- och Söder- Råda i dåvarande Söderby socken (idag Söderby-Karl socken). Kan samma ort ha blivit placerad under två olika socknar i kyrkoarkiv respektive GMR och jordebok?
Länk till sida med Gabriel Bloms namn (ryttare nr 99) i GMR 1685:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0028774_00449#?c=&m=&s=&cv=448&xywh=566%2C2112%2C3969%2C1883

Fråga 8: baserat på ovanstående information, är det troligt att Jöns Svala med familj och Gabriel Blom med familj kände varandra?

Vänliga hälsningar,
Jan Johansson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna