ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Måns Persson Talström, Ryttare för Taleryd, Linderås s:n  (läst 339 gånger)

2022-03-22, 21:43
läst 339 gånger

Utloggad Hans Merseburg

  • Fd kyrkoherde
  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2022-04-05, 20:13
  • Ett helt yrkesliv har jag grävt i kyrkoarkiv
    • Visa profil
Jag har sett uppgifter att han är son till Per Månsson Kiellström i Brekärr.
Det finns en son Måns född 1729 14/1 i Brekärr. Ryttaren är e.u. född 1726 Jag kan inte hitta honom i F&Db Säby.
Han kan iofs ha ljugit om sin ålder vid mönstringen...?
Kiellströms änka Elin Nilsdotter dör 1782 31/3 i Markestorp hos en annan son
Hans Merseburg

2022-03-23, 16:42
Svar #1

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Hej Hans!

Kan först och främst säga att de uppgiter om födelseår som nämns i generlamömsterrullorna, måste tas med stora nypor salt. Det är inte så ovanligt att det kan skilja 5 år mellan den verkliga födseln och det år som uppges i GMR, i alla fall i rullor före 1800-talet. Så Måns Persson i Bredkärr kan vara ryttaren Talström.

Sedan undrar jag lite om du har mer info om ryttaren, när han gifter sig, fruns namn och födelsedatum m.m.? Det kan underlätta om någon vill hjälpa till att spåra upp rättt person.
Sedan undrar jag varför du skriver detta under Säby socken och sedan nämner att han levde i Linderås? Har du någon upgift (utöver den att han skulle kunna vara från Bredkärr) om att han skulle kommit från Säby?

Har nu hittat Måns Talström i husförhörslängen för Säby. Han avled i Tenbäcken och han står noterad som född i Bredkärr och inflyttad med hustrun Anna ANdersdotter ifrån Linderås 1783. De gifte sig 1755, troligen i Linderås. Det pekar ju på att det är den Måns som du nämnde. Men i vigsellängden för Linderås framgår att en Måns Jönsson vigs med Annika Andersdotter 26 December 1755. Det finns inga andra Måns/Magnus och Anna/Annika som vigs i Linderås mellan 1752-1760 vad jag kunde se vid en snabb titt. Så ifall uppgiften att de vigdes 1755 (och då troligast i Linderås i och med att Anna var född där ) är rätt kan det mycket väl vara Måns Jönsson som är rätt person. Detta måste utredas vidare. Du bör nog först gå igenom födelseboken i Säby och leta efter alla Måns/Magnus som föds mellan 1720-1730 och särskilt se om det finns någon Måns Jönsson i Bredkärr.

Lycka Till

Klas


Säby (F) AI:3b (1789-1798) Bild: 84 Sida: 73
Linderås (F) C:3 (1736-1778) Bild: 106 Sida: 197


2022-04-05, 16:23
Svar #2

Utloggad Hans Merseburg

  • Fd kyrkoherde
  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2022-04-05, 20:13
  • Ett helt yrkesliv har jag grävt i kyrkoarkiv
    • Visa profil
Tack Klas!
Han är ju både född o död i Säby. Dessutom på Militiebostället Brekärr. Jag har inte hittat honom i Linderås. Nu skall jag läsa igenom alla Dina källuppgifter och se om jag blir klokare. Både Brekärr o Grytbäcken i Säby s:n är trumslagareboställen. En del släktforskare verkar inte ha begripit att trumslagare inte bara är en musiker i största allmänhet utan en militär befattning. Dessutom av rang.
Födelseår i rullorna är rätt opålitliga. Jag har en annan ana. Han mönstrar på i fält. Jag litar inte ett dugg på de uppgifterna. Regementet står i Pommern soldaten är död. De behöver en ny soldat. Klart att de fixar rätt ålder o födelsehemort på gossen.

Tack snälla......
Hans Merseburg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna