ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: YDNA 6e generation Hur säkert?  (läst 659 gånger)

2022-03-21, 19:35
läst 659 gånger

Utloggad Siv Schéele

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2022-09-29, 16:46
    • Visa profil
Min mans farfarsfar var oäkta son, född 1841 och som i tonåren fick efternamnet Schéele. Den ev okände fadern var född 1805 man han har inte några manliga ättlingar. Hans bror har dock manliga ättlingar i fyra generationer och med hjälp av arkivmaterial och befolkningsregister har jag funnit en person i samma ålder som min man. Hur troligt är det att med hjälp av YDNAtest säkerställa den  okända fadern? Den gemensamme anfadern är då 5 generationer bort. DVS  lönar sig att kontakta den för mig obekanta personen? 

2022-03-22, 01:26
Svar #1

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej Siv!


Det korta svaret är: Absolut!


Några år in på 2000-talet var jag delaktig i en utredning om en välkänd släkts härkomst. Den då äldste kände stamfadern hade ett för trakten (Skaraborgs län) ovanligt förnamn och ett relativt ovanligt patronymikon. Personen som det hela gällde skulle beroende på åldersuppgifter vara född omkring 1663.


Efter en mycket mödosam och tidskrävande genomgång fanns ett fåtal kandidater till föräldrar kvar (faderns förnamn och patronymikon var det omvända mot den potentiella sonen), varav ett föräldrapar särskilt "stack ut".


Det visade sig dessutom att den potentiella faderns släkt var känd ytterligare 5-6 generationer bakåt på det raka fädernet till slutet av 1400-talet (en i litteraturen välkänd bondsläkt som dessutom bar ett släktnamn, förmodligen det äldsta släktnamnet i Sverige utanför adeln som fortfarande finns kvar).


En gren av den här bondesläkten har dessutom en adlig gren så det fanns flera personer att testa emot trots att det eventuella släktskapet skulle återfinnas på 1500-talet.


Efter några års bearbetning av min vän så lyckades jag till slut övertyga honom om att kontakta två personer från övriga grenar (en från allmoge grenen och en från den adliga grenen) av den förmodade släkten.


Undersökningen (DNA utredningen) utfördes av dåvarande Rättsmedicinalverket som fastslog att det var betydligt mer än 99 % sannolikhet att de tre testade individerna delade en gemensam manlig anfader på fädernet på 1500-talet!!!


Så chansen att lyckas bekräfta eller förkasta hypotesen i det här fallet är betydligt högre!


Jag vill dock skicka med brasklappen att dåvarande Rättsmedicinalverket beräknade sin sannolikhet utifrån antagandet av att varje generation var 25 år. I det aktuella fallet var generationshastigheten känd och betydligt högre än 30 år. Med etta menar jag att det rent teoretiskt skulle kunna röra sig om ett släktskap på raka fädernet som ligger ännu längre tillbaka i tiden. Men med tanke på omständigheterna i det fallet så ter det sig nästintill otänkbart.


Så mitt råd är att kontakta personen och förklara omständigheterna noggrant och förmå denne att gå med på testet.


Lycka till!


Gabriel


2022-03-22, 19:52
Svar #2

Utloggad Siv Schéele

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2022-09-29, 16:46
    • Visa profil
Hej Gabriel
Tack för snabbt svar. Jag har en följdfråga.


Skulle det kunna vara så att en gemensam anfader för de båda kan ligga ännu längre tillbaka i tiden. och att man inte kan skilja ut detta?


Vänliga hälsningar
Siv

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna