ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-14  (läst 3046 gånger)

2004-12-29, 21:56
läst 3046 gånger

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej Ingrid!
 
Det finns även en Hans Jacob som föddes i Oderljunga den 18 mars 1729! Hans föräldrar var Herr Cornetens Sven Hagman och dess fruus Stina Kålman? [Osäker på hennes släktnamn.] Det var för övrigt Madame Anna Margareta Ekebom som höll även detta barn!
 
Men jag vet inte om detta är samma person som guldsmeden i Ystad.
 
MVH
Magnus Påhlsson
Rydsgård

2004-12-30, 13:14
Svar #1

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej igen Ingrid !
 
Det var ju bra att du hittade ytterliggare en Hans Jakob i Oderljunga Magnus, tack för det, honom hade jag missat.
 
Men nu börjar det bli riktigt intressant det här. Jag har tittat i bouppteckningen efter guldsmeden Hans Hagman i Ystad 1791. Jag tyckte att det lät som om han dog barnlös efter vad det stod i Ystadsläkter under trenne sekler.
 
Mycket riktigt gjorde han det och en del släktingar räknades upp i ingressen. Tänkte att det är fler som är intresserade så här kommer min avskrift av densamma.
Åhr 1791 den 2 Junij sedan Guldsmeden härstädes Mäster Hans Hagman Barnlös med döden afgådt och efter sig lämnat änkian Christina Sandgren, så har på begäran undertecknad hofSecreterare och Rådman, till laga boupteckning förrättande mig uti Sterbhuset instält och wid efterfrågan utrönt, at afledna Mäster Hagmans arfwingar äro Bröderna färgaren Samuel Hagman i Ekenäs och häradshöfdingen Johan Hagman i Småland samt systrarna Stina Lotta Hagman och Jungfru Catharina Hagman, jemte Brödersönerna Mönsterskrifwaren Carl Friedrich Hagman wid Södra Skånska Cavallerie Regementet, med dess Bröder Sven Lorents Hagman och Erasmus Hagman, om hwilka twenne senares wistande ingen kundskap är; Gifwandes änkjan wid handen, at hon wäl genom bref anmodat sin mans Bröder hit resa at bewista Boupteckningen; men at ingenthera ännu låtit af sig höra, hwarföre och som hennes afledna man den 1 sist:na Januarii afsomnat, hon ej wågar med ägendomens uptecknande längre dröja ...
 
De syskon som nämns är brodern Samuel (f.1733) som är färgare i Ekenäs samt brodern Johan (f.1736) som är häradshövding i Småland. Systern Stina Lotta (f.1724) och systern Catharina (f.1740).
Carl Fredrik Hagman som är mönsterskrivare, samt hans bröder Sven Lorens och Erasmus kallas brodersöner(!). MEN enligt allt tidigare forskningsresultat så skall ju Carl Fredrik vara oä son till Catharina Hagman.  
NU får vi nog titta vidare på detta. Likaså är det ju spännande att se vem Sven Lorens och Erasmus Hagman är söner till.
 
Hoppas att detta var en nyårskaramell att suga lite på.
Niklas Hertzman

2004-12-30, 19:52
Svar #2

Ingrid Nielsen

Hej och tack för alla fina uppgifter, hittade detta i Ö Göinge dombok Lorens Frank var ju gift med Görel Kollman och hon var ju moster till Catharina Hagman. Ska nu försöka hitta var Catharina födde sin son någonstans, det var tydligen i lönndom för han lämnades ju till Malmö barnhem 1763 som moder och faderlös. Ska sätta mig och gå igenom allt under helgen det ser verkligen givande ut.  
1776 den 24 okt nr 15
Efter kvartermästare Lorenz Franks dödliga frånfälle lät dess dotter hustru Maria Grotte för  
domstolen uppvisa dess i livstiden författade testamentiska disposition så lydande: Sedan jag  
till nu hög ålder kommer är och står i herrans makt och guds nådeliga behag kalla mig från denna levnadstiden så har emellertid i min livstid funnit mig föranlåten göra en liten disposition, varefter mina anhöriga skola sig med hela kvarlåtenskapen efter min död rätta och ställa som följande:Mitt hus som jag bebor och har uppbyggt behåller min dotter Maria med sitt lilla barn Catharina men skulle Maria genom döden avgå försäljes huset och penningarna delas så att Marias lilla dotter Catharina får 2 lotter och salig Stinas barn tredje delen varmed en och var skola vara nöjd. Alla mina små lösören behåller Maria för sig med sitt lilla barn Catharina, men skulle nådiga guden behaga kalla Maria hädan så försäljes allting och delas penningarna arvingarna emellan så att lilla Catharina får de tvenne parterna och salig Stinas barn tredje delen.Vad skuld som efter mig lämnas den betalas av det kapital som guldsmeden Hans Hagman i Ystad är mig skyldig och vad överblivit det behåller Maria att uppfostra sitt lilla barn med.
Lorenz Frank
Bevittnas:
Knut Esbjörnsson i Bennarp Jon Bodelsson i Kattarp
Gott nytt år och tack än en gång.
Mvh
Ingrid

2004-12-30, 22:47
Svar #3

Kicki Wahlström

Hej!
När jag ser er disskutera Hagman så tänkte jag passa på att fråga om ni känner till någon Skräddare Hagman. Jag håller fortfarande på att jaga min anfader Petter Wahlströms anor, och en Skräddare Hagman är fadder till hans son Hans Wahlström f.1761, hans dotter Maria Lena f.1764.
En Jungfru Beata Hagman är fadder till äldsta sonen Anders f.1759 och till sonen Nils Jakob f.1777 är jungfruarna Hagman faddrar. Alla dessa faddrar Hagman får mig att fundera över om de kan vara släkt till min Petter Wahlström och till hjälp i mitt sökande. Alla barnen är födda i Genarp och Lyngby men som sagt var känner jag inte till varifrån min Petter kommer.
 
MVH  Kicki

2004-12-31, 13:17
Svar #4

Utloggad Mikael Jageklint

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 371
  • Senast inloggad: 2018-04-30, 13:59
    • Visa profil
Hejsan,
 
Jag hjälper en släkting i Australien med hennes forskning på en anfader i Ystad, Jöns Nilsson född 29 aug 1843 i Hunnestad, Ystad, Malmöhus. För att vara säker på att denna man är rätt anfader behöver jag länka ihop honom med en emigration till Australien. Är det någon som skulle kunna se i nån församlingsbok om han gav sig iväg? Skulle gärna vilja veta lite mer om hans föräldrar också om möjligt.
Tacksam för all hjälp!  
Gott Nytt År!
 
Mikael J

2005-01-01, 14:27
Svar #5

Monica Jönsson (Monica)

Hej alla!
 
Ingrid, du skriver ovan om Lorents Franks dotter Maria Grotte. Jag antar att hon var gift Grotte. Vet du vem hennes man var?
Med både Grotte o Hagman i anorna börjar detta bli riktigt spännande!
 
Hälsn. Monica

2005-01-01, 14:46
Svar #6

Monica Jönsson (Monica)

Hej igen.
 
Kicki, du söker en skräddare Hagman. Kan det vara Skräddaren Anders Hagman, f 1706 i Hinneryd Småland, gift 1744-11-01 i Näs med Anna Lisa Weiss fo 1723, död 1796 i Gullarp. (IGI)  
Deras barn, enl. Friedrich bou:  
Sven f 1745, taffeltäckare
Johannes död före 1892
Hans Jörgen skomakare
Friedrich, skräddare 1756-1822
 
Hoppas det kan hjälpa dig.  
 
Monica

2005-01-01, 16:36
Svar #7

Utloggad Werner Otterman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 321
  • Senast inloggad: 2016-01-14, 18:12
    • Visa profil
Anders Hagman:
Han var skräddare/Lakej vid Trollenäs slott.
Där fanns många barn, utöver ovanst.
Sven 14/7 1745 +18/10 1822
Johannes 25/11 1746 + 21/12 1746
Catharina 24/12 1747 + 7/5 1756
Annica 25/4 1754 + 25/11 1759
Catharina 29/12 1759 + 28/1 1760
Catharina 2/3 1761 + 23/8 1761
Anna 26/5 1762 + 26/5 1762
Jöns 5/6 1763 + 29/4 1764
Är det någon som har fler uppgifter, t. ex något om Anders Hagmans föräldrar är jag intresserad
Werner Otterman

2005-01-01, 19:14
Svar #8

Monica Jönsson (Monica)

Hej!
 
Tack för den kompletteringen Werner. Var föddes barnen?  Har du det från fb?  
Tryckfelsnisse var med i mitt inlägg, Johannes som jag nämner dog före 1822. Man kan tänka sig att han föddes mellan 1747 och 1756.  
 
Från Niklas Hertzman har jag fått följande bou efter Friedrich.
Han är 65 år 11månader och 19 dagar gammal vid sin död
År 1822 den 5te November företogs ... Laga Bouppteckning
efter skräddare Mäster Fredrik Hagman i Strö, som dog den 25te sidstledne October och efter sig lämnat Enkan Ellna Nillsdotter, utom Bröstarfwingar. Såsom kända arfwingar upgafs:
1) Brodern Swen Hagman wid Näsbyholm, som är död och efter sig lämnat sonen Inspectoren Julius Hagman på Österöd? och Christian Hagman Inspector, samt döttrarna Greta gift med
fiskaren Hans Hansson wid Näsbyholm, Amalia --- gift med Beridaren ___ wid dito, Carolina ogift.
2) Brodern Johannes Hagman, äfwen död och efter sig lämnat
sonen Snickaren Andreas Hagman i Reslöf och döttrarna
Botilla gift med swarfwaren Mästen Landgren i Lund och
Chatharina gift med solldaten Moberg.
3) Brodern Skomakaren Hans Jörgen Hagman i Bosarp. ...
[Onsjö häradsrätt FIIa:24 s.329]
 
Tyvärr har jag inget bakåt om Anders f 1706.
 
Har du Werner (eller någon annan) förresten stött på en annan nästan samtidig Anders Hagman, Boråsens född ca 1712, okänt var, död 1762, gift med 1) Maria Andersdotter, 2)Rebecca Wernersdotter Westerling? Från slutet av 1730-talet fanns han i Skåne; Blentarp, Simrishamn, Gårdstånga, Genarp. Mer info om honom finns under resandesläkter Skarprättare Verner Nils Wallin - Släkter Westerling- Hagman.  
 
Hälsn. Monica

2005-01-01, 21:14
Svar #9

Kicki Wahlstöm

Hej Werner och Monica!
Det kan mycket väl vara denna Anders Hagman jag letar efter. Den jag söker Trädgårdsmästare Petter Wahlström/Wallström arbetade först på Toppeladugård där han gift sig 2 ggr. 1:a ggr med Elisabeth Hedberg och 2:a gången med Maria Wolfenstein från Hörby, Onsby. Varifrån den första hustrun kommer vet jag inte men de barn han eller den nämnda Beata Hagman är faddrar åt kommer från båda äktenskapen, därför antar jag att de kan vara släkt med Petter. Jag är ju inte säker men tycker att det är konstigt om han eller andra Hagman såsom Beata eller de nämnda Jungfruarna Hagman är faddrar till  4 av 7 barn om de inte är släkt. Petter och hustru Maria dog på Näsbyholm. Där finns ju ytterligare en koppling.
Ni ska ha tack båda två jag får nysta vidare på detta men har då samma fråga som  Monica, vart är barnen födda  
 
Tack Kicki

2005-01-01, 21:32
Svar #10

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej !
Anders Hagmans barn är födda i Gullarp.
Niklas Hertzman

2005-01-01, 22:23
Svar #11

Kicki Wahlström

Hej igen!
Glömde fråga om någon vet vart Beata Hagman kommer in i bilden av släkten Hagman, hon bar fram Petter Wahlströms äldste son till dopet 1759. Mina erfarenheter är att det är släkt som bär fram barnen till dop eller har jag fel.
MVH Kicki

2005-01-02, 13:12
Svar #12

Monica Jönsson (Monica)

Hej Kicki.  
Exakt var o när döptes PWs äldste son 1759?
 
Monica

2005-01-02, 13:34
Svar #13

Kicki Wahlström

Hej Monica!
Petter W. äldste son föddes i Lyngby 9 september 1759. Dopdatumet kan jag inte komma ihåg just nu, är tyvärr inte hemma, men kan kontrollera ikväll.
MVH  Kicki

2005-01-02, 16:03
Svar #14

Ingrid Nielsen

Hej Monika
Här är det jag har om Grotte.
1776 14 mars nr 63
Genom ingiven skrivelse anhåller hustrun Maria Frank att dess man soldaten Bengt Lorentz Grotte som på tredje året varit borta och henne övergivit utan att han det ringaste låtit av sig höra måtte allmänt efterlysas och om han ej inom laga föreskriven tid sig inställer hon då från honom må skild bliva. Det tingsrätten överväger och medan ingen underrättelse om bemälta Grotte efter de rättsökandes intygande allt ifrån dess borttagande givits så prövar tingsrätten skäligt i kraft av 13 kap att härigenom förelägger man bemälta Bengt Lorentz Grotte att inom natt och år sig hos sin hustru infinna. I annan händelse får han tåla att laga skillnad i äktenskapet meddelas skolande emellertid behöriga lysningar efter honom över hela häradet ske.
Häls  
Ingrid

2005-01-02, 19:24
Svar #15

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej!
 
Ursäkter till Ystadsforskarna för att vi tar upp plats med saker som inte borde ligga här (anbytarvärden kanske kan flytta delar till någon släktdiskussion Hagman), men här kommer några kommentarer:
 
Det kan knappast vara samma skräddare Anders Hagman som nämns i Lyngby födelsebok, eftersom han vid samma tid får barn i Gullarp.
 
Kicki, Beata kan vi glömma, för hon heter Harman. Se här:

Lyngby fb 1759 GID 1303.19.24200
 
Ingrid, vet du var Bengt Lorentz Grotte och Maria Frank bodde? Gissar att ditt utdrag är från Östra Göinge dombok.

2005-01-02, 21:41
Svar #16

Monica Jönsson (Monica)

Hej,
ja, det har handlat om både Grottfolk o Hagmän här. Jag har lagt in en fråga under släkter Grotte om Bengt Lorentz, så vi kanske kan fortsätta den biten där.  
Bra med klarhet ang. Beata. Men Anders, även om Anders Hagman med fru får barn i Gullarp 29/12 1759, kan han väl vara dopvittne i Lyngby samma år i september? Eller då hade det kanske troligen angetts att han kom från en annan socken?

2005-01-02, 22:45
Svar #17

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Skräddaren i Lyngby bor i något som ser ut att heta Tornamarkzhuset, och jag antar att det är ett ställe nära Lyngby. Knappast (men med en mycket liten möjlighet att det är) samma skräddare som i Gullarp.

2005-01-02, 23:49
Svar #18

Kicki Wahlström

Hej Igen!
Förlåt min felläsning ser ju nu att det står Harman och Tornamarkshuset. Ska fråga under Lyngby om de vet. Men det närmsta jag kan hitta är Tornahus i Genarp. Kanske samma sak.
Tack igen för er tid och förlåt min felläsning. Har funnit att det finns en skräddare Nils Hagman i Kristianstad. Jag går vidare till den orten.
 
MVH  Kicki

2005-02-04, 21:08
Svar #19

Utloggad Jan Flyrin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2021-04-05, 16:46
    • Visa profil
Peter Johan San(d)ström inflyttar till Ölmevalla Socken i Halland 1851 ifrå Ystad.Enligt uppgift skall han vara född 2/4 1829. Är det någon som känner till nåt om honom? Mvh Jan Flyrin.

2005-02-06, 21:22
Svar #20

Utloggad Lars Jensen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2015-04-02, 23:35
    • Visa profil
Hej
 
En af mine aner hedder Bengta Olsdotter. Hun blev gift 1819 26/09 i Benestad med sockneskräddare Ola Svensson. I husförhörslängderne før Tryde församl. står hun anført som være de født i Ystad 1795 28/2. Jeg ville blive glad, hvis dør er nogen, dør kan hjælpe mig med hendes herkomst?
 
Lars Jensen

2005-02-07, 09:16
Svar #21

Nils-Olof Witting

Hej!
Det födds ingen Bengta i Ystad i Februari 1795. Jag har kollat Ystad Petri och Ystad Maria. Kolla i flytt längderna, en sifra kan ha blivit fel!?
 
MVH
Nils-Olof

2005-02-07, 09:29
Svar #22

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Däremot föds det en Bengta i Ystad S:t Petri församling 1795-12-30, vars far hette Ola Rosenlund och var timmergesäll. Modern var Sara Pärsdotter, 32 år gammal. Kan det kanske vara din Bengta?
 
Hälsningar
Carin Olofsson

2005-02-07, 21:24
Svar #23

Utloggad Lars Jensen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2015-04-02, 23:35
    • Visa profil
Hej Nils-Olof og hej Carin
 
Tak for jeres hurtige svar. Carin, jeg tror helt sikkert, at du har fundet den rigtige Bengta. Jeg har heldigvis i sin tid taget en fotokopi af den side i husförh.längden for Tryde förs., hvor mine aner er nævnt.Under Efveröd nr. 7 står der:
 
Ola Svensson, f. Benestad
H. Bengta Olsdr. f. 1795 28/2 Ystad
S. Sven, f. 1819 26/7 Benestad
 
Jeg ser nu, at der nedenunder, i samme husstand, er nævnt:
 
Timmerm.gesell: Åke Rosenlund, f. 1793 10/6 Ystad
 
Med det navn, den fødselsdato og det fødested, må han være en bror til Bengta Olsdotter. Jeg har ikke tidligere haft grundlag for at sætte disse to personer i familiemæssig forbindelse med hinanden, men det har jeg nu, takket være dig!
Den fødselsdato, der er nævnt for Bengta Olsdotter må så være fejlagtig.
 
Endnu engang tak!
 
hilsen Lars

2005-02-07, 22:56
Svar #24

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Visst var Åke bror till den Bengta som föddes den 30 december 1795. Här är beviset (tyvärr är Bengtas födelsenotis väldigt dålig, men den står ju å andra sidan med i DDSS, så man kan läsa den där istället):  
 
Ystad S:ta Maria 1793 10/6
 
 
Ystad S:t Petri 1795 30/12
 
 
Hälsningar
Carin

2005-02-08, 10:59
Svar #25

Nils-Olof Witting

Vill bara nämna att Ola Åkesson Timmergesäll och Sara Persdotter vigs 22/2 1789 i Ystad Maria.
 
MVH
Nils-Olof

2005-02-09, 20:06
Svar #26

Utloggad Lars Jensen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2015-04-02, 23:35
    • Visa profil
Hej Carin og hej Nils-Olof
 
Mange tak for jeres hjælp. Jeg har nu, på grundlag af jeres oplysninger, fundet ud af, at Ola Åkesson Rosenlund og hans familie flyttede til Efveröd, Tryde i 1814. Sara Persdotter er født i Efveröd, Ola Åkesson i Smedstorp.
 
Mvh Lars Jensen

2005-03-18, 18:54
Svar #27

Utloggad Stein Ole Kjær

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2017-05-02, 23:30
    • Visa profil
Kjenner noen til Tilluf Jacobsen, borger i Ystad ca. 1670. Hans hustru het Ingeborg Persdotter og det var skifte etter henne 31.8.1674. Ingeborg hadde en søster hvis navn skulle være Metta Persdotter. Jeg skulle gjerne visst mer om Metta og hennes opphav. Metta var gift med Jens (Jöns) Andersen Hals. Han var ridefoged i Bollerup.
 
Stein

2005-04-03, 10:52
Svar #28

Rolf Johansson

Hej!
 
Stationsskrivare Ferdinand Ringström i Ystad, har
enligt mina uppgifter 3 barn ihop med Anna Hansson:
Arthur Konrad William född 1890-05-05  
Axel Fredrik Ferdinand    1892-05-15
Anna Vilhelmina Natalia   1894-08-17, samtliga födda i Ystads Stadsförsamling.
Finns det någon som vet om deras senare öden?
 
Mvh Rolf Johansson

2005-04-14, 10:08
Svar #29

Johan Leijon

Hej
 
Jag behöver några tips om var jag lämpligast söker information om följande person /-er:
 
Nils & Sophia/Sophie(f Wihlborg) Kjellman (Kiellman), Ystad
Nils dog 1821 i Ystad och hans fru dog senare.
Han benämns under perioden 1797-1821: Ryttmästare,Överstelöjtnant.
 
Jag behöver tips om vilka register/ arkiv som är lämpligast förutom S:t Petris.
 
Tack på förhand
Johan Leijon

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna