ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jens  (läst 320 gånger)

2022-03-20, 16:01
läst 320 gånger

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Historiska muséet påstår att mansnamnet Jens (dansk kortform av Johannes) äldsta belägg i Sverige är från 1842. Jag har svårt att tro att det stämmer och själv tror jag att jag har funnit det redan på 1500-talet, och då inte i de gamla skånelandskapen. Är det andra forskare som stött på namnet Jens/Iens i Sverige tidigare än 1842, så vore det intressant att få ta del av när och var.

VH Klas


2022-03-20, 16:31
Svar #1

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Här är vad jag tror är Jens i Bläsarp i Linderås socken. Skrivaren skriver e på det sättet, kan t.ex. ses i namnet "Linderås", och dessutom finner man namnet Iens eller Jens på fler ställen som t.ex. Svarttorp. Bilden hämtad från landskapshandlingarna från 1544. År 1542 och 1543 skrivs namnet Jöns, som ju är en sydsvensk kortform av Johannes. Det är stor skillnad på hur Jöns i Bläsarp skrivs i jämförelse med Jens i Blasarp så det högst troliga är att det är två olika skrivare och att den nyare använde sig av den danska kortformen av Johannes.


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna