ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bästa sättet att publicera en släktkalender?  (läst 474 gånger)

2022-03-19, 18:43
läst 474 gånger

Utloggad Patrik Jakobsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 210
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 07:40
    • Visa profil
Min hobby sedan hösten 2020 har varit att kartlägga alla ättlingar till en gemensam förfader som levde i början av 1700-talet. Det blev i runda slängar fem tusen ättlingar. Jag har sammanställt det i bokformat, i form av en 1200-sidig pdf-fil. Det har varit en rolig och givande hobby. Projektet är nu i stort sett färdigställt. Jag har haft lite lösa tankar om framtiden, men insåg snabbt att jag inte har en plan.

En tidig tanke var att publicera kalendern som en riktig fysisk bok i några exemplar och tillgängliggöra den på bibliotek. Men det verkar som en dyr och omständlig lösning, som kanske inte ens nått ut till medlemmar i släkten.

Min andra tanke var att skapa en Facebook-grupp och lägga upp pdf-filen i ett fastnålat inlägg. Sen insåg jag dels att det inte är särskilt lätt att ens få upp en pdf-fil på Facebook, dels att det fordras några steg för att kunna bjuda in folk till gruppen. Ingen av dem vet om att de ingår i samma släkt, så det går ju inte att passivt vänta på att folk går med i gruppen. Har någon annan haft liknande problem? Har någon annan här skapat en släktkalender och i så fall hur gick ni till väga med att nå ut till släktens medlemmar?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna