ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bokbindare Johan Nilsson Norman i Stockholm 1693 var född i Estuna sn  (läst 184 gånger)

2022-03-19, 16:51
läst 184 gånger

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1247
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:17
    • Visa profil
Hej,

Vid genomgång av en dombok från Lyhundra häradsrätt hittade jag födelseuppgifter om bokbindare Johan Nilsson Norman i Stockholm. Protokollet, från ordinarie laga ting med allmogen, var skrivet 2 juni 1693, så han bör ha funnits i Stockholm vid den tiden. Nedan finns mitt försök till avskrift, men för säkerhets skull bifogar jag också bilder av texten, som är taget ur Lyhundra häradsrätt AIa:1b, sidorna 90 och 91.

"S d [samma dag?] Begärade Johan Nillsson Norman, som har i Stockholm lärdt bookbindare embetets ting rättens vittnesbörd om sin födelse och uppfostring, hvarföre som nembden enhällel_n viste att betyga det denne Johan Nillsson Norrman är född af hederlige och ärl. föräldrar i Nora by och Estuna sn sampt af dem till dygd och det som hederl. är upfostrad. [?] kunde rätten intet förvägra, att meddehla honom här öfl_r vederbörl. attestatum"

Vänliga hälsningar,
Jan Johansson

2022-03-21, 07:05
Svar #1

Utloggad Karin Uhrvik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 962
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 08:18
  • Karin Uhrvik
    • Visa profil
En bokbindare Johan Nordman vann burskap i Stockholm 1694-05-03.
Han finns i borgarboken, som är ett register där födelseorten inte finns antecknad.

Handelskollegiet (A, AB) DIa1:1 (1689-1750) Bild 790 / sid 127 (AID: v744366.b790.s127, NAD: SE/SSA/0147)

I Handelskollegiets protokoll för 1694, AI:35, som ännu inte finns hos Arkiv Digital, antecknas födelseorten Estuna, Roslagen.



Ytterligare uppgifter kan finnas i boken Stockholms bokbindare 1460-1880 av Arvid Hedberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna