ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dramatiskt i dödboken  (läst 504 gånger)

2022-03-18, 12:02
läst 504 gånger

Utloggad Annelie Sandström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2024-02-29, 16:26
    • Visa profil
Hej,
Min ana Mätta Larsdotter dog den 6 september 1781 i Hemmesdynge.
Det står en lång text om hennes död i dödboken och jag kan bara ana att det handlar om död i barnsäng. Texten börjar på sidan 77 och fortsätter på sidan 78.

ArkivDigital: Hemmesdynge (M) CI:2 (1729-1814) Bild: 840 Sida: 77 och 78

Kan någon hjälpa mig att tyda texten?
Man blir ju så nyfiken när det står en lång text...
Mycket tacksam för hjälp.

Annelie Sandström


 

2022-03-18, 12:31
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Annelie!
 
Vad spännande att du har Mätta Larsdotter som din ana! Jag har tidigare hört talas om denna unika händelse, som bland annat omnämns på Källstorps församlings hemsida där man kan läsa att hennes gravsten tydligen ännu finns bevarad på Hemmesdynge kyrkogård: ”Kyrkogården innehåller många gamla och vackra gravstenar. Mest märklig är den som beskriver hur Mätta Larsdotter sju dagar efter sin död framfödde en död son, till dubbel sorg för maken och fadern” (https://www.svenskakyrkan.se/kallstorp/hemmesdynge-kyrka). Den utförliga notisen i kyrkoboken tyder jag såhär: 


”September den 6. dödde Hem[m]ans åboen Truls
Olssons Hustru Mätta Larsdotter på No 3 i
Hem[m]estynge af HufwudWärck; och begrofs
den 14 dito, dess ålder war 38 år, 4. Månad: 3 W: och 4 dagar.
denna hustrus sidsta märckwärdige omständigheter torde
förtiena at här, för effterwerlden, något utförliga an-
 
andraga; hon insiuknade d: 4 nyssnämd. månad;
siukdomen bestod i början af hufwudwärck och nys-
ningar; och afftonen saknade man hos henne, känsel, hörsel
och tal, jemte det hon stadigt höll ögonen tillslutne; i högra
sidan kändes hon ha slag; i detta tillståndet war hon till
sin död, hwilcken inföll, som nämndt är d: 6 kl: millan 1 och 2
om natten; följande morgon blef liket klädt, samt om-
sider lagt i kista, utan at låcket tillspikades. Natten
mellan d: 12 och 13de hördes frå det rum där liket stod, af
flere med begrafnings anstalten sysslosatte, 4 gånger
å rad et slags läte; detta giorde så mycket mera up-
märcksamhet, så hos mannen som närwarande jordgum-
man, som den afdöde inan sin död allena hade 14
dagar igen, in[n]an hon annars skulle gå i Barnsäng;
dagen derpå eftersågo de liket; befunno det i en
ställning och författning, som en förlöst Barne Föderska,
samt et fullburet men dödt gåsse Barn liggande på behörigt
ställe; Barnet twåddes och kläddes, inlades åter
hos modren i likkistan; och blefwo altså båda, näm-
da dag, begrafne.”
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2022-03-18, 13:06
Svar #2

Utloggad Annelie Sandström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2024-02-29, 16:26
    • Visa profil
Men Åh, detta var ju ännu mer dramatiskt än jag hade kunnat ana.
Tusen tack för hjälpen!
Jag ska genast gå in på Källstorps församlings hemsida och också besöka hennes grav.
Mycket tragisk historia men sådana här dagar känns släktforskningen extra meningsfull.
Återigen stort tack!

Annelie

2022-05-27, 01:25
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej igen Annelie!
 
Jag upptäckte nu att jag sparat en gammal referens till denna märkliga händelse, nämligen Helge Anderssons text ”Märklig 1700-talsfödsel” som publicerades i tidskriften Byahornet nr. 3 år 1971. Jag utelämnar artikelförfattarens transkribering av dödsnotisen (som överensstämmer med min egen transkribering här ovanför), men citerar resten av den intressanta texten här nedan:
 
”Folktraditionen i södra Skåne berättar i olika versioner om en mystisk födsel, där en död kvinna fött en son i likkistan. 'För i varden gick de besynnorlet ti. Fårr mångga Harrans år sin va darr en bonakvinga, såmm fydde en glytt nårr honn sto lij, glytten fyddes i tjistan, å darr ble itt farlet fårrvänne (uppståndelse) po gåren, darr ble begravning å kristnajille (dop) po samma dag' har upptecknats i Genarp i Bara härad. Folktraditionen om den döda modern, som födde ett barn, och begravning och barndop på samma dag har med all sannolikhet sitt ursprung i en mystisk födsel på 1700-talet i Hemmesdynge i Vemmenhögs härad, där en i kyrkogårdsmuren inmurad gravsten förtäljer om den märkliga händelsen, som på sin tid gav ett så starkt eko i bygden att den ännu lever kvar i folktraditionen, låt vara i utbroderat skick. Gravstenen är rest över hemmansåboen Truls Olssons hustru Mätta Larsdotter, som dog den 7 september 1781 i en ålder av 38 år. Den något nötta och mossiga stenen har versen:
 
     DEN MOR SOM HÄR SIN HVILA HAR
     VAR HAFVAND MED EN SON
     DÅ OFÖRLÖST HON DÖDDE
     7 DAGAR EFTER ÅT
     HON HONOM DÖD FRAM FÖDE
     TIL DUBBEL SORG FÖR MAN OCH FAR
     DÅ AF DEN HÄNDELSE
     SÅ MÅNGA BLIFVIT RÖRDA
     LÄR ÄFVEN LÄSAR DU
     FÖRSYNENS STYRSEL VÖRDA.
 
Den märkliga födseln föranledde prästen att lämna en utförlig redogörelse över en hel sida i Hemmesdynge dödsbok, som nu förvaras i Lunds landsarkiv. Dödsdatum för Truls Olssons hustru Mätta Larsdotter är enligt dödsboken den 6 september, medan gravstenen har den 7 september. [...]. Det är vanskligt att efter snart 200 år på basis av de rätt knapphändiga upplysningarna söka klargöra vad som verkligen inträffade i Hemmesdynge på hösten 1781. Medicinsk expertis, som granskat fallet, har pekat på olika möjligheter. Modern kanske inte var död, då hon i likkistan födde barnet, som antingen varit dödfött eller avlidit i kistan strax efter födseln. Kvinnan kan ha råkat i så djup medvetslöshet att hon ansetts som död. Mycket tyder på att hon drabbats av hjärnblödning; hon förlorade känsel, hörsel och tal. Tänkbart är också att hon i samband med havandeskapet drabbats av äggvitekoma eller annan koma. Moder och foster kan också ha avlidit samtidigt, och genom stark gasbildning från förruttnelsen i den avlidna moderns kropp kan fostret sedan ha drivits ut. Detta är endast hypoteser, och det verkliga händelseförloppet torde aldrig kunna utredas. Hemmesdyngefödseln är emellertid intressant också såtillvida, att den visar hur en märklig händelse kan traderas från generation till generation genom två sekler, gå från bygd till bygd. Trots olika berättares utstofferingar finns dock en kärna av sanning kvar. Såväl gravsten som dödsbok innehåller uppgift om att både moder och barn avlidit, men folkfantasin har satt till extra krydda och talar om begravning och barndop på samma dag.”

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna