ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Årliga räntan 1543  (läst 320 gånger)

2022-03-16, 12:53
läst 320 gånger

Utloggad Håkan Alamaa

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 14:51
    • Visa profil
Behöver lite hjälp att tyda anteckningarna från "Årliga räntan" 1543.


https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0044282_00142


Det gäller byn Björkön i Njurunda församling. Med ledning av andra dokument tror jag mig veta att namnen på
de skattskyldiga är Anders Jonsson och Pål Eriksson (rätta mig gärna om det är fel).

Men jag är lite nyfiken på vad som står efter namnen. "Måll" lär väl vara det som senare skrivs "Mål" dvs ett mått på gårdens storlek.
Men resten?

Bifogar närbild.




2022-03-17, 09:15
Svar #1

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6956
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:16
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Per Ersson är namnet på den andre bonden (överensstämmer med ägaren på Björkön nr 1 i "Inbyggare i Njurunda" s 59 längst ned).
Det som står före och efter "måll" är romerska siffror, gissningsvis 15 och 13 före och 2 och 2 efter. Sist står Åcker.

2022-03-17, 12:58
Svar #2

Utloggad Håkan Alamaa

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 14:51
    • Visa profil
Tack Per!

Antar att Åcker är det vi nu skriver åker, och inte ocker  :)
Betydde då detta att gården var t ex 15 mål stor och två av dessa var åkermark? I vissa fall har jag för mig att
"mål" var ett mått på avkastningen. Gamla mått är inte så lätt...



Den gode Per Ersson får för övrigt sitt namn stavat Eriksson, Pär, Pål och Peder lite beroende på vem som höll i pennan.


/Håkan

2022-03-17, 14:02
Svar #3

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6956
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:16
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Javisst, åker.
Mål var ett mått, ordagrant. Men kanske inte avkastning utan besådd areal, mätt i skäppor el. dyl. (Nu är jag ute på hal is, men om jag gissar fel kanske någon annan med bättre kunskap finna sig manad att korrigera.) Siffrorna före "åcker" gissar jag vidare är andelar av mål, t.ex. femtedelar. (Motsvarigheten i Ångermanland är seland och femtedelarna kallas markland). Men han heter nog aldrig Pål. Jag litar på att Algot Hellbom har läst alla skattelängder och stannat för att det korrekta förnamnet är Per. Pål kan vara en felläsning av Päl(le) eller felskrivning.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna