ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kristina Olsdotter fr S Ryr  (läst 238 gånger)

2022-03-12, 12:26
läst 238 gånger

Utloggad Helge Roland Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 278
  • Senast inloggad: 2023-10-19, 17:30
    • Visa profil
Enl Brålanda AIIa:4 sid 146 var hon född i S Ryr, men jag lyckas inte klara ut vilken socken detta egentligen var. Jag har läst mig till, att S Ryr vanligtvis var beteckningen för Sundals Ryr, men så har vi ju också Södra Ryr nere vid Vänersborg. Jag har sökt i flera födelseböcker, men gått bet, eftersom ingen Kristina föddes vid det datumet i någon av dessa församlingar. Ngn som kan leda mig till rätt socken kanske, det skulle kännas bra. Tackar på förhand för all hjälp som leder mig rätt. 

2022-03-12, 13:35
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6921
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 20:05
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Om man gör som man alltid bör göra, följer henne bakåt i husförhörslängderna, så hamnar man i Holmerud i Sundals-Ryrs socken i husförhörslängden 1861-1865 (AI:13, uppsl. 195). Det finns ingen inflyttningsnotering, så då bör hon vara på samma ställe i föregående längd. Och den enda tänkbara där är en Maja Christina Olsdotter med samma födelsedatum, den 1/7 1834 (AI:12, uppsl. 120). Där står det att hon kommit från "Råsk. Br." 1859.

Och i Råskog i Brålanda socken (AI:18, uppsl. 166) finns en Maja Kristina Olsdotter, utflyttad till "R. Holmerud" 1859 - men hon är född den 1/7 1840.

Och följer man henne bakåt, så hamnar man i Bretvet i samma socken (AI:17, uppsl. 28), där det står att hon kommit från Gunnarsbyn 1855.

Det ligger i Sundals-Ryr (AI:11, uppsl. 72). Och där heter hon åter igen bara Christina, och har kommit dit från Dalskog 1853.

Och i Dalskogs utflyttningslängd finns hon som n:r 13 det året (B:1, s. 106), utflyttad från Myrevarv, uppsl. 104 i husförhörslängden. Och där (AI:13) finns hon hos sin mor, enkan Karin Jansdotter.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-03-12, 16:46
Svar #2

Utloggad Helge Roland Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 278
  • Senast inloggad: 2023-10-19, 17:30
    • Visa profil
Så klart! Ett stort tack Jörgen! Skönt med kunniga forskare ute i bygderna, då man själv inte ser vägen framåt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna