Jag undrar om någon känner till Gudmund Andersson f 17190219 Grishult Malmbäck, Arkivdigital:Malmbäck (F) BI:2 (1710-1732) bild 79 sid 31, son till Anders Persson och Karin Jönsdotter i Grishult, Malmbäck
Namnet Grishult dyker nämligen upp i en bouppteckning upprättad 1770 i Skålabro Ljungarums församling för en Ingjerd Jonsdotter, Tveta häradsrätt (F), FII:6 (1766-1770) bild 542 sid 1031. Hon var gift två gånger. I första äktenskapet med Gudmund, där hon fick barnen Elin, Anders, och Jonas. Andra äktenskapet med Jöns Ubbman. I bouppteckningen anges förmyndaren för barnen i första äktenskapet vara Anders Svensson, Grishult (socken nämns ej). Det enda Grishult som jag känner till är i Malmbäck. I hfl som omfattar Malmbäck 1770 finns ingen Anders Svensson i Grishult, däremot Sven Andersson. I Ljungarum finns varken hfl, vb, fb eller dödsbok där man kan hitta mer om maken Gudmund. I mantalslängden för Skålabro finns han med första gången 1746, Gudmund och hustru. Han avlider troligen ca 1750-1760.
När jag läser tidigare inlägg i Anbytarforum om Grishult ser jag att Anders Persson och Karin Jönsdotter hade sonen Gudmund f 17190219 och även sonen Sven f 1722. Kan Sven Andersson i Grishult vara bror till Gudmund i Skålabro Ljungarum (om den som skrivit bouppteckningen skrivit fel, Anders Svensson istället för Sven Andersson)? Gudmund i Skålabro döper sin förste son till Anders. Jag har letat i Malmbäcks utflyttningslängder, vb, db och hfl 1753-1773 utan att hitta någon Gudmund Andersson. Så därför undrar jag om någon känner till honom och hans vidare öden.