Hej Hej!
Om jag nu ställde en allmän fråga tänkte jag att jag lika gärna kunde pröva lyckan med en till, denna gång en mer teknisk sådan.
Frågan har kanske varit uppe förut i något sammanhang, men då jag inte är direkt teknisk kunnig väljer jag för enkelhetens skull att ställa dem utifrån mitt specifika perspektiv. Dessutom kan jag tänka mig att utveckling går framåt väldigt snabbt vilket gör att det som skrivits förut i ämnet kanske inte riktigt gäller längre.
Det jag är ute efter är egentligen två olika online-tjänster. En av den kopplad till att dela information med andra. Den andra för att lagra information för ”eget bruk”.
Om vi då börjar med den första tjänsten som jag är ute efter kan nog detta väldigt förenklat beskrivas som ”en möjlighet att ladda upp större filer/mappar för att låta andra kunna ta del av desamma”. Med större filer/mappar avses storlekar på kanske upp till något GB eller liknande.
Helst vill jag alltså dels kunna ladda på enskilda filer, men också ladda upp flera filer i en mapp.
Vidare skulle jag allra helst se att denna tjänst möjliggjorde för mig att skapa ett konto ( som tillåter att en viss mängd data är uppladdat till detsamma samtidigt ) men samtidigt skulle jag också vilja kunna skapa ”mindre uppladdningsenheter” i detta konto.
Tänk här att jag skulle vilja kunna skapa olika ”uppladdningsrum/uppladdningsmappar” för olika personer. På detta sätt skulle jag kunna ”styra” specifika dokument till specifika personer.
Min lilla undran nu är om det finns något företag som erbjuder denna typ av möjligheter?
Om det finns flera aktörer som gör detta är jag självfallet intresserad av att få reda på om någon är ”bättre än de andra”? ( Eller kanske viktigare, om någon aktör inte riktigt är att lita på i detta sammanhang. )
Jag kanske också bör tillägga att jag inte heller har något problem med att betala en skälig summa pengar för en välfungerande tjänst som uppfyller mina önskemål.
Om vi då skulle hoppa till den andra tjänsten är jag ute efter en molnlagring för privat bruk. Jag vill använda denna för två olika saker:
1. Säkerhets-back-up för viktiga dokument.
2. Skapa en enkel och smidig tillgång till dokument som används ofta
Här räknar jag alltså kallt med att kunna använda samma molnlagring till båda dessa uppgifter. ( Om detta inte är någon bra idé får ni gärna upplysa mig om detta. )
Jag har också en liten annan undran här och det är om det fungerar att ladda upp t ex olika ljudfiler till ett moln för att sedan kunna ”lyssna/streama samma filer direkt från molnet”?
Förslag på någon eller några leverantörer som erbjuder en bra tjänst av denna typ skulle uppskattas.
Inte heller här jag något emot att betala en slant för en bra lösning som uppfyller mina önskemål.
**
Avslutningsvis kan det också vara värt att nämna ( om det inte redan framgått
) att mina tekniska kunskaper inte är de allra bästa. Av detta följer att det också är en klar fördel om tjänsterna i fråga är ”tämligen användarvänliga” samt inte minst har en välfungerande support.
Emottager tacksamt era förslag, tankar, åsikter och synpunkter kring mina två små funderingar.
Vänligen
Kalle