ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Historiska kartor över församlingar  (läst 534 gånger)

2022-03-11, 22:05
läst 534 gånger

Utloggad Kalle Lilja

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2022-08-10, 14:59
    • Visa profil
Hej Hej!
Jag vet inte om denna fråga hamnar rätt, om den inte gör det får gärna en snäll moderator se till att den "slutar hamna fel". :)

Jag har bara en lite allmän fråga.

Jag undrar om någon möjligtvis kan känna till ett enkelt sätt att hitta ( och helst ) kunna ladda hem överblickskartor över olika församlingars geografiska placering?
 Jag tänker mig här kanske en länskarta och sedan har de olika församlingarna ritats ut på samma karta.
Jag har hittat denna resurs:

http://35579.hotellet.bahnhof.net/Socknar/sockenkartor.html

Problemet här är dock att dessa kartor verkar vara från 1990-talet och tja jag skulle ju gärna vilja ha motsvarande för kanske tidigt 1900-tal och kanske sedan också mitten av 1800-talet samt något från början av samma århundrade också.

Om man sedan också kunde få en Sverige karta med de olika länen inritade hade detta varit en adderas bonus i sammanhanget!? :)

Att jag letar efter denna typ av information har dels att göra med en önskan om att själv skapa mig en bättre förståelse över var olika församlingar var placerade i förhållande till varandra samt inte minst att jag tror att denna information skulle underlätta storligen för min del i min kontakt med släktingar boendes utomlands. ( Tänk här när jag skall försöka förklara var våra gemensamma släktingar bodde någonstans. :)  )

Vänligen
Kalle
 

2022-03-12, 10:38
Svar #1

Utloggad Roy Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 148
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 09:15
    • Visa profil
Arkiv Digital har en karttjänst med alla församlingar inprickade.
Man behöver ett konto men det går att använda utan pågående
abonnemang.

2022-03-12, 14:33
Svar #2

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2531
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 12:23
    • Visa profil
Här är en kartsamling:
https://memmingsforskarna.se/sockenkartor

Eftersom gränserna inte är dragna ovanpå en vanlig topografisk karta är det förstås inte lika lätt att orientera sig som med kartorna i din bahnhof-länk.

2022-03-13, 11:20
Svar #3

Utloggad Kalle Lilja

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2022-08-10, 14:59
    • Visa profil
Jag tackar och bokar för svaren.

Har redan konto på AD så det skall jag kolla upp senare.

De andra kartorna från "memmingsforskarna"  ( ledsen om det blev felstavat ) ger mig ju en möjlighet att skapa en generell överblick över var olika församlingar geografiskt är placerade så den fyller definitivt igen en kunskapslucka i alla fall. ( Synd bara att det är så många andra kunskapsluckor som behöver pluggas igen. :) )

Vänligen
Kalle

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna