ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp  (läst 345 gånger)

2022-03-11, 17:01
läst 345 gånger

Utloggad Göran Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 138
  • Senast inloggad: 2024-01-06, 16:57
    • Visa profil
 Hej! Kan nån hjälpa mej med föräldrarna till Anders Rösberg ? Vad dom heter och var dom bodde mm.
 ArkivDigital: Kumla (T) C:3 (1780-1815) Bild: 71 Sida: 67
 /göran

2022-03-11, 17:39
Svar #1

Inloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2533
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 08:32
    • Visa profil
Jag har inte AD vilket ställer till problem om inte datum anges då de har en egen paginering som inte stämmer med Riksarkivet.
Men jag undrar om det är denna Anders Rösberg du letar efter:

http://www.ointres.se/ronniek/sida0/h_____2n.htm

Som alltid får man förstås kolla uppgifter i andras släktträd eftersom fel alltid kan smyga sig in. Om det är din Anders så stämmer iallafall föräldrarnas namn med vad jag kan läsa i födelselängden.

2022-03-11, 18:34
Svar #2

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5405
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:09
    • Visa profil
Det är samma som i KG`s länk,
Fb 1790 8 aug. Anders, Avsked. Ryttaren Erik Ormström o Anna Jansdr wid Folkatorp.
AI:3 s 48 i hf 1779-90

2022-03-11, 19:45
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag har inte AD vilket ställer till problem om inte datum anges då de har en egen paginering som inte stämmer med Riksarkivet.

Arkiv Digital har aldrig en "egen" paginering. De använder alltid de sidnummer som finns i boken. Men ibland händer det (och detta är ett sådant exempel) att det finns maskinpaginerade (stämplade) sidnummer som har satts dit i arkivet efter att mormonerna fotograferade boken, och det är ju mormonbilderna som SVAR/RA använder.

AD använder oftast de nya stämplade numren, medan SVAR använder de gamla handskrivna om de stämplade saknas på deras bilder. Men ibland finns det inga handskrivna nummer heller, och så är det här. Det är bild 77 hos SVAR.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna