ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brev från myndighet i USA till svensk myndighet om släktskap  (läst 415 gånger)

2022-03-09, 11:04
läst 415 gånger

Utloggad Nils Jansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2023-10-30, 19:26
    • Visa profil
 Hej! Min farfars storebror emigrerade 1885, hamnade troligen i Minnesota. Jag har letat ett bra tag, hade aldrig hört talas om honom förrän jag hittade honom i Arkiv Digital. Nu visar det sig att det kom ett brev till hans syskon omkring 1917-19 om det var han som var deras bror och att de i så fall hade ett arv. Han var bonde och levde med en hushållerska. Det brevet, finns det i något arkiv? Efter en lång tid kom det 900 kronor. Om det var sammanlagt eller till var och en vet jag inte. CARL Johan Jansson född 14 april 1848 i Målilla, utvandrad från Gotland Väskinde juni 1885 Köpenhamn via Malmö.
Jag antar att det brevet kom till UD eller liknande för att sen leta sig vidare. Kan det finnas kopia så att jag därigenom får veta lite mera var Carl befann sig?
Tacksam för svar.
Vänligen Nils Jansson




2022-03-09, 12:29
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21973
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:48
    • Visa profil
Riksarkivet förvarar UD:s arkiv i ärenden som detta.
Hälsar vänligen
Maud

2022-03-10, 16:07
Svar #2

Utloggad Nils Jansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2023-10-30, 19:26
    • Visa profil
Hej Maud!
Tack. Då har jag något att bita i! ;)
Vänligen
Nils

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna