ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tolka DNA  (läst 864 gånger)

2022-03-09, 08:20
läst 864 gånger

Utloggad Per Wahlman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 178
  • Senast inloggad: 2023-12-19, 05:06
    • Visa profil
Hej!


Jag skulle bli tacksam för hjälp.
Jag har fått mitt svar på DNA provet.
Etnicitetsuppskattningen för mig visar att jag är 86,7% Skandinavisk och 13,3% Finländsk. Så jag verkar ha röttter från Finland.

Jag undrar hur stor sannolikheten är att vara släkt med en person med föjande resultat, han är från Finland:


2022-03-09, 11:49
Svar #1

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Hej Per!

Släkt med honom är du helt klart, ifall det inte blivit något tekniskt fel, du delar ju en del DNA med honom. Ni är dock ganska avlägset släkt, 0,3% av DNA delat bör ge en gemensam anfader/anmoder, i snitt, 8 generationer bak i tiden. Du kanske har släkt i de delar av Sverige där skogsfinnarna slog sig ner? I så fall är det inte konstigt att du får många matchningar med människor ifrån dagens Finland. Man får dock ta de där så kallade etnicitetskartorna med en stor nypa salt. De visar ju egentligen endast var i världen de som delar DNA med dig är registrerade. Så det finns inget "finskt" eller "svenskt" DNA.

VH Klas

2022-03-09, 14:38
Svar #2

Utloggad Per Wahlman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 178
  • Senast inloggad: 2023-12-19, 05:06
    • Visa profil
Hej Klas!


Tusen tack för svaret.
Det var intressant, med tanke på att det i personens släktträd finns adliga personer från 1600 talet och framåt med vapanskölder.
Så man kan då säga att jag samma DNA som samtliga i släktträdet?


Med vänlig hälsning


Per

2022-03-09, 17:13
Svar #3

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Hej igen!

Jag vet inte hur hans släktträd ser ut men du delar ju inte mer än någon enstaka släktlinje i trädet med honom, då ni enbart delar 0,3% av ert totala DNA. Det går inte utifrån de uppgifter du gett mig fastställa ifall du delar adliga anor med honom eller ej. Jag kan nämna att själv kommer jag som längst ner till 1684, ifall jag går 8 generationer bak i tiden, och som kortast når jag 1746. Så ifall det varit jag som testat mig skulle den gemensamma anan alltså ha varit född däromkring.

VH Klas

2022-03-09, 21:14
Svar #4

Utloggad Per Wahlman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 178
  • Senast inloggad: 2023-12-19, 05:06
    • Visa profil
Hej Klas!


Tack så mycket för all hjälp.


Med vänlig hälsning


Per

2022-03-10, 07:53
Svar #5

Utloggad Per Wahlman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 178
  • Senast inloggad: 2023-12-19, 05:06
    • Visa profil
Hej igen!

Jag vet inte hur hans släktträd ser ut men du delar ju inte mer än någon enstaka släktlinje i trädet med honom, då ni enbart delar 0,3% av ert totala DNA. Det går inte utifrån de uppgifter du gett mig fastställa ifall du delar adliga anor med honom eller ej. Jag kan nämna att själv kommer jag som längst ner till 1684, ifall jag går 8 generationer bak i tiden, och som kortast når jag 1746. Så ifall det varit jag som testat mig skulle den gemensamma anan alltså ha varit född däromkring.

VH Klas


Hej Klas!


Så det innebär att jag med all säkerhet är släkt med den personen som jag har DNA matchning med?
Och att jag sedan är släkt med antigen hans mors eller fars sida? Det är hans farmors mamma som är adlig och har adliga släkingar fram till 1600 talet. Och att få reda på vilket kan vara väldigt svårt?


Med vänlig hälsning


Per

2022-03-10, 14:41
Svar #6

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Hej Per!

Ifall hans farmors mamma har adliga anor som du vill finna i ditt träd, så måste du ju först vara säker på att det är i den linjen ni delar en ana. Men även om så är fallet behöver ju inte samtliga anor i den linjen vara adliga.

Du bör nog börja med att kolla var och när du hamnar ifall du går 8 generationer bak i tiden. Var i världen har du dina anor och hur långt bak i tiden hamnar du då? Jag har som jag sa i förra inlägget en spridning i tid mellan 1684 och 1746 då jag går 8 generationer bak i tiden. Min egen spridning i rummet är ganska stor redan efter 8 generationer med flera olika län i Sverige men också utanför Sverige. Ifall du har koll på de flesta leden ner till din 8:e generation borde du skriva upp var och när du hamnat. Det är ju 256 personer i det åttonde ledet så det tar ju lite tid, men sedan kan du ju gå igenom din finske släktings anor och se om du får någon matchning. Ifall du är mest intresserad av hans adliga sida så kan du ju börja med att undersöka den, men det är ju troligare rent statistiskt att matchningen ligger i ett annat led. Det lär ju ändå bli spännande att få en träff oavsett linje.

Ifall du inte når till åttonde generationen i samtliga led så skriver du helt enkelt bara upp var och när du hamnar i det sjunde eller sjätte (vilket nu är så nära det åttonde du kommer) så får du en ungefärlig uppskattning.

VH Klas

2022-03-10, 14:57
Svar #7

Utloggad Per Wahlman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 178
  • Senast inloggad: 2023-12-19, 05:06
    • Visa profil
Hej Per!

Ifall hans farmors mamma har adliga anor som du vill finna i ditt träd, så måste du ju först vara säker på att det är i den linjen ni delar en ana. Men även om så är fallet behöver ju inte samtliga anor i den linjen vara adliga.

Du bör nog börja med att kolla var och när du hamnar ifall du går 8 generationer bak i tiden. Var i världen har du dina anor och hur långt bak i tiden hamnar du då? Jag har som jag sa i förra inlägget en spridning i tid mellan 1684 och 1746 då jag går 8 generationer bak i tiden. Min egen spridning i rummet är ganska stor redan efter 8 generationer med flera olika län i Sverige men också utanför Sverige. Ifall du har koll på de flesta leden ner till din 8:e generation borde du skriva upp var och när du hamnat. Det är ju 256 personer i det åttonde ledet så det tar ju lite tid, men sedan kan du ju gå igenom din finske släktings anor och se om du får någon matchning. Ifall du är mest intresserad av hans adliga sida så kan du ju börja med att undersöka den, men det är ju troligare rent statistiskt att matchningen ligger i ett annat led. Det lär ju ändå bli spännande att få en träff oavsett linje.

Ifall du inte når till åttonde generationen i samtliga led så skriver du helt enkelt bara upp var och när du hamnar i det sjunde eller sjätte (vilket nu är så nära det åttonde du kommer) så får du en ungefärlig uppskattning.

VH Klas


Hej Klas!


Tusen tack för all din hjälp.


Med vänlig hälsning


Per


2022-03-10, 15:06
Svar #8

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Hej Per!

Glömde betona att du även ska skriva upp namnen på de personer du kommer till i det åttonde ledet, annars kan det ju vara svårt att se en matchning  :)

Lycka till

Klas

2022-03-10, 21:32
Svar #9

Utloggad Per Wahlman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 178
  • Senast inloggad: 2023-12-19, 05:06
    • Visa profil
Hej Per!

Glömde betona att du även ska skriva upp namnen på de personer du kommer till i det åttonde ledet, annars kan det ju vara svårt att se en matchning  :)

Lycka till

Klas


Hej Klas!


Tack så mycket.


Med vänlig hälsning


Per

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna