ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Självmord - Hycklinge (E) C:5 (1869-1881) Bild: 99  (läst 451 gånger)

2022-03-07, 13:35
läst 451 gånger

Utloggad Christina Bayne

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2022-08-29, 11:27
    • Visa profil
Detta gäller Nils Fredrik Stephanson rad 18.
Jag undrar om någon har mer information om det här självmordet.Någon som vet om det funnits med i någon tidning eller om någon vet i vilket tidning det sannolikt kunde funnits med i och var jag då ska söka?Eller kanske om en läkare gjort något utlåtande om detta när det hände eller annan person som dokumenterat detta.
All information om det här tas tacksamt emot.
Tack på förhand.
Christina

2022-03-07, 18:17
Svar #1

Utloggad Christina Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2964
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 18:52
    • Visa profil
Hej


Har du läst vad som står under dödsorsak?

"dränkt sig med flit efter att först skurit sig i halsen" och "har befunnits under senare delen av vintern mjältsjuk och orolig"

jag tror inte att man skriver i tidningen om självmord...

2022-03-07, 18:23
Svar #2

Utloggad Christina Bayne

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2022-08-29, 11:27
    • Visa profil
Hej Christina,
Ja, det är precis det jag sitter och funderar på. Han har varit så dålig att han har försökt ta livet av sig men att skära halsen av sig fungerade inte så då gick han och dränkte sig.Jag vet att det finns läkarjournaler här i Skåne från den tiden ungefär. Jag funderade på om en läkare kan ha gjort samma sak i Hycklinge eller om det tagits upp på något sätt i någon form av dokumentation och om någon känner till det.

2022-03-07, 18:47
Svar #3

Utloggad Anders Väppling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 10:29
    • Visa profil
Visst skrevs det som självmord i tidningarna vid denna tid:


https://tidningar.kb.se/?q=sjelfmord&sort=asc&from=1870-04-01&to=2022-12-31

Lyckades dock inte hitta något om Nils Fredrik.

2022-03-07, 18:53
Svar #4

Utloggad Christina Bayne

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2022-08-29, 11:27
    • Visa profil
Tack Anders!
Ja, visst gjorde man det. Jag tänkte att det kanske fanns någon liten notis nånstans och ville kolla här om någon visste.Jag letar vidare.
Trevlig kväll!

2022-03-07, 19:02
Svar #5

Utloggad Anders Väppling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 10:29
    • Visa profil
Tack Anders!
Ja, visst gjorde man det. Jag tänkte att det kanske fanns någon liten notis nånstans och ville kolla här om någon visste.Jag letar vidare.
Trevlig kväll!
Ja, absolut ingen dum idé! Har själv hittat mängder med notiser om dödsfall, till exempel vid självmord och olyckshändelser, som givit en enormt mycket mer detaljerade bild kring omständigheterna än en dödbok någonsin givit. Men det verkar tyvärr som om Nils Fredrik inte blev omskriven i tidningarna (till lycka för de anhöriga som levde samtida med honom förstås, men ett "tyvärr" för oss släktforskare som lever idag!)


Men det kanske kan finnas lokala tidningar som ännu inte digitaliserats?


Tack detsamma!

2022-03-07, 19:21
Svar #6

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6917
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 16:41
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det borde ha gjorts en polisutredning för att fastställa om det var självmord eller mord.

Hycklinge hörde till Kinda södra länsmansdistrikt. Enligt arkivförteckningen finns det protokoll från polisförhör (AIa) samt brottmålshandlingar (EIII) som bl.a. innehåller polisrapporter. Där kanske kan finnas något, även om resultatet av utredningen till slut visade att det inte var något brott.

I kyrkoarkivets förteckning finns inga bilagor till dödboken (HVI) från 1870. Men det kanske finns någon skrivelse till prästen bland länsmannens brevkoncept (BI), alltså kopior av utgående brev.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-03-08, 11:22
Svar #7

Utloggad Christina Bayne

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2022-08-29, 11:27
    • Visa profil
Det låter intressant! Tack för tipset Jörgen!
Ja, det skadar inte att kolla ibland kan man ha tur.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna