ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Forsa (X) C:4 (1831-1851) Bild: 141  (läst 207 gånger)

2022-03-07, 13:18
läst 207 gånger

Utloggad Christina Bayne

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2022-08-29, 11:27
    • Visa profil
Min fråga gäller Bonden Nils Jönsson, överst på vänster sida.
Jag har transkriberat levnadsomständigheterna:

"Född 1807 5/10. Fadern Jon Nilsson och Brita Svensdotter. Gift 1841 med Bondedotterna Anna Olsdotter, i Tövsätter.
Med henne haft 2e barn, 1 son och 1 dotter. Haft god hälsa, och varit idog i det jordiska o Dog på vägen hem från Delsbo,dit han varit i handelsärenden. Sedan han tagit in i Överby hos Eric Ersson, av kvävning, som det tros, och är ganska sannolikt, att då han, efter 1a betan, blev dödsjuk. Levt väl tillsammans med sin hustru, varit nykter och fört en, åtminstone utvärtes, god vandel."

Min fråga gäller hans kvänving. Är det någon som vet något om den här kvävningen, om det står något mer om den någonstans?
Någon som kan tipsa mig om var jag kan leta om mer information om honom och det som hände eller om någon vet något om det?
All information om detta tas tacksamt emot.

Tack på förhand.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna