ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Per Ersson Salin född i Ullånger  (läst 555 gånger)

2022-03-06, 16:45
läst 555 gånger

Utloggad Madeleine Endre

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 195
  • Senast inloggad: 2022-07-30, 11:28
    • Visa profil
Hej,


Jag har försökt att hitta födelsenotisen för Per Ersson Salin. Han ska vara född i april 1704 i Ullånger enligt så långt jag har kommit men jag lyckas inte hitta honom. Jag blir hänvisad till födelseboken C1 för Vibyggerå men hittar honom inte där eller kringliggande år. Jag hittar två Per med en far som heter Erik, en som är född i september 1703 och en från december 1704 men jag kan inte avgöra vem, om någon av dem, som är min Per.


Är det någon som har någon information om Per Ersson Salin?


Hälsningar


Madeleine

2022-03-06, 19:44
Svar #1

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 952
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 13:45
    • Visa profil
Den som skrivit att Vibyggerå C:1 också innehåller födelsenotiser för Ullånger socken har blivit missledd av att det står så i Vibyggerås bok i början. Det stämmer inte als, och noteringen är felaktig. Om det är fråga om den Per Ersson Salin som gifter sig i Nordingrå 1735, så kommer han ifrån Hump och faddrar vid dop 1736 påvisa också det. Enligt mantalslängden 1704 finns Erik Mattsson i Hump som gifter sig 1698/1699 enligt Kyrkoräkenskaperna, som är filmad av Arkiv Digital. Att han gifter sig med Brita Persdotter framgår av Fastebrevet på Humphemmanet Domb 1703 18/2 §28. Att han heter Salin kan bero på att det är Kronobåtsmannen på Ord N:o 47 som får avsked för hemmansbruk 1736.

 

2022-03-06, 20:40
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Den som hänvisar till Vibyggerå C:1 är den arkivarie som förtecknat arkivet. I Ullångers arkivförteckning står det så här under födelse- och dopböcker (C):

1688-omkring 1710
Se Vibyggerå C:1
Endast enstaka gränsbyar 1691-1694 blott dopbok
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-03-06, 21:38
Svar #3

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 952
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 13:45
    • Visa profil
Jag har läst Vibyggerå sn C:1 i över 40 år. Det som står i Ullånger arkivförteckning är enbart fel. FEL!!!!

2022-03-06, 22:14
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag har läst Vibyggerå sn C:1 i över 40 år. Det som står i Ullånger arkivförteckning är enbart fel. FEL!!!!

Vad skriker du för?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-03-07, 02:13
Svar #5

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 952
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 13:45
    • Visa profil
För att jag redan har förklarat hur det felaktiga har uppkommit. Har även påpekat saken till de som filmar från Arkiv Digital, att det felaktiga bör ändras utan gehör. Det står fel i deras förteckning också.

2022-03-07, 11:50
Svar #6

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
För att jag redan har förklarat hur det felaktiga har uppkommit. Har även påpekat saken till de som filmar från Arkiv Digital, att det felaktiga bör ändras utan gehör. Det står fel i deras förteckning också.

Och hur kan du vara så säker på varför den noteringen står i förteckningen? Är du tankeläsare?  :) Din förklaring till varför det står som det gör i arkivförteckningen håller dock inte. Du säger: "Den som skrivit att Vibyggerå C:1 också innehåller födelsenotiser för Ullånger socken har blivit missledd av att det står så i Vibyggerås bok i början."

I Ullångers arkivförteckning står som sagt att de födelseuppgifter för Ullånger som sägs finnas i Vibyggerå C:1 endast gäller "enstaka gränsbyar". Men i början av boken står inget om gränsbyar (se bild nedan). Det var därför som jag kopierade uppgiften från förteckningen.

Så varifrån har arkivförtecknaren fått uppgiften om gränsbyar, om inte genom att läsa boken själv? Om uppgiften är fel, så måste det hur som helst finnas en annan orsak till förteckningens text än din förklaring.

Vad Arkiv Digital beträffar, så är det inte "de som filmar" som hittar på det som står i AD:s förteckningar. AD kopierar de uppgifterna från arkivförteckningarna i NAD. Så om du är helt säker på att du har rätt i sakfrågan, att det inte finns några Ullånger-uppgifter i Vibyggerå C:1 (inte ens från enstaka gränsbyar), så föreslår jag att du kontaktar landsarkivet. Det är ju där som arkivförteckningarna för både Vibyggerå och Ullånger upprättats.

(Rent allmänt kan sägas att det inte är något ovanligt att folk i en socken döps, vigs och begravs i en grannsocken om man har kortare väg till den kyrkan. I sådana fall finns dessa kyrkliga förrättningar naturligtvis inskrivna i kyrkoboken i den socken där de ägde rum, tillsammans med den socknens 'egna' förrättningar.)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-03-07, 17:11
Svar #7

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 952
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 13:45
    • Visa profil
I socknarna Sollefteå, Ed, Långsele och Multrå förekommer det att invånarna döper sina barn i en annan av Pastoratets kyrkor då det är närmare för byar som gränsar till den andra kyrkan.

Gränsen mellan Ullånger och Vibyggerå socknar är också känd såsom höga kusten och består av Berg och Skog. Gränsbyn Knäppa som ligger utmed Landsvägen från Härnösand till Umeå är känd för "Knäppabackarna" och förekommer rikligt i Landskontorets protokoll för att underhållet var svårt.
Alla byarna i Ullånger socken har lättare att ta sig till Ullånger kyrka än till Vibyggerå kyrka.
Det är bara Knäppa som kan betraktas som en gränsby och de gick inte över skogen till Vibyggerå kyrka istället för den lättare vägen till Ullånger kyrka.
Jag har gått den gamla vägen över skogen som fanns då så jag vet.

Mening var tydligen först att Vibyggerå C:1 även skulle innehålla bägges invånare ifrån Ullånger och Vibyggerå socknar. Så blev det sedermera inte als.

Har nu åter igen läst igenom Vibyggerå C:1. Jag känner naturligtvis väl till alla byar i Vibyggerå socken och Ullånger socknar och kan påstå att invånare ifrån Ullångers byar inte är inskriven för dop och begravning i Vibyggerå C:1, förutom ytterst få som dött eller varit hos släkt i Vibyggerå.

Fick för flera år sedan ett skriftlig brev från Riksarkivet om riktigheten i mitt förslag om en felaktighet i deras arkivförteckning. Emellertid skedde ingen förändring eller rättelse. Har efter detta ansett förslag till ändringar vara bortkastad tid.


2022-03-08, 07:40
Svar #8

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
För mig spelar anteckningar i böckerna om vad böckerna innehåller inte så stor roll. Det väsentliga är vad böcker verkligen innehåller. Finns några födelseuppgifter i Vibyggerå C:1 som egentligen borde ha funnits i den förlorade Ullångers fb? Enligt Lennart så finns inga sådana. Dvs. Vibyggerå C:1 förefaller aldrig ha fungerat som en kyrkobok för båda socknarna. Anmärkningen i arkivförteckningen i Ullånger är alltså vilseledande vilket Madeleine Endres fråga ger vid hand. Den fick henne att tro att hon kunde hittat Pers födelsenotis i Vibyggerå C:1. Det är väl närmast, som Jörgen skriver, Landsarkivet i Härnösand som är kompetenta att värdera den diskussion som förts här. Jag gör ett nytt försök att påverka Landsarkivet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna