ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Catharina Cajsa Andersdotter f 1797, Rössjö Sidensjö  (läst 277 gånger)

2022-03-05, 15:59
läst 277 gånger

Utloggad Jens Lindström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 20:20
    • Visa profil
    • www.jenson.se
Hej


Jag undrar om någon har funnit var Catharina Andersdotter f 1797 död 1875 12/6 i Rössjö. Hon gifter sig med Jon Christoffersson f 1794 28/9 i Norrgidsjö, Arnäs, han dör1842 19/11.


Så frågan är om någon vet var hon kommer ifrån och var de gifter sig?


Jag har en misstanke att hon kan vara dotter till Anders Olofsson 1771-1812 som är född i Åte, Själevad och sedan blev bonde i Bergom, men jag är osäker på om det är rätt spår.


Familjen dyker upp i Rössjö 1822 då första barnet föds. De återfinns Husförslängden i Sidensjö AI:4b s 70


Tacksam för all hjälp som kan tänkas komma


/Jens L
Vänliga hälsningar
Jens L

2022-03-06, 07:13
Svar #1

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Jag har en gammal databas för Själevad som Stefan Söderlund gjort. Han menar att föräldrarna verkligen är Anders Olofsson ohh Anna Svensdr. Hon saknas i fb, förekommer första gången i bevarade källor som dotter till detta par i AI:1a 160. Det som stöder att hon är Jon Christopherssons hustru är att Catharinas och Jons andra dotter heter Anna efter mormor, att faddrar till första barnet Christopher är bonden Olof Andersson på Näske 5:3 (hennes bror) ohh, pigan Anna Andersdr i Fröstdal (hennes syster).

2022-03-06, 09:12
Svar #2

Utloggad Jens Lindström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 20:20
    • Visa profil
    • www.jenson.se
Hej Per


Det var precis det jag misstänkte när jag hittade dessa namnen som dopfaddrar.


Tackar för hjälpen
Vänliga hälsningar
Jens L

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna