ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Maria Bengtsdotter 1780  (läst 331 gånger)

2022-03-03, 15:05
läst 331 gånger

Utloggad stefan wastegren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 311
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 16:22
    • Visa profil
är hustru till brukaren  sigrid jonsson och finns på tannåker herrgård.

var är hon ifrån, föräldrars namn?

2022-03-03, 17:07
Svar #1

Utloggad Yvonne Stenberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 381
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 23:04
    • Visa profil
Maria var med stor sannolikhet född 1779 5/10 i Lindhult i Vittaryd som dotter till Bengt Persson och Stina Bengtsdotter. Denna Marias bror Petter var fadder vid första barnets födelse. Har inte hittat vigseln med Sigfrid Jönsson (f 1779 29/9 Bolmsö) vid en snabbtitt (den borde kunna bekräfta att det är rätt par), men lite roligt ska du väl ha kvar själv att leta efter.  /Yvonne

2022-03-06, 14:08
Svar #2

Utloggad stefan wastegren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 311
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 16:22
    • Visa profil
stort tack yvonne
inte bara för faktan som sådan utan även beskrivning om hur det gick till.

tror jag egentligen ger upp för lätt och skulle klara hitta mer själv om jag utökade mina metoder lite om hur.

har efter en massiv hjärnblödning frivilligt tagit på mig uppgiften att skapa släktträd till mina föräldrar och svärföräldrar som en del av min mentala träning så tid har jag massor av men metodiken brister lite märker jag.


2022-03-06, 14:36
Svar #3

Utloggad Yvonne Stenberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 381
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 23:04
    • Visa profil
Oj, det verkar som en jätteuppgift, men samtidigt spännande och givande. Och just de här böckerna i socknarna runt Bolmen är inte de lättaste, det är mycket luckor, kladdigt skrivet och många böcker börjar sent. Det blir mycket pusselbitar att försöka foga ihop. Tekniken är väl egentligen samma så länge det finns kyrkböcker, att alltid följa personen man letar på från graven till vaggan, bok för bok, utan några tidsavbrott. Mycket nyttigt att alltid anteckna syskon och andra släktingar, och att alltid kontrollera hur faddrar kan vara släkt är bra när vissa böcker saknas. Bouppteckningar är också en guldgruva med släktuppgifter, om man kan hitta sådana.


Alla har vi ju börjat någon gång, så man lär sig med tiden och erfarenhet - och visst är det bra att fråga här på forumet och få hjälp när det behövs. Lycka till och fråga på.


/Yvonne





Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna