ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Israel Tardo f. 1704 i Grängsbo, Alfta  (läst 440 gånger)

2022-03-02, 17:48
läst 440 gånger

Utloggad Sören Fredriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 22:59
    • Visa profil
Jag har hittat (tror jag) Israel Tardo f. 1704 i Grängsbo, Alfta. (Riksarkivet, kyrkoarkiv - Alftas födelsebok 1678 - 1716; bild 56 för 1704.)
Namnet Tardo har alltid fascinerat då vi inte vet något varifrån det kommer.
Men jag har mycket svårt att tyda texten. Tacksam för tips vart jag kan vända mig eller hjälp med att tyda texten. Troligen innehåller den namn på föräldrarna.

Tardo blev tidigt pipare i Hälsinge regemente men växlade över till Skaraborgs regemente och levde till hög ålder - om än utfattig - i Skaraborgs län nära Mulljö/Habo.

MVH   Sören Fredriksson

2022-03-02, 20:43
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5024
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:44
    • Visa profil
Grängsbo stämmer, men föräldrarna Erik Persson och Kerstin Jonsdotter får här dottern Karin. 
 
Var han verkligen på Hälsinge regemente först? Jag har letat igenom alla kompanier 1717-1720 utan att se honom, och sedan antogs han på Skaraborgs regemente 30 juni 1721, när han bara var 17 år. Visst står det att han är "Helsinge", men var han pipare redan där?
 

2022-03-02, 21:39
Svar #2

Utloggad Sören Fredriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 22:59
    • Visa profil
Hej och tack för snabbt svar!
Det ser ut som att han var 16 år 1720 och var pipare i Alfta kompani. Men jag är osäker på handstilen i rullan. Ser du den?
I Skaraborgs regemente kallas han "helsinge", fick först anställning som pipare ev redan då regementena låg vid Gävle för att mota ryssen. Men något förvirrande är att hans födelseår anges till "omkring" 1700, 1700 och 1704.

mvh  Sören

2022-03-02, 22:04
Svar #3

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5024
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:44
    • Visa profil
Piparen i Alfta kompani 1720 hette Hans Jonsson Tulpan, om det inte fanns flera? (men det är lite kuriosa att Tulpan fick ta över efter att den förra piparen frös ihjäl i Jämtlandsfjällen under Armfelts katastrofala återtåg från Norge)

2022-03-02, 22:20
Svar #4

Utloggad Sören Fredriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 22:59
    • Visa profil
Tack för tillrättalägganden! Mycket värdefullt. Jag får se över Israels Tardos ungdom på nytt sätt.

Jag kan berätta att jag bott på samma gård där han senare blev 2:e trumslagare och bl.a. deltog i Hattarnas krig mot Ryssland efter
att ha farit över till Finland på galären Åkerhielm. På gården fanns ett upptaget  "schakt" i en bergssluttning, kallat "Tardos hydda" där han  olagligen brände brännvin.

Tack igen


Sören

2022-03-02, 22:25
Svar #5

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5024
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:44
    • Visa profil
Då har du ganska mycket kuriosa om honom också, kul att såna där minnen finns kvar och kan föras vidare!
 
Namnet Tardo är ju lite märkligt. Finskt eller samiskt? Eller var det något han fick när han blev soldat, och vad är det för soldatnamn i såna fall? Har du sett något vanligt patronymikon på honom, Andersson/Larsson/Jonsson eller något sånt?

2022-03-03, 13:17
Svar #6

Utloggad Sören Fredriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 22:59
    • Visa profil
Israel Tardo är det enda namn vi har sett i både militär- och kyrkohandlingar från 1720-talet till hans död 1790. Jag har också varit inne på det finska spåret men har inte tänkt på det samiska. På gården fanns bland "de gamle" en berättelse att Tardo skulle ha kommit "med Karl XII från polen" men jag kan inte hitta några belägg för detta även om en del annat som har traderats om en annan trumslagare har visat sig stämma. Tardos låga ålder och händelseutvecklingen kring 1720 (!) talar inte tydligt åt det polska hållet. Ett finskt eller samiskt spår kan ju finnas i och med Armfelt ...

2022-03-03, 17:46
Svar #7

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5024
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:44
    • Visa profil
Han står ju inskriven som hälsinge så jag tvivlar på att han var från Polen eller de andra länderna Karl XII härjade i. Men om Skaraborgs regemente låg vid Gävle en period så är det ju mycket möjligt att han fick kontakt med dem där. Var man från Hälsingland var väl Gävle den närmsta större staden på den tiden, så ett sannolikt ställe för en äventyrslysten yngling att hamna på.
 
De gamla födelseböckerna transkriberas i snabb takt nu, och blir sökbara. Inom kort kommer allt material som finns bevarat vara tillgängligt och då kommer det bli lätt att göra en lista över alla Israel födda i Hälsingland under åren runt 1704 och sedan kolla igenom dom en efter en till man hittat den rätta eller förkastat samtliga.

2022-03-03, 18:42
Svar #8

Utloggad Sören Fredriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 22:59
    • Visa profil
Det som talar för att han kom i kontakt med Skaraborgs regemente, Vartofta kompani, vid Gävle var att Hälsinge regemente låg där samtidigt för att skydda staden mot en del av en rysk galärflotta.

Piparen i Vartofta kompani hade dött i lungsot 1718 och hans ersättare Anders Svensson Studsare - f.d. pipare - blev som 18-åring befordrad som 2:e trumslagare i kompaniet. Den "piparvakansen" fick Israel Tardo fylla. Nu var ju musikerna efterfrågade och kanske han fick bättre lön hos skaraborgarna då regementena konkurrerade om dem. Det var inte ovanligt att musikerna rörde på sig. Hur som helst begärde Anders Svensson avsked året därpå alltså 1722 och på nytt fick Israel Tardo fylla en vakans.

I Generalmönsterrullan för Skarb. Reg. Vartofta komp. 1729 betecknas han fortfarande som "Helsinge", 25 år gammal och med 8 år i tjänst. Sedan kan jag inte tyda anteckningen till höger i "annotationerna".  R-449-1729-Bild-152-Sida-157


Det ska bli intressant att söka på namnet Israel Tardo när transkriptionen är klar. När beräknas detta ske? Är du engagerad i arbetet med Helsinge regementes historia?

Namnet Tardo borde finnas belagt någonstans från tiden före 1720 så det återstår en del spännande efterforskningar.

2022-03-03, 20:09
Svar #9

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5024
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:44
    • Visa profil
Annotationen 1729 är "sammaledes", det vill säga samma som för första trumslagaren.
"Har sedan sidsta Gen. mönstringen
bekommit nya handskar, gehäng
med söllia och trumrem. " 
Nej, jag vet inget om Helsinge regementes historia, jag har ingen släkt så högt upp i landet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna