ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var låg Myra skola  (läst 292 gånger)

2022-03-01, 14:00
läst 292 gånger

Utloggad Gabriella Cikala

  • Pensionär
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 12:54
    • Visa profil
Hej!
Fick i dag reda på att min farmor gick i Myra skola i slutet av 1890-talet i Vreta Kloster. Finns det någon som kan tala om för mig var den låg? Finns det foto vore det trevligt?
Hälsningar
Gabriella Cikala

2022-03-01, 14:49
Svar #1

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Hej Gabriella!

Myra låg/ligger norr om Svartån ungefär där ån svänger söderut några kilometer nordväst om  Malmslätt. Då hon gick i skolan där på 1890-talet borde det ju ha funnits en officiell skolbyggnad och inte enbart ett vanligt boningshus som tillfälligt användes som ambulerande skola. I husförhörslängden:
Vreta kloster (E) AIIa:4 (1901-1905) Bild: 270 Sida: 319
framgår att det fanns en skola på myra ägoor. Har dock ingen aning om ifall skolhuset finns kvar idag. Du kan ju alltid maila Vreta Klosters hembygdsförening och fråga.

vretaklostershembygdsforening@gmail.com

VH Klas

2022-03-01, 16:08
Svar #2

Utloggad Gabriella Cikala

  • Pensionär
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 12:54
    • Visa profil
Hej och tack för ditt svar!
Jag undrar om det kan ha funnits någon utpost skola under Myra skola men att det står Myra skola i betyget. Min farmor Märta bodde nämligen drygt en mil därifrån. Hon bodde som fosterbarn i Grindstugan Svensberg under några år och det stället låg inte långt från Pålsholm i Malfors där hon var född. Inte fick väl barnen gå över milen i vardera riktning? Jag mailar hembygdsföreningen får vi se om nån kan räta ut frågetecknen. Eller så dyker det upp någon här...
Hälsningar
Gabriella Cikala

2022-03-01, 16:42
Svar #3

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Hej igen!

Jag kan nämna att min farmor gick (nästan) 1 mil till skolan i början av 1900-talet, så din farmor kan mycket väl ha gått så längt. Du kanske får svar av hembygdsföreningen.

VH Klas

2022-03-01, 17:14
Svar #4

Utloggad Gabriella Cikala

  • Pensionär
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 12:54
    • Visa profil
Hej!
Stackars barn! Min farmor fick dessutom mjölka kor och ta hand om hönsen efter skolan. Läxor fick hon göra efter nio på kvällen har hon berättat.
Gabriella

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna