ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fader okänd 1841  (läst 721 gånger)

2022-02-25, 08:15
läst 721 gånger

Utloggad Leo Rönnberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 265
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 18:08
    • Visa profil
Hej,

Min morfars farmors mor Kristinas biologiska far är okänd. Hennes mor tillhörde resandefolket. Kristina blev gift med Jöns Persson som är DNA-bekräftad bak till sina far- och morföräldrar.

Med en ättling till Kristina och Jöns övriga barn har jag en 98cM matchning. 40cM på 5:e segmentet och 30cM på 3:e, där störst fokus ligger. Matchningen kallas X. X och jag har judiska DNA-matchningar kopplade till det 3:e segmentet, de två största på 3:e segmentet är 9cM och 12cM.

Problem 1: Jöns och Kristina har inga kända judiska förfäder.
Hypotetisk lösning: Kristinas okända far var en judisk man.

Kristinas mor gifte sig senare (c:a 1846) med bonden Sven Andersson som var utomäktenskaplig son till Anders Rosenstråle.

Problem 2: Jag har en 20cM DNA-matchning med en ättling till Anders Rosenstråles syster Maja, genom 3:e segmentet, dock ej gemensamt med X.
Hypotetisk lösning: Sven Andersson är trots allt far till Kristina.

Men det förklarar inte varifrån det judiska DNA kommer, som Kristina förde med sig, eller varför det skulle dröja från 1841 till 1846 innan Kristinas mor och Sven Andersson återigen möts. Sven Andersson var bofast i gränstrakten Skåne-Halland-Småland medan Kristina var på resande fot i Skåne.

Kort sammanfattning: DNA-matchningar genom både Kristinas styvfar och hennes hypotetiskt judiska far. Det borde rimligtvis vara omöjligt. I Skåne fick inte judar vistas förrän 1860, så det judiska kan inte komma från Kristinas mor.

2022-02-27, 09:42
Svar #1

Utloggad Leo Rönnberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 265
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 18:08
    • Visa profil
Jag har en 19cM matchning med en ättling till Anders Rosenstråles syster Maja, samt en till 19cM matchning med en ättling till Sven Anderssons halvbror Anders Brandin, också Anders Rosenstråles son. Med det i åtanke går det ändå inte att avvisa Sven Andersson som möjlig biologisk far till Kristina.

2022-03-05, 17:06
Svar #2

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1290
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 15:57
    • Visa profil
Hej Leo,

Eftersom du har två eller tre DNA-träffar (20cM, 19cM och 19cM, eller 20/19cM och 19cM?) med vilka du har Anders Rosenstråle som närmaste gemensamma ana tycks det mig troligt att Sven Andersson (eller någon av hans bröder/halvbröder) var Kristinas pappa. Vet du om din DNA-träff om 98cM (kallad X) också har dessa två eller tre personer som DNA-träffar?

Angående den del av ditt genom som har likhet med DNA från en judisk etnisk grupp ser jag två möjligheter (men säkerligen finns ännu fler möjligheter):
1) Det härör från anor längre bakåt i tiden än de anor som du känner till.
2) Du och X har fått detta DNA från olika anor.

Vet du om de två eller tre andra DNA-träffarna har genom som uppvisar likhet med (samma) judiska etniska grupp?

Vänliga hälsningar,
Jan

2022-03-07, 09:20
Svar #3

Utloggad Leo Rönnberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 265
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 18:08
    • Visa profil
Hej! Ursäktar oklarheterna, det är två DNA-matchningar jag har, båda på 19cM. Den första från Sven Anderssons halvbror Anders Brandin, också son till Anders Rosenstråle, den andra från Anders Rosenstråles helsyster Maja Rosenstråle. Deras föräldrar var Anders Gustav Rosenstråle d. y. och Elna Persdotter.

Anders Brandins matchning är i Ancestry och där finns tyvärr inte kromosomläsare, men på MyHeritage jämförde jag min matchning "X" med Maja Rosenstråles ättling, samt med min största judiska matchning på 39cM.

"X" och jag delar båda judiskt DNA, men "X" delar inte DNA från Maja Rosenstråle. De tre matchningarna är inte triangulerade.

"X" är barnbarnsbarn till Gerda Josefina Jönsdotters bror, se bifogat släktträd. Jag är barnbarnsbarnbarn till Gerda Josefina.


2022-03-07, 11:32
Svar #4

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1290
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 15:57
    • Visa profil
Hejsan Leo,

Att du, X och Maja Rosentråles ättling inte är triangulerade (på MyHeritage om jag har förstått rätt) behöver inte betyda att gemensamma anor saknas. En möjlighet är att X och Maja Rosentråles ättling uppvisar för lite gemensamt DNA för att du ska se dem som "externa DNA-träffar" (dem emellan alltså). Jag har noterat på Ancestrys hemsida, tack vare att både jag och min mamma har lämnat in prov för analys där, att Ancestry visar externa DNA-träffar, men endast de som uppvisar minst 20 cM gemensamt DNA. Som exempel: jag har en DNA-träff, låt oss kalla henne Anna, med vilken jag delar 10 cM DNA. Anna och min mamma delar 18 cM DNA. Om jag tittar på vilka gemensamma DNA-träffar Anna och jag har visas inte min mamma eftersom Anna och min mamma (som för mig är externa DNA-träffar) uppvisar mindre än 20 cM gemensamt DNA (18 cM). Om du har kontakt med X kan du fråga hen om Maja Rosenstråles ättling finns bland hens DNA-träffar. Alternativt kan du fråga Maja Rosenstråles ättling om X finns bland hens DNA-träffar. Eller också frågar du båda två!  ;)

För att reda ut var ditt DNA, som uppvisar likhet med en judisk etninsk grupps "genom", kommer ifrån skulle det vara till hjälp att veta huruvida Anders Brandins ättlings "genom" respektive Maja Rosenstråles ättlings "genom" uppvisar likhet med (samma) judiska etniska grupps "genom". Dessutom skulle det vara till hjälp att veta storleksordningen på likheten/likheterna. Är X och din "största judiska matchning på 39cM" DNA-träffar med varandra? Även om det inte går att bekräfta dess ursprung kanske man kan få fram indikationer.

Angående vem som var Kristinas biologiska pappa kvarstår mitt svar att det troligtvis var Sven Andersson eller någon nära släkting till honom. I sammanhanget önskar jag nämna att jag brukar misstänka att biologiska föräldrar ofta har mindre betydelse för en person än de vuxna som personen hade i sin närhet när det växte upp (eller har i sin närhet när det växer upp om vi pratar om en person som fortfarande är ett barn) i de fall en person växer upp med andra personer än sina biologiska föräldrar. Man kan därför överväga vilka personer man vill ha med i ett släktträd.

Vänliga hälsningar,
Jan

PS: hoppas du vet vad ordet "genom" betyder inom genetiken! I annat fall, byt ut det ordet med "DNA".

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna