ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vem var Gösta von Mentzer?  (läst 327 gånger)

2022-02-22, 11:35
läst 327 gånger

Utloggad Margareta Gerlach

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 438
  • Senast inloggad: 2023-09-12, 10:59
    • Visa profil
På Bredaryds kyrkogård finns ett antal gamla gravstenar över von Mentzer som bodde på Annebergs säteri.
Jag har identifierat alla utom Gösta von Mentzer född 1900 och död ?. Enligt Begravda i Sverige 2 ligger han ensam i graven. Har sökt i Bredaryds födda, www.adelsvapen.com och Sveriges Dödbok 1830-2020 men ingen Gösta.

Kan det ha varit ett oäkta barn till någon von Mentzer som fick sin fars efternamn på gravstenen??

Är det någon som har en idé hur jag går vidare?

Hälsningar från Margareta Gerlach

2022-02-22, 12:20
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Margareta!
 
Först blev jag inte heller klok på vem denne Gösta kunde vara, men sedan upptäckte jag att hans födelseår av någon anledning har blivit helt tokigt på CD-skivan. Gösta finns nämligen även med i Rötters gravstensinventering, men med födelseåret 1853 och dödsåret 1857 (https://grav.rotter.se/Gravsokview.php?g_id=484955). Därmed kan man konstatera att han måste vara identisk med Arvid Fredrik Wilhelm von Mentzers (1842–1909) yngste bror Erik Gustaf Liborius von Mentzer (1853–1857), som mycket riktigt bodde på Anneberg vid sin död. Hans tilltalsnamn anges inte i Elgenstiernas ättartavlor, men det ska alltså tydligen vara Gustaf med smeknamnet Gösta.


Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2022-02-22, 19:25
Svar #2

Utloggad Margareta Gerlach

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 438
  • Senast inloggad: 2023-09-12, 10:59
    • Visa profil
Tack Markus!  :D  Bra utrett av dig! Makens morfars far var Arvid Fredrik Vilhelm von Mentzer och då blir lilla Gösta en del av släkten! Tack än en gång  ;D

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna