ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Protokoll från Nordingrå Tingslags Häradsrätt hösttinget 1860  (läst 334 gånger)

2022-02-20, 19:48
läst 334 gånger

Utloggad Madeleine Endre

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 195
  • Senast inloggad: 2022-07-30, 11:28
    • Visa profil
Hej,


Jag vore mycet tacksam för läshjälp avseende en del av protokollet från Nordingrå Tingslags häradsrätt vid hösttinget 1860 rörande fasta på fastighet under Herresta 2 i Vibyggerå. Referens är Nordingrå tingslags häradsrätts arkiv Småprotokoll Hösttinget 1860 Bild 59 (SE/HLA/1040083/A II/24), se även länk https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0103619_00059


Jag tror mig kunna läsa delar av protokollet men jag är inte säker på att jag läst korrekt och mottar gärna korrigeringar förutom läshjälp med de stycken jag ej kan tyda.


Jag har läst följande:


Nordingrå Tingslags Härads Rätt har veterligt ? som Pehr Pehrsson wid avyttring hvilken ? bevittnad afhandling den 17 September har sistlidne blifvit inpå ? avsåld från skattehemmanet 5 ½ seland jord och hus under no 2 i Herresta. ? erhållit 3ne offentliga uppbud, nemligen ? den 19 September ? samt den 7 Februari och den 18 September innevarande år utan att något klander deremot ? under lagfarten, kungjord i öfverensstämmelse med Kgl Förordningen angående lagfart ? förvärvat jord ? landet den 13 Juni 1800: alltså ? 3500 ? och i förmåga af och 47 kap Jorda Balken, ? med ? Kungl Förordningen kräfver ? skäligt att döma till fasta å berörde jordafång och förklarar det fritt från bördesklander samt lagligt och ståndarv hvilket till yttermera visas med ? underskrift samt hans och Häradets sigill ?: som skedde vid lagtima Tinget med ofvannämnda Tingslag uti Tingshuset Weda den 13 Oktober 1860.




Hälsningar

Madeleine






2022-02-21, 11:59
Svar #1

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6956
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:16
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Jag lyckades heller inte tyda allt:
Nordingrå Tingslags Härads Rätt Gör veterligt att som Pehr Pehrsson wid lottskiftning hvilken på grund af behörigen bevittnad afhandling den 17 September sistlidne blifvit inpå vann lotten den 19 samma månad är anstäld från vunnit sina syskon börde och besittningsrätten till(?) skattehemmanet 5 ½ seland jord och hus under no 2 i Herresta emot intygande af födoråd till sin fader Per Olofsson om utlösen ter sina syskon efter att å hemmanet fastställt värde af 3500 dlr k:mt samt derå erhållit 3ne offentliga uppbud, nemligen å lagtima tinget den 19 September berörde samt den 7 Februari och den 18 September innevarande år utan att något klander deremot ? under lagfarten, kungjord i öfverensstämmelse med Kgl Förordningen angående lagfart och börd af jord på landet den 13 Juni 1800: alltså i förmåga af 1 och 47 kap Jorda Balken, införde med nyss åberopade Kongl Förordningen pröfvar HR:n skäligt att döma till fasta å berörde jordafång och förklarar det fritt från bördeklander samt lagligt och ståndande, hvilket till yttermera visso med Domhafvandes underskrift samt hans och Häradets sigill bekräftas: som skedde å lagtima Tinget med ofvannämnda Tingslag uti Tingshuset Weda den 13 October 1860.

2022-02-21, 20:41
Svar #2

Utloggad Madeleine Endre

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 195
  • Senast inloggad: 2022-07-30, 11:28
    • Visa profil
Tack så mycket! Nu har jag lite andra protokoll att leta efter.


Hälsningar


Madeleine

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna