ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Båtsman Utter i Blekinge  (läst 680 gånger)

2022-02-20, 12:23
läst 680 gånger

Utloggad Agnetha Rosenlund

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 88
  • Senast inloggad: 2024-06-08, 16:44
    • Visa profil
Jöns Utter far till ArkivDigital: Mantalslängder 1642-1820 Blekinge län 1691-1820 (K) 1 (1691) Bild: 430 Sida: 32
,Emmeryd,Båtsamn Jöns Utters son i Emmeryd  namn Pähr Ingrid Andersdotter i Emmeryd bar honom Vittnen Jönns Andersson i Emmery Pär Andersson i samma by , Agatha Månsdotter i samma by Pigan Botill i Stuferry?.
ArkivDigital: Fridlevstad (K) CI:3 (1696-1765) Bild: 500 Sida: 79
ArkivDigital: Fridlevstad (K) CI:3 (1696-1765) Bild: 600 Sida: 99 Jöns Utters dotter i Emmery namn Kerstin Sissa Månsdotter i Näfragiöl bar henne Vittnen Sven Karlsson i Stessamåla? Per i Holmsj drän Ola i samma by  ,Botill Ullskelepesdotter i Mommelycka ,pigan Sigrid Anderdotter i Emmery
Det här har jag hittaat av Jöns Båtsman Jöns Utter  Kan det vara samma Utter som finns i Blekinge  i den tidigar forskningen.
Agnetha

2022-02-23, 11:18
Svar #1

Utloggad Agnetha Rosenlund

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 88
  • Senast inloggad: 2024-06-08, 16:44
    • Visa profil
ArkivDigital: Fridlevstad (K) CI:2 (1682-1705) Bild: 121 Sida: 229 Vittne 1690 Sven efternamn svårt och ort . barn namn Karin ? jag tror vittne Sissa Nilsdotter ? i Målatorp bar barnet Jons Utter vittne här
ArkivDigital: Fridlevstad (K) CI:2 (1682-1705) Bild: 128 Sida: 243 Vittne 1691 Jonas Larsson i Möllegården till barnet jag tror det står Lars Jona Utter Vittne här

2025-05-09, 16:09
Svar #2

Utloggad Jan Johansson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2125
  • Senast inloggad: 2025-05-22, 10:38
    • Visa profil
Hej Agnetha,

Det är några år sedan du skrev inläggen här och kanske har du redan hittat mer information om båtsman Utter i Blekinge. Det här är i alla fall mina förslag till vad som står i dina källor. Nedan har jag också skrivit om en högbåtsman (i Stockholm?) Petter Utter med viss anknytning till Karlskrona i Blekinge.

Fridlevstad CI:2, sida 228
”Dom: 17 Trinit”, dvs 17:e söndagen efter trefaldighet (1689 = 22/9 1689)
”Baptij [döptes] Suend [Sven] Wågehalsig
barn n. [nämnd] Karin(.) Sigre Nils (Nilsdotter eller Nils hustru?) i Möletorp bar det(.)
mf [mansfaddrar]
Jonas Utter
Christoffer Hopman
(ev. överstruken)
Ögge i Måletorp
Nils Ingrsson(?) ibid
Jon Persson ibid
Åche [Åke?] Olsson i Bren(-)
teknucle(?)
Per Jocomsson EA(?)
qf [kvinnofaddrar]
Sise Pers(dotter?)
i Freillestad [Fridlevstad?]
Merta Johens?(dotter?)
i Cromorij(?)
Brita i Faro?(-)
strup
Benta Byr(-)
resdåter [Börjesdotter] i Bren(-)
teknudö(?)”

Fridlevstad CI:2, sida 242
”Dom Sexagesima” (1690, dvs 23/2 1690)
”Baptij [döptes] Jons Laurssons barn
i Möllegården n. [nämnd] Laurits
Tyra Suends [Svensdotter/Svens hustru?] i Jarostrup(?)
bar det
mf [mansfaddrar]
Christofer Hopman
Jonas Utter
Suend Öndertsson
Poche Jocsson
(?)
Ion [Jon?] Persson i Måletorp
Nils Ingesson
Bent Ionsson
(?) i Udeby (Utter?)
qf [kvinnofaddrar]
Johanna
Clausees
(dotter/hustru?)
Inger Ions (dotter/hustru?)
i Emmerij
p. [piga?] Botill
Olofsdåter
i(?)
Harest...(?)

Fridlevstad CI:3, sida 78
”dito (dvs palmsöndagen 1699, den 2/4 1699) B:n [båtsman/bånden/bonden?] Jöns Utters sohn i Emmery, Pähr:
wittnen: Swen Carlsson i Spessem:
Jöns Anderss i Emmery.
Per Andersson ibm.
Segrid Anders (dotter/hustru?) i Emmery bar höö(?) [bar barnet?]
Agatha Månses ibm.
P: [piga?] Botill i Stufweby.(?)”

Fridlevstad CI:3, sida 98
”Fer: 2 Nat:” [1702, dvs Annandag Jul(?)] B:n [båtsman/bonden?] Jöns Utters dotter i Emmery, Kerstin:
wittne: Swen Carlsson i Spessemåla:
Per i Holmsiö.
dr. [dräng] Ol. itm.
Sissa Månses i Näfwegiöhl bar henn. [henne, dvs barnet?]
Botill Ukelexes i Mommelycke.
P: [piga] Segrid Andersd: i Emmery.”

---------------------------

Ovan nämnda högbåtsman Petter Utter är omnämnd i dokument 1700-1701 angående skeppare Johan Bruno (Kammarkollegiet Ämneshandlingar, SE/RA/522/16/78/9). Där står:

”Extract utur protocollet hållit på Stockholms rådhuus d: 4 decemb A:o 1700.

Inkom för rätten skeppare Johan Bruno, på skeppet Jungfru Wendela, och hade med sig sitt siööfolck
styrman Oloff Lustig, Johan Paerson Kempe, And: Test(?), Abram Larson, Oloff Helsing och Johan
Anderson
, då uti kong. cammarcollegii fiscalens h:r Albin Möllers närwaru för dem wardt uppläsen den
berättelse, som skepparen och de 3 första(?), samt högbåtsman Petter Utter, hwilken är tillförene
eede:n(?) afhörd, och Staphan Idegreen, som är till Carlscrona förreest, d. 11 julij sidstleden giordt inför
not: pub. Johan Philipp Kilburger, om den storm och olycka, som de med åfwan bem:te skepp råkade uti d. 6
nästföregående, då de ärnade sig, efter slutet certepartie med kong. statscontoiret, resa till
Carlscrona
, bestående af fölliande innehåld: ...”

Egentligen är mitt intresse släktnamnet Brun i Stockholm omkring 1700. Bland mina anteckningar om det har jag hittat ett par andra personer Utter.

1)   Jan Uttr (Utter?) bodde 1676 i ett hus intill det, där Catharina Pinciers pappa (och troligen även hon själv) samtidigt bodde (Stockholms mtl 1676, BA:5/1, sida 61v). Catharina var delägare av ovan nämnda skeppet Jungfru Wendela.

2)   Assessor i hovrätten Magnus Utter var fadder vid dop av bokhållare Johan de Besche och hustru Anna Andersdotters dotter, Christina, den 13/8 1681 i Maria Magdalena fs i Stockholm. Barnet bars av fru Ingrid Boij, som var gift med assessor Johan Utterklo. Ingrid var dotter till borgmästare i Stockholm Anders Boij och hustru Maria Grooth, som själv var dotter till myntmästare Antonius Grooth den äldre (källor: adelsvapen.com om adliga ätterna von Boij nr 899 och Utterklo nr 849, samt Wikipedia om Antonius Grooth).

Vänliga hälsningar,
Jan

2025-05-09, 16:58
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

• Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7881
  • Senast inloggad: 2025-05-21, 22:51
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Den här diskussionen handlar om båtsmän med namnet Utter i Blekinge. Och båtsmansnamn är tjänstenamn som följde med roten. Det är alltså inget släktnamn.

Det finns alltså ingen grund att koppla ihop hovrättsassessorer och andra med dessa båtsmän bara för att de råkar ha samma namn.
Kontakt: https://jts.arkivguiden.net/. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: https://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna