ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lackalänga (M) CI:1 (1682-1750) Bild 9  (läst 378 gånger)

2022-02-20, 12:18
läst 378 gånger

Utloggad Kristoffer Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 389
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:23
    • Visa profil
Hej,

behöver hjälp att tyda vigselnotisen gällande Erik Strandman i Lackalänga (M) CI:1 (1682-1750) Bild 9 (AID: v110972.b9, NAD: SE/LLA/13235), vissa ord (latin gissningsvis) förstår jag ej, och sen är jag inte klar över vad som tillhör vilken notis.

Tack på förhand,.

2022-02-20, 18:33
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej Kristoffer!
 
Jag tyder notisen såhär:
 
Fer: 4. Pasch: Ryttaren
Erich Stranman ifrån
Stångby,
P[igan]: Catharina Frantz dother
i Lakalänga.
Copulat[is]: Dn: Jubilate.
fick ächta sedel af mig,
28. April: 86.
 
Första lysningen ägde alltså rum Feria 4 Paschatos (fjärdedag påsk), som 1686 inföll den 7 april, och sedan skedde vigseln (kopulationen) Dominica Jubilate (tredje söndagen efter påsk), som detta år inföll den 25 april. Tre dagar senare utfärdade prästen i Lackalänga ett vigselbevis, som Catharina tog med sig när hon flyttade till maken i Stångby.

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2022-02-20, 18:55
Svar #2

Utloggad Kristoffer Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 389
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:23
    • Visa profil
Hej Kristoffer!
 
Jag tyder notisen såhär:
 
Fer: 4. Pasch: Ryttaren
Erich Stranman ifrån
Stångby,
P[igan]: Catharina Frantz dother
i Lakalänga.
Copulat[is]: Dn: Jubilate.
fick ächta sedel af mig,
28. April: 86.
 
Första lysningen ägde alltså rum Feria 4 Paschatos (fjärdedag påsk), som 1686 inföll den 7 april, och sedan skedde vigseln (kopulationen) Dominica Jubilate (tredje söndagen efter påsk), som detta år inföll den 25 april. Tre dagar senare utfärdade prästen i Lackalänga ett vigselbevis, som Catharina tog med sig när hon flyttade till maken i Stångby.

Hej Markus,

tack för ett informativt svar!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna