ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Elias Jakobsson Lom  (läst 371 gånger)

2022-02-19, 23:39
läst 371 gånger

Utloggad Greger Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2023-11-20, 16:57
    • Visa profil
Elias Jakobssons anor har länge gäckat mig och jag behöver hjälp. Vem vet något om honom? Varifrån kom han?


Han gifter sig i Luleå lfs i Januari 1722 med Karin Knutsdotter, dotter till Knut Olofsson och Agneta Isaksdotter i Skatamark 1, döpt 20 Jan 1701. Han är vid vigseln soldat Lom i Skatamark men flyttar snart till Skatamark 4. De finns med i HfL 1708 (1a s 90) men är förstås ditskrivna under 20-talet. Vilken, om någon, koppling de hade till föregångarna Jöns Christophersson o Anna Olofsdotter vet jag inte. Jag har åtta barn till Elias och Karin antecknade.


Elias finns med i HfL 1932-39 (2c s 4) med anteckningen död. Det finns dock noteringar för honom för hela perioden så han kan ha dött lite senare också, t.ex. i Hattarnas krig. Karin dör i Alvik 12 Okt 1780 hos yngsta dottern Lisa på nummer 20. Visserligen får hon heta Nilsdotter i HfL 5b s 1034, men Anders Nilssons svärmor bör vara hon i alla fall. Och det står rätt i dödnotisen.


Det som jag framförallt saknar uppgift om är Elias föräldrar. I HfL AI 2c s 4 finns en moder Brita, död, med anteckningar t.o.m. 1733. Det borde rimligen vara hans mor, Karins mor bor kvar hos hennes bror på Skatamark 1.



2022-02-21, 11:53
Svar #1

Utloggad Jan Hedström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2023-12-20, 18:59
    • Visa profil
Elias Jakobsson Lom dog 9 oktober 1742 enligt GML 1744 (Plats är inte angiven). Enligt GML 1728 ska han vara född cirka 1700 och gick ut soldat 1720 (är då 28 år), och är 35 år enligt GML 1735.  Han är troligen inte från Skatamark. Jakob Nilsson på Skatamark 7 (som är den enda Jakob i Skatamark) ser ut till att dö 1696 och han ser ut att ha gift sig före 1678.

Han har nog inga kopplingar till tidigare ägare av hemmanet, som anges öde i MTL 1719.

Det ser ut som Jöns Kristoffersson och Anna Olofsdotter tar över Persön 12 när de flyttar från Skatamark 4 (Paret får barn både i Skatamark och i Persön). Jöns Kristoffersson gifte sig med Anna Olofsdotter 16 dec 1706, Bägge ska vara från Skatamark vid vigseln.
Anna var troligen änka till Hans Olofsson som gick ut soldat 1703. Hans Olofsson hade tagit över ett öde hemman 1701 och troligen gift sig med Anna samma år. 
Den tidigare ägaren av hemmanet Hans Eriksson gick ut soldat 1697. 1698 står det bara en knekthustru på hemmanet, 1699 TOMT i MTL och anges utan åbo i JB 1699.

2022-02-21, 16:13
Svar #2

Utloggad Greger Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2023-11-20, 16:57
    • Visa profil
Tack Jan,
för Elias dödsdatum och övriga uppgifter.


Jag tror du har rätt, både i att han inte var från Skatamark, och att de inte hade någon koppling till Jöns och Anna. Gården tycks ha stått öde i ett gott antal år innan de tog över den.


Återstår då att hitta en Jakob och en Brita i någon annan by, om han nu ens kom från Luleå.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna