ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kan det vara Stenbrohult eller Pjätteryd?  (läst 529 gånger)

2022-02-19, 17:30
läst 529 gånger

Utloggad Gabriella Cikala

  • Pensionär
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 12:54
    • Visa profil
Hej!
Jag fortsätter min fars släktforskning. i dödsboet efter honom hittas foto där ett hus ständigt återkommer. Kan det vara något ställe där släkten bott förr i Småland. Vi härstammar från Pjätteryd och Ryssby på ett gren. Dessutom var far inne på ett fel spår från Stenbrohult. Känner någon igen detta hus. Det kan ju också komma från en helt annan ort dock troligen i Småland.
Mvh
Gabriella Cikala

2022-02-19, 18:01
Svar #1

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 07:37
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
Jag har ingen aning om var huset ligger -- men jag såg att sista bilden måste ha blivit spegelvänd i kopieringen ... Jämför de två (frukt?)träden, och dörrparet, på den speglade bilden med första bilden ovan (som har en registreringsskylt som är rättvänd).
mvh /staffan -- BFiles

2022-02-19, 18:17
Svar #2

Utloggad Gabriella Cikala

  • Pensionär
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 12:54
    • Visa profil
Hej!
Ja det stämmer ju. Jag trodde han fotat huset från olika håll. Tack för "vändningen"
mvh
Gabriella

2022-04-08, 15:11
Svar #3

Utloggad Gabriella Cikala

  • Pensionär
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 12:54
    • Visa profil
Här kommer jag med ytterligare uppgifter som kan vägleda. Jag såg i ett brev från min far som tagit bilderna ovan i inlägget. Där skriver han att han fotograferat ett hus i Ormakulla som han trodde släkten bott i. Vet någon om detta hus ligger i Ormakulla. Kanske finns det inte kvar men någon ändå minns?
mvh
Gabriella

2022-04-09, 15:25
Svar #4

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6050
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:05
    • Visa profil
Ormakulla finns i Pjätteryd och finns med i husförhörslängderna frå 1722. Ormakulla tillhör från 1971 Älmhults kommun. Det finns en hel del att läsa på nätet. Bara googla!
Birgitta B

2022-06-04, 16:21
Svar #5

Utloggad Gabriella Cikala

  • Pensionär
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 12:54
    • Visa profil
Hej!
Ibland hittar man svaret på sin fråga själv. Jag har sökt efter detta hus som gått under namnet "mystiska huset" som funnits på en mängd gamla foton. Eftersom min far släktforskat i Pjätteryd  trodde jag det var ett hus där släkten bott i. Efter drygt ett års sökande har jag nu fått reda på vad det är för hus. När jag började skanna in gamla diabilder från min barndom dök huset upp igen och igen och med olika personer beskådande detta hus. Så kom en bild upp med en minnessten som förklarade vilket hus det rörde sig om. Det var Albert Engströms födelsehus Bäckefall i Lönneberga. Min far var lärare i Lönneberga under 1940-talet så det förklarar en del men inte varför han fotograferade detta gång på gång på gång. Så lite mysterium finns kvar för mig att fundera över.
Hälsningar
Gabriella

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna