ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Söker rak faderslinje till Ola Lasson Tapper född ca 1761/1762 Trolle-Ljungby  (läst 773 gånger)

2022-02-18, 16:49
läst 773 gånger

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3605
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 17:15
    • Visa profil
Jag har kommit ett steg närmare (tror/hoppas jag) till att hitta min farfars okände far via en DNA träff hos ancestry. Tänker att det "borde" vara antingen hans morfar eller en okänd son till hans morfars far...båda skulle kunna funka om man kikar på mängden DNA jag och DNA träffen delar. Hans morfar hade bara systrar enligt kyrkoböckerna.

För att inte lura mig själv här så söker jag fler personer som skulle vilja göra ett Y-DNA test och som har sin raka faderslinje till ovanstående.

Pappas Y67 test hos FTDNA visade en ganska (om jag förstått rätt) ovanlig haplogrupp...I-M223, så jag har också utökat hans test till BigY-700. Tänker att en bekräftad faderslinje till Tapper kanske kunde ge lite mer kött på benen här vid en jämförelse :) . Eller få mig att tänka om släktskapet med DNA-träffen från ancestry.

Jag har försökt ta kontakt via ancestry men han verkar inte vilja ha kontakt alls.

Om det är så att någon också vill hjälpa mig med ett autosomalt test och som är släkt Muth/Tapper så hade det också varit jättebra (Ripa/Åhus alltså om vi pratar närmare i tiden)  :)

Jag har mycket mer detaljer om det önskas!

2023-12-30, 09:09
Svar #1

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3605
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 17:15
    • Visa profil
Detta är inte längre så aktuellt. Har precis fått hjälp av en snäll man med rak faderslinje tillbaka till Ola Tapper. Vi inväntar analys av ett Y-DNA test som kom fram till Houston igår  :)

Vill också korrigera lite. Mannen som testats på ancestry och jag har haft lite sporadisk kontakt. Och jag har även fått foton på hans morfar  :)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna