ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bouppteckning Gustaf Schultz  (läst 376 gånger)

2022-02-15, 22:18
läst 376 gånger

Utloggad Tove Schultz

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 163
  • Senast inloggad: 2023-02-01, 19:49
    • Visa profil
Hej, har förvirrat bort mig helt.

Håller just nu på att leta efter bouppteckningen efter Gustaf Schultz född 31 Januari 1838 och död 31 Mars 1916, och har alltid tänkt att hans bouppteckning skulle finnas förlorad i Ulricehamns rådhusrätt och magistrat där 1916 års bouppteckningar tyvärr inte finns utan endast arvskiften.  Men så av en slump hittade jag hustruns från 1884 i Ås häradsrätt.

Så nu har jag bläddrat och bläddrat där i böckerna ifrån Ås häradsrätt men där verkar han inte heller finnas. Han bodde vid sin död på Väby Västergård i Hällstad (tidigare kallat eller liggandes där soldattorp 533 fanns och enligt hustruns bouppteckning kallat Paradis.)

För att komma till saken och frågan - vilken häradsrätt ska jag leta/ tro att den funnits hos? Ås eller Ulricehamn?

Tack och bock ifrån en virrig nattuggla. /Tove

2022-02-15, 22:21
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Hällstads socken hör till Ås härad, som var ett eget tingslag t.o.m. 1919, alltså Ås häradsrätt.

Bouppteckningarna kan stå huller om buller, alltså inte i någon kronologisk ordning efter när de upprättats. Om det är någon ordning, så lär det i så fall vara efter när de lämnats in till rätten.

Och den kan också vara upprättad ett bra tag, kanske många månader, efter dödsdagen. Och sedan kan det också ha gått lång tid därefter innan den lämnats in.

Det kan m.a.o. bli en hel del bläddrande när det inte finns register...  :)

(Ulricehamns rådhusrätt omfattar bara staden.)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-02-15, 22:47
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag upptäckte att Arkiv Digital har register för Ås HR t.o.m. 1919.

Jag sökte på g* s* för att få med alla tänkbara stavningar, och från dödsåret 1916 till 1919 då häradsrätten upphörde. Men det blev inget napp.

Så under förutsättning att registreraren kunnat tolka initialerna i namnet rätt, så finns det alltså ingen bouppteckning.

En gammal soldat som bodde hos sin dotter hade kanske inte så mycket att fördela bland arvingarna. Men det borde ju ändå ha gjorts en bouppteckning när han dog så sent som 1916.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-11-27, 11:55
Svar #3

Utloggad Tove Schultz

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 163
  • Senast inloggad: 2023-02-01, 19:49
    • Visa profil
Tack Jörgen Tollesson, det är en riktig kluring det där med Gustaf Schultz och hans bouppteckning men har ännu inte hittat någon så troligtvis så fanns det kanske ingen.

En liten släkthistoria som gör detta ännu lite mer hysteriskt är att vi (min farfars släkt) visste inte om att han kom tillbaka till Sverige, han emigrera 1898 tillsammans med sin andra hustru och två yngsta barn ifrån första äktenskapet, och dog här 1916 förens förens ungefär tio år sedan då jag börja släktforska. Att han tillbringade sin sista tid i livet hos en av sina döttrar kom lite som en chock för min farfar och hans kusiner deras farmor/mormor var dotter till Gustaf således syster till dottern han bodde hos tills han dog. En tanke som min farfar hade var att hans gamla moster Selma med familj kanske trodde det fanns "Amerika pengar" att ärva och farfar hade aldrig hört sin pappa eller farbröder/fastrar prata om att de någonsin träffat sin morfar.

Ha en fortsatt fin dag och tack för hjälpen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna