ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anteckning rörande Lisbeth, Särslöv nr 2 i Husförhörslängd från 1832-34  (läst 581 gånger)

2022-02-15, 16:37
läst 581 gånger

Utloggad Bengt Åhgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 15:45
    • Visa profil
Tacksam för läshjälp av texten på anmärkningsraden avseende Lisbeth på sida 207 i Särslövs kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/LLA/13388/A I/1 (1813-1844)

2022-02-16, 03:02
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej Bengt!
 
Vilken intressant anteckning! Den tycks syfta på Lisbeths leverne, och kanske även på den utomäktenskapliga dottern. Jag tyder anteckningen såhär:
 
”dixit mater filiam domum
paternam interdum relinque-
re amore pravi cujusdam homi-
nis captam.”
 
…vilket jag skulle vilja översätta till ”modern säger att dottern ibland lämnar föräldrahemmet, fångad av en viss mans fördärvande kärlek” (pravi kan även betyda omoralisk, pervers eller ondskefull). Det verkar alltså som att en viss man, som prästen antagligen kände till, förförde Lisbeth och fick henne att i perioder vistas utanför föräldrahemmet, och kanske var det även han som gjorde henne gravid? Det skulle i så fall förklara varför Lisbeths utomäktenskapliga dotter Karna tydligen föds 1833 i byn Västra Kattarp i Västra Skrävlinge socken, och inte i hemförsamlingen Särslöv (där dock födelsenotisen finns antecknad; Görslöv CI:3, sid. 72); kanske bodde mannen i Västra Kattarp?

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2022-02-16, 09:05
Svar #2

Utloggad Bengt Åhgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 15:45
    • Visa profil
STORT tack Markus!
Skälet till att jag bad om hjälp med texten är att jag letar efter ledtrådar till vem som är biologisk far till Karna som föddes i W Kattarp.
Vad gäller Karnas dop har jag konstaterat att hennes faddrar är Lars Jönsson och Bengta Åkesdotter, vilka är Lisbeths storebror och hans hustru. Den som bar fram Karna (Hanna Åkesdotter) är syster till Bengta.
Möjligtvis kan det vara så att Lisbeth bodde (temporärt) hos sin storebror i Västra Kattarp i samband med födseln av Karna. Det finns inte noteringar om att hon har formellt har flyttat dit i in- o utflyttningslängderna, vilket förklarar att Karnas födsel är noterad i Särslöv församling.
Än en gång – stort tack Markus!

2022-03-22, 16:21
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej Bengt!
 
Vad roligt att den latinska anteckningen tycks sprida lite ljus på vem som kan ha varit far till Karna! Då skulle jag nog tro att mannen ifråga kan ha bott i Särslövs socken (eller kanske i moderförsamlingen Görslöv), vilket förklarar varför prästen beskriver honom som ”en viss man” (som väl antyder att prästen kände till honom), och sedan har Lisbeth, som du säger, antagligen rest till sin storebror i Västra Kattarp för att föda barnet. Detta fenomen har jag själv sett i mitt eget släktträd, att kvinnor föder barn i andra socknar utan att formellt flytta dit, och sedan har barnet noterats i hemsocknens födelse- och dopbok. Antagligen ville väl kvinnorna undkomma hemsocknens barnmorska och skvallret i byn, och genom att göra såhär var det ju bara prästen i hemsocknen som fick informationen när han nedtecknade barnets födelse och dop i kyrkoboken.
 
Jag håller tummarna för att du lyckas hitta Karnas far, som såhär pass långt tillbaka i tiden (1833) nog bör finnas antecknad i någon dombok. Som jag förstått hanterades utomäktenskapliga barn av häradsrätten i den by / socken där barnet ”blev till”, vilket i detta fall troligen begränsas till Oxie härad där både Särslöv och Västra Kattarp ligger.

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2022-03-22, 17:18
Svar #4

Utloggad Bengt Åhgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 15:45
    • Visa profil
En tänkbar faderskandidat är Per Hansson född 1800-06-10 i Köpenhamn. På sida 244 i Särslövs husförhörslängd (1813-1844) fram går att ”pigan Lisbeth” har vistats på nr 11 samtidigt som Per Hansson. Han flyttar ut från nr 11 samma år som Lisbeth föder dottern Karna (1833), men återkommer året därpå. Vid detta tillfälle gör prästen en notering om att Per ”är ej admitterad till den heliga nattvarden”. Möjligtvis kan detta tolkas att Per blir ”straffad” för sin utomäktenskapliga förblindelse med Lisbeth.
Denna teori får jag försöka verifiera med att leta i domböckerna.
Tack än en gång Markus för ditt engagemang.
Bästa hälsningar
Bengt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna