ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Måsstugan och Kalfsbol i Björkvik  (läst 447 gånger)

2022-02-14, 15:54
läst 447 gånger

Utloggad Gabriella Cikala

  • Pensionär
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 12:54
    • Visa profil
Hej!
Finns det någon som känner till och kan peka ut på en karta var Måsstugan och Kalfsbol i Björkvik låg förr i tiden. Eller som har något annat att berätta om dessa ställen för det är väl inte bara min släkt som bott där. Mina bodde där i mitten på 1700-talet.
mvh
Gabriella Cikala

2022-02-15, 11:39
Svar #1

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5407
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:22
    • Visa profil
Måsstugan ligger i Horsnäs rote. Jag har en karta från 1677 över Björkvik men där finns inte Måsstugan utlagd.
Kalfbol har jag aldrig träffat på. Har du läst rätt?  Krafsbol finns.

Jag undrar om det inte är Erik Nilsson o h Margareta du har i släkten och då kom han från Krafsbol. Han var son till Anders Nilsson där.
Krafsbol finns i Åsätters rote (ligger sydost om Åsätter när jag ser på min gamla karta)




2022-02-15, 13:21
Svar #2

Utloggad Gabriella Cikala

  • Pensionär
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 12:54
    • Visa profil
Hej!
Tack för svar om Måsstugan. Du har rätt det skall vara Krafsbol. Visst  är det Erik och Margareta som jag är släkt med. Jag har fått fram två led bakåt på Erik. Det är deras son Erik Ersson som är vår släktgren och hans barnbarnsbarn var min farmor.
Är du också släkt med Erik o Margareta?
mvh
Gabriella


2022-02-15, 17:12
Svar #3

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5407
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:22
    • Visa profil
Jag kollade i mina pärmar för Anders Nilsson i Krafsbol kändes bekant, men jag måste ha gjort en forskning åt någon annan där.
Annars har jag många anor i Björkvik.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna