ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gamla gårdar eller byar i Åtvid  (läst 323 gånger)

2022-02-14, 14:58
läst 323 gånger

Utloggad Gabriella Cikala

  • Pensionär
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 12:54
    • Visa profil
Hej!
Jag har förgäves försökt hitta några gårdar eller byar i Åtvid. Jag försöker göra en karta över var min förfäder har levt så det vore trevligt om jag kunde pricka in även dessa. Jag antar att dessa inte existerar längre men någon av er kanske vet och kan hjälpa mig att peka ut var de låg. Det gäller Bodarna, Jaenslund och Fintorp under Runna.
mvh
Gabriella Cikala

2022-12-30, 09:52
Svar #1

Utloggad Bertil Tunel

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2023-06-22, 17:26
    • Visa profil
Hej!
Inget av namnen finns i ortnamnsregistret eller Svenska ortnamn. Men i flera av Åtvids tidiga husförhörslängder finns Jaenslund som ett torp under Åtvidsnäs. Inte heller på de kartor jag tittat på hittar jag något av namnen. I vilka källor har du hittat dem?
Mvh Bertil

2022-12-30, 13:27
Svar #2

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 961
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 08:14
    • Visa profil
Det förefaller vara torp eller backstugor som ligger på byars ägor.
Börja med att i Hf eller mantalslängden se vilka byar stället ligger under och även andra underliggande i byn för orientering.
Sök sedan i Lantmäteriets historiska olika kartor där byn finns med.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna