ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var kom Eric Ersson Svan från? Vilka var hans föräldrar?  (läst 157 gånger)

2022-02-13, 14:33
läst 157 gånger

Utloggad Annika Sylven

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2024-04-03, 18:26
    • Visa profil
Min undrar berör olika ämnesområden men en och samma person.

Eric Ersson var soldat  på Rote 13 i Svanby, Tierp 1777-1790
Född 1752 enl husförhörslängder (Hfl) och generalmösterrullor (Gmr). När jag räknar på åldersuppg i Gmr kom jag fram till att han borde vara född i mars 1752. Men uppgifter i Gmr är mycket osäkra.
I en hfl står att han är född i Tierp. Har inte funnit honom med föräldrar i varken födelsebok eller hfl.
Har hittat en Eric Ersson född 24 mars 1752 i Vendel, men tvivlar på att det är han.
Det finns ett stort antal Erik/Eric Eriksson/Ersson i Tierp och socknar runt om, men har inte kunnat verifiera att någon av den är soldaten Eric Svan Ersson.
Är det någon som vet?

Antogs som soldat 1777 ,Livkompaniet Uppsala Regemente, och enda uppgift om död hittar jag jag i Gmr 1792 där det står att han dog 8 september 1790. (anm troligtvis i Finland eller under transport hem)

Det finns en notering i Gmr som jag uppfattar att han bytt kompani, men stor fortfarande på rote 13, Svanby.
Kan någon tyda det? se bild

Gift 10 jan 1779 med Catarina/Cajsa Welamsdotter, (född 7 april 1751 i Farsbro, Tierp)  i Svanby
De fick två döttrar som döptes till Catharina (vanligt när en dör som barn)
Den första är född  9.12 1782 död 15 september 1783
Den andra Catarina är född 25 jan 1785, Står fel familjenamn på modern. Hennes far hette Welam Mårtensson, så det kanske förklarar att det står Mårtensdtr. Det står rätt på den första Catharinan




Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna