ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Yllestad B:1 *ttack  (läst 221 gånger)

2022-02-12, 21:09
läst 221 gånger

Utloggad Åsa Simonsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 18:32
    • Visa profil
Hej!
Undrar om någon skulle kunna hjälpa mig med vilket ställe Lisa Jonsdotter flyttar ifrån 1793 enligt Yllestad B:1 bild 132 / sid 241 (no. 19)?
Det är framför allt första ordet jag funderar över och först tänkte jag "Vättacks", men Vättak hör ju hemma under Valstad.
Jag har letat i husförhörslängderna för både Yllestad och Valstad/Vättak men har inte kunnat hitta vilket ställe det rör sig om, så om någon har svaret eller åtminstone en idé så skulle jag vara mycket tacksam.

/Åsa



2022-02-12, 21:20
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6872
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 16:07
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Qvättack

Kvättak ligger i annexet Näs.

I flyttlängden står det Qvättack Herreg., så det lär väl vara det som i mantalslängden 1793 (s. 1148) heter Kvättak Backgård, eftersom det är ett säteri.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-02-13, 07:14
Svar #2

Utloggad Åsa Simonsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 18:32
    • Visa profil
Aha!
Att det var ett Q i början fanns inte i mitt huvud - nackdelen med att fastna i en speciell tankeriktning.
Uppvuxen i Skaraborg, men har aldrig hört talas om Kvättak. Men nu kan jag gå vidare.
Tusen tack för hjälpen, Jörgen!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna