ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Givlög Gelve  (läst 308 gånger)

2022-02-12, 20:27
läst 308 gånger

Utloggad Fredrik Wallin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2023-07-26, 21:26
    • Visa profil
I min släktforskning har jag upptäckt genom matchningar etc att min släkt verkar grena ut sig till grenar gemensamt med en hel del andra släktforskare, nämligen den gren som sträcker sig bak till 1400-talet och Givlög Gelve som ska ha levt i Fjällsjö på den tiden. Jag undrar nu var denna information ursprungligen kommer ifrån, och hur man har kunnat koppla detta till senare ättlingar på 15, 16 och 1700-talen? T ex kommer det från skattelängder? Och finns denna källa på riksarkivet?

Jag har sett denna information i många släktträd online, men aldrig sett någon källa angiven.

Tack på förhand för hjälp.

2022-02-13, 00:50
Svar #1

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 961
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:47
    • Visa profil
Den första skattelängden för Ångermanland är Gärder och hjälper år 1535. Den har jag för mig är utgiven i renskrift, och är avfilmad på AD. Byn Bölen i Fjällsjö sn är inte nämnd där vad jag kan se. Därefter finns skattelängder i Ångermanlands Landskapshandlingar. År 1542 står bara förnamn. 1543 och 1544 behövs mer tid för att dechiffrera. I 1546 och 1547 bor i Bölen Fjällsjö sn, Oloff Gelffuesson.
År 1552 och 1555 står Oloff Geslugsson i Bölen.
Har inte läst fler år.

I Ångermanland finns de första Domböckerna från 1612 och till 1624.(Källa RA, Strödda domböcker volym 19). Sedan Ångermands domsaga 1628-1643/6 AIa:1,2.
 
I Skattelängderna står den som betalar skatten det året och det är sällsynt med släktförhållanden. Är namnen ovanliga är det troligare att patronymikonet stämmer med tidigare person med namnet, fast annars är det lösa antaganden att det är fadern och sedan dennes son. I många fall är det på det viset fast i det sökta fallet kan det även vara andra släktförhållanden eller hemmansköp. Åldersuppgifter på männen finns i Roterings och utskrivningslängden 1637 till 1640 och tidigare är det sällsynt. I de flesta andra fall är det bättre eller sämre antaganden som jag tycker illa om.

2022-04-15, 20:22
Svar #2

Utloggad Fredrik Wallin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2023-07-26, 21:26
    • Visa profil
Tack för hjälpen, Lennart! Jag hade vissa misstankar att delar av trädet kan ha byggt på antaganden av det slaget du nämner. Jag ska kolla upp källorna du nämner.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna