ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anna-Lisa Karlsson, (hittar ej föräldrar, barnhem?)  (läst 739 gånger)

2022-02-08, 22:05
läst 739 gånger

Utloggad Malin Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2022-10-12, 19:49
    • Visa profil
Hej!
Jag söker min mormors mamma Anna-Lisa Karlssons föräldrar. Jag finner inte hennes föräldrar och inte heller någon notering i relevanta födelse- och dopböcker. Vad vet jag om henne?

Född 29 Juli 1908 i Västeråstrakten. Dog 1999 i Skövde. Gifte sig 29 Okt 1927 med Birger Lindström, från Västerås (bifogar bild från lysnings- och vigselboken). I september 1927 födde Anna-Lisa en dotter, Birgit, men detta finns inga noteringar om, eftersom Birgit var funktionsnedsatt (gömdes för att inte omhändertas, men togs mycket väl omhand i hemmet). Bodde 1934 i Askum - födde och förlorade då dottern Ingalill. Finns sägner i släkten om att Anna-Lisas mamma heter Hilda. Det pratades mycket lite om Anna-Lisas föräldrar (hennes pappa vet vi inte ens namnet på, hennes mamma beskrevs som "instabil"). Vi börjar fundera på om Anna-Lisa kan ha varit oäkting eller bott på barnhem... Om någon vet något om detta, eller hur jag ska gå vidare, så skulle jag uppskatta det supermycket.

Stort tack på förhand!
mvh entusiastisk nybörjare :)

2022-02-08, 22:27
Svar #1

Utloggad Ulf Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1358
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 00:03
  • Ulf Svensson
    • Visa profil
Hej!
I Västerås domkyrkoförsamling föds en Anna-Lisa 29/7 1908.
Far: Erik Viktor Karlsson
Mor: Augusta Elisabet Karlsson
Du får följa henne framåt i böckerna och se om det är rätt Anna-Lisa.

Födelsenotisen:
Västerås domkyrkoförsamlings kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/ULA/11727/C/18 b (1908-1911), bildid: 00185046_00026, sida 273
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/00185046_00026

Här finns familjen i församlingsboken:

Västerås domkyrkoförsamlings kyrkoarkiv, Församlingsböcker. Bunden serie., SE/ULA/11727/A II a/9 (1904-1917), bildid: 00184792_00117, sida 613
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/00184792_00117

2022-02-08, 23:40
Svar #2

Utloggad Ulf Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1358
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 00:03
  • Ulf Svensson
    • Visa profil
Hej igen!
Hoppade lite framåt och hittade Birgit Elisabets födelse 17/9 1927 i Västerås-Lundby. Inga konstigheter där. Hon finns fortsatt med i församlingsböckerna.


Västerås Lundby kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/ULA/10866/C/8 (1895-1930), bildid: 00185170_00131
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/00185170_00131

2022-02-09, 08:31
Svar #3

Utloggad Malin Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2022-10-12, 19:49
    • Visa profil
Tusen, tusen tack! Första lärdomen - dubbelkolla alltid vad släkten säger  ;D Stort tack för hjälpen! När jag ändå har dig här skulle jag vilja be om att få fråga om församlingsböckerna och husförhörslängder. Hur ofta uppdaterades dessa? Kan jag kika år för år och se om jag hittar familjen eller uppdateras de icke regelbundet och jag bör läsa dem från pärm till pärm?

2022-02-09, 09:54
Svar #4

Utloggad Ulf Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1358
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 00:03
  • Ulf Svensson
    • Visa profil
Husförhörsbok och församlingsbok skall spegla det verkliga läget för ögonblicket. En sammanfattning. De uppdaterades vid behov, löpande under den tid de omfattar.
De är oftast uppbyggda enligt någon slags geografi, byar/gårdar på landet och kvarter i städer. Sen finns det avvikelser och oändliga varianter beroende på tid och vem som förde böckerna.

Föddes ett barn skrevs det in mer eller mindre  noggrant, dog någon så blev de strukna.
Flyttningar noterades oftast.
Som du ser noteras även att far och son straffats för brott.


Sitter på jobbet så jag får ta ur minnet.
Familjen finns på uppslag 631 Västerås. Till höger står att de flyttar till en sida i S:t Ilian och vilket datum man tagit ut flyttattest (ett bevis på vem man var, leg).
Då får man titta i S:t Ilians bok för att se vad som händer där.
Det finns många gånger en flyttlängd där attesterna registreras. Där får man leta om det inte noterats i försalingsboken.
Flyttar inom församlingen finns inte i flyttlängden.


Det här får bli första lektionen  ;D
Återkom gärna med fler frågor.


På riksarkivet hemsida finns en metodbeskrivning och beskrivet vad olika böcker innehåller och hur arkiven är strukturerade.

2022-02-09, 10:10
Svar #5

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2320
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 09:45
    • Visa profil
Hej Malin


Jag har Arkiv Digital och hittade i Västerås domkyrkoförsamling A11a:9 1904-1917 s 613 Anna-Lisa och hennes familj. Så i Askum A11a:8 1930-1941 s 285. Alla kyrkoböcker olika många år. I varje husförhör ska det finnas ett sidoregister till de olika ställena i socknen. Inga kyrkoböcker "uppdateras". Det kan finns i en del socknar där det inte finns något sidoregister men de flesta är också skrivna i alfabetisk ordning.


Det är sekretess på 70 år. Läs noga på båda uppslagen i husförhörslängder/församlingsböcker för där får man veta mycket. De fördes för det mesta mellan 5 till 10 år så finns det ju födde, vigde och dödböcker in och ut flyttnings längder. Har du frågor så fråga. Hjälp finns att få från andra.

Glöm min kommentar om uppdatering tankarna var på fel ställe när jag skrev det.
// Ulla:-)
 

2022-02-09, 10:58
Svar #6

Utloggad Ulf Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1358
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 00:03
  • Ulf Svensson
    • Visa profil
Visst uppdaterades kyrkböckerna. Man förde in ny information om personerna i husförhöreslängderna, barn och inflyttade fylls i, nya bostäder skrevs in, döda och utflyttade stryks etc.


Det är det som gör det så fantastiskt,  att kunna följa personerna genom livet.

2022-02-09, 20:59
Svar #7

Utloggad Malin Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2022-10-12, 19:49
    • Visa profil
Tack för bådas er hjälp, och för att jag får fortsätta fråga, det lär uppkomma fler nu när jag ska kasta mig in i detta  :) Jag är så nyfiken och peppad på att söka vidare nu, om än i sakta mak på grund av oerfarenhet.

Okej, förstår jag dig rätt då om jag påstår att allt står på samma ställe i församlingsböckerna - det är inte så att jag måste leta upp familjen i flera olika årgångar, utan har det hänt något så skrivs det på samma ställe? Och som du säger, Ulf, när de flyttar, då byter jag bok - spårar upp dem där? I mitt huvud var det mer som att man "inventerade" socken varje år, men det är klart att det hade blivit rätt svårt, haha  ;D Gud vad kul att du kunde hitta Birgit, måste spåra henne vidare och se om jag kan hitta något mer kring henne.

Husförhörslängderna... Vilken information kan jag tänkas finna där? Är det detta som gjordes varje år?

När du säger att det i församlingsböckerna ofta sorteras på geografi är det då, t.ex. som i länken ovan till Anna-Lisas födelseanteckning, där det står "Erik Viktor Karlsson, arb (?) Hulte 4" Är det Hulte 4 jag går på då?

Återigen, stort tack!

2022-02-09, 22:30
Svar #8

Utloggad Ulf Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1358
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 00:03
  • Ulf Svensson
    • Visa profil
Det är det som är det fina med släktforskningen, man behöver inte ha bråttom. "Allt" har ju redan hänt och ändrar sig inte. Det som är bråttom är att intervjua äldre släktingar för att få historia, och historier, som inte är dokumenterade.

Varje bok omfattar en begränsad tidsperiod.
Västerås domkyrkoförsamlings kyrkoarkiv, Församlingsböcker. Bunden serie., SE/ULA/11727/A II a/9 (1904-1917), bildid: 00184792_00117, sida 613Den boken spänner över åren 1904-1917. Med för långt tidsspann skulle boken riskera att bli väldigt kluddig.

Så länge man bor kvar på samma ställe sker uppdateringarna på den sidan man är införd. Vid ny tidsperiod förs uppgifterna om personerna över från den gamla boken till den nya. Så är ofta fallet för t.ex. en bonde på en ägd gård.

Husförhör genomfördes varje år, i princip, då är man inne på det du kallar inventering. Då var det kristendomskunskap som var det viktiga. Även nattvardsgång noterades.Generellt så genomfördes inte husförhör på samma sätt i städerna som på landsbygden. Större mängd människor och större rörlighet gjorde det svårt nog att bara hålla reda på var folket fanns skrivna.
Utöver det så innehåller husförhörslängder och församlingsböcker sammanställd information från födelse & dopböcker, lysnings & vigsellängd, dödbok, flyttningslängd, diverse betyg och attester m.fl.
Här kan du läsa mer:
https://riksarkivet.se/slakt-personforskning

Det stämmer, det är Hulte 4 man skall söka i husförhörslängd eller församlingsbok. I det här fallet får man dessutom hjälp med vilken sida det är, 613. Som Ulla skriver så finns det oftast ett register i böckerna, annars blir det att bläddra...





2022-02-09, 22:47
Svar #9

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Varje bok omfattar en begränsad tidsperiod.

Hur lång period en husförhörslängd/församlingsbok användes varierade. Och när den var fullskriven, så lades det upp en ny, och dit överfördes de fortfarande aktuella uppgifterna från den gamla.

Några grundläggande fakta om kyrkoböckerna: Släktforska i kyrkoböcker.

(Jaha, där har föregående inlägg [kl. 22.30] utökats rejält. Det innehöll bara en enda mening när jag skrev det här inlägget...)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-02-10, 21:40
Svar #10

Utloggad Malin Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2022-10-12, 19:49
    • Visa profil
Stort tack till er båda, Ulf och Jörgen! Jag har så mycket nya vägar att kunna gå nu med min släktforskning. Jag har idag följt Augusta genom en hel del flyttar mellan olika socknar i Västerås. Till slut stötte jag på den här https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/00180565_00030 (näst längst ner på sidan! Bifogar även bilden) Vad tusan betyder Föd Tid Kr..? Jag har googlat och googlat! Har också kört fast lite på datum för nästa registrering? n. b har jag räknat ut är nästa bok, men sen? 2527, är i sidan vi är på i sidan jag bifogat, och nästa bok sträcker sig inte till sidan 2527? Tänkte, kan det vara 23, som står under? Men nej, inte det heller. Om någon har tid att ta en titt, så vore jag tacksam  :D

2022-02-10, 23:03
Svar #11

Utloggad Ulf Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1358
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 00:03
  • Ulf Svensson
    • Visa profil
Sticky fingers, Jörgen. Tryckte 'Posta' i stället för 'Förhandsgranska' ::)

Jag läser det som Födelse tid konfirmerad (=bekräftad)


Det är 70 års sekretess för publicering av böckernas information på Internet så boken du söker är bara tillgänglig på landsarkivet i Uppsala.
Det är möjligt att beställa kopior från landsarkivet om man inte har möjlighet att åka dit.

2022-02-10, 23:48
Svar #12

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Vad tusan betyder Föd Tid Kr..? Jag har googlat och googlat! Har också kört fast lite på datum för nästa registrering? n. b har jag räknat ut är nästa bok, men sen? 2527, är i sidan vi är på i sidan jag bifogat, och nästa bok sträcker sig inte till sidan 2527? Tänkte, kan det vara 23, som står under? Men nej, inte det heller. Om någon har tid att ta en titt, så vore jag tacksam  :D

Genom att googla kan man hitta mycket - men man ska nog ha rejäl tur om man hittar en förklaring till prästers privata förkortningar i kyrkoböckerna...  :)

Det är inte lätt att se vad kråkfötterna ska föreställa, men jag tycker att det mest ser ut som "Föd. tid kontr.". Hur som helst har det väl av någon anledning varit något oklart med födelsetiden. Men eftersom den inte har ändrats, så stämde den väl.

När det gäller "N. B. 2527", så betyder det mycket riktigt uppslag 2527 i nya boken. Men det är inte så enkelt som att det är volym 75, som ju kommer efter denna som är 74. I denna stora församling är församlingsboken uppdelad i många volymer för varje tidsperiod, och nya boken är nästa tidsperiod.

Hon överfördes dit 1946, och den volym som börjar 1946 och innehåller uppslag 2527 är enligt arkivförteckningen AIIa:98. Men den sträcker sig som sagt in över sekretessgränsen. (Se också inledningen ovanför listan med volymer i AIIa, där det står om volymernas indelning i "sviter".)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna