ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dragon Måns Olofsson Sundberg och h. Britta Simonsdotter 1760-talet  (läst 215 gånger)

2022-02-06, 18:54
läst 215 gånger

Utloggad Jörgen Ingman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 12:00
    • Visa profil
Jag har kört fast på deras ursprung.
De gifter sig 1761 i Sunne sn. Britta står som piga i Åkeräng. 1762 och 1764 får de två söner i Svedje. Det finns husförhörslängd för perioden men den är mycket skadad. Åkeräng saknas helt och även delar av Svedje skulle jag tro eftersom första gården i Svedje har beteckningen no.4, det borde finnas 1-3 också. Och de finns inte i detta hf.
Sen flyttar de till grannsocknen Marieby och Fugelsta där de får fem barn till mellan 1766-1774. Efter det flyttar familjen till Hökvattnet i Föllinge sn, nån gång på 1780-talet. Här finns de i hf:

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0035591_00071

Endast två av deras barn blir vuxna, de två förstfödda Olof och Anders. De andra hette, Simon, Kerstin, Kristina, Britta och Britta. Olof syns inte här men han var med i kommunionlängden. Han flyttade tillbaka till hemtrakterna och gifte sig i Sunne sn där han var född och blev landbonde och kronolänsman i Norderö sn. Anders blev kvar i Hökvattnet.


Var kan Måns och Britta vara födda? Måns var jämte enligt en militärrulla jag kollade. Enligt hf i Hökvattnet var Måns född 1737 och Britta 1731. När det gäller sökbara födslar i Jämtland fanns inte en enda som stämmer in på Britta, inte ens i närheten av hennes födelseår. Dock saknas bl a Föllinge som inte hade födelseböcker den perioden.


Måns fanns det några kandidater men efter att jag uteslutit en del finns bara en möjlig kvar som jag ser det. I så fall skulle Måns vara född i Sunne sn 1737 med föräldrar korpral Olof Mårtensson Bock och Kerstin Olofsdotter. De fick tio barn: Anna 1722, Britta 1723, Mårten 1726, Olof 1728, Per 1731, Anna 1732, Anders 1735, Måns 1737, Kerstin 1739 och Elsa 1742. De nio första födda i Sunne sn, för de flesta stod ingen ort men för några stod det Orrviken eller Vällviken. Elsa föddes i Backen i Ås sn. Ås har hf 1842 men de finns inte med. Båda Anna dog små, ev kan fler ha dött små också.
Tyvärr finns inte Olof M. Bock med i någon dödbok. Ej heller finns bouppteckning efter honom. Däremot efter Kerstin som dog 1771 finns en bouppteckning. Hon var änka då. I den nämns bara fyra barn: dragon Mårten Öström, Olof Sundström, Måns Olofsson och Kerstin Olofsdotter. Så tyvärr, om det är min Måns så har han här bara sitt patronymikon. Jag tror Måns slutade som militär i den perioden. År 1771 i nov. när han döper en dotter heter han fortfarande Sundberg men när nästa dotter döps 1774 står det bara Olofsson.


Har försökt följa Olof och Kerstins barn men i och med att patronymikonet är Olofsson/Olofsdotter är det väldigt svårt. Men av de jag lyckades med så kollade jag deras barndop efter att min Måns blev dragon men han finns inte som vittne.


Kollade också Måns barndop ifall nåt syskon skulle vara vittne men i så fall var bara Kerstin Olofsdotter det (om det var rätt Kerstin). De vittnen jag hittade, dvs intressanta, var följande namn: för dopen i Svedje h Sara Olofsdr i Svedje, h Lisbet Olofsdr i Svedje, h Anna Olofsdr i Orrviken, p Kerstin Olofsdr i Svedje. Och för dopen i Fugelsta h Margit Olofsdr i Fugelsta, p Britta Olofsdr i Byom, h Kristina Olofsdr, p Gölin Olofsdr samt Olof Simonsson i Fugelsta. Olof hade en syster Britta men hon var för gammal för att kunna vara min.


Någon som känner till mer om Måns och Brittas ursprung? Eller som har tips på hur jag kan gå vidare?



Mvh,
Jörgen

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna