Hej!
Jag fann även detta om stationsskrivare (1:e stationsskrivare motsvarade enligt SAOB en stationsbokhållare):
Stationsskrivaren tjänstgjorde på järnvägsstationen. Stationsskrivaren tjänstgjorde under järnvägsstationens högsta befäl, stationsinspektor eller stationsmästare.
Arbetsuppgifterna bestod i olika administrativa kontorsgöromål. När den teoretiska delen av kursen var genomgången skulle den blivande stationskrivarien ha kunskaper bland annat i:
engelska språket
tyska språket
telegrafering
stenografi
bokföringföring-och redovisning
postgöromål
järnvägsgeografi författningsbestämmelser
Därefter var det dags för den praktiska delen av utbildningen som gjordes på en järnvägsstation. Under en tid av 12 månader (1916-1918 års kurs), dessa 12 månader fördelades enligt nedan:
biljett- och resgodstjänst 1 1/2 mån.
godsexpeditionstjänst 2 1/2 mån.
magasins- och kajtjänst 1 mån.
tågtjänst 1/2 mån.
växlings- och ställverkstjänst 3 mån.
vagntjänst 1/2 mån.
stationsinspektorsexpeditionen 2 mån.
trafikinspektörs- resp. trafikdirektörsexp. 1 mån.
År 1960 påbörjade Kaisa Gunnarsson (f. Gullberg) en tvåårig stationsskrivarekurs. När hon vid genomgången utbildning anställdes blev hon SJ:s och Sveriges första kvinnliga stationsskrivare.
Källa Järnvägsmuséet
Kan även tillägga att jag nu funnit att min farfars bror står noterad som 1:e bokhållare och sedan som kontrollör på SJ:s huvudkontor. Min far har berättat att han reste runt i landet och kontrollerade räkenskaperna på stationer. Detta jobbade han med på 50- och början av 60-talet men troligen även på 40-talet och slutet av 30-talet.
VH Klas