ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Järnvägsbokhållare  (läst 705 gånger)

2022-02-06, 17:02
läst 705 gånger

Utloggad Jeanette Ågren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2023-04-29, 15:52
    • Visa profil
Hej

Vad betyder titeln: Järnvägsbokhållare?

Mvh
Jeanette

2022-02-06, 23:50
Svar #1

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Hej Jeanette!

En bokhållare var ofta en person som sysslade med bokföring men det kan nog även använts som ett allmänt uttryck för någon som sysslade med administration. Troligen var det dock den som skötte räkenskaperna på en järnvägsstaation. Min farfars bror arbetade som ett slags kontrollör för SJ's huvudkontor i Stockholm och reste runt i landet och kontrollerade järnvägsstationernas räkenskaper. Jag vet dock inte hans officiella titel men han bör ha mött många järnvägsbokhållare.

VH Klas

2022-02-07, 10:02
Svar #2

Utloggad Jeanette Ågren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2023-04-29, 15:52
    • Visa profil
Hej

Tack för hjälpen. Var inne på att det hade med räkenskaperna att göra. Då andra titlar med "Bokhållare" innebar just detta. Men googlade och fick inte upp ngt kring denna titel.
Tusen Tack!
Mvh
Jeanette

2022-02-11, 15:27
Svar #3

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Hej!

Jag fann även detta om stationsskrivare (1:e stationsskrivare motsvarade enligt SAOB en stationsbokhållare):

Stationsskrivaren tjänstgjorde på järnvägsstationen. Stationsskrivaren tjänstgjorde under järnvägsstationens högsta befäl, stationsinspektor eller stationsmästare.

Arbetsuppgifterna bestod i olika administrativa kontorsgöromål. När den teoretiska delen av kursen var genomgången skulle den blivande stationskrivarien ha kunskaper bland annat i:

engelska språket
tyska språket
telegrafering
stenografi
bokföringföring-och redovisning
postgöromål
järnvägsgeografi författningsbestämmelser
Därefter var det dags för den praktiska delen av utbildningen som gjordes på en järnvägsstation. Under en tid av 12 månader (1916-1918 års kurs), dessa 12 månader fördelades enligt nedan:

biljett- och resgodstjänst 1 1/2 mån.
godsexpeditionstjänst 2 1/2 mån.
magasins- och kajtjänst 1 mån.
tågtjänst 1/2 mån.
växlings- och ställverkstjänst 3 mån.
vagntjänst 1/2 mån.
stationsinspektorsexpeditionen 2 mån.
trafikinspektörs- resp. trafikdirektörsexp. 1 mån.
År 1960 påbörjade Kaisa Gunnarsson (f. Gullberg) en tvåårig stationsskrivarekurs. När hon vid genomgången utbildning anställdes blev hon SJ:s och Sveriges första kvinnliga stationsskrivare.

Källa Järnvägsmuséet




Kan även tillägga att jag nu funnit att min farfars bror står noterad som 1:e bokhållare och sedan som kontrollör på SJ:s huvudkontor. Min far har berättat att han reste runt i landet och kontrollerade räkenskaperna på stationer. Detta jobbade han med på 50- och början av 60-talet men troligen även på 40-talet och slutet av 30-talet.

VH Klas

2022-02-11, 15:48
Svar #4

Utloggad Jeanette Ågren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2023-04-29, 15:52
    • Visa profil
Hej

Oj, gedigen efterforskning. Kul

Tusen tusen tack.

Mvh
jeanette

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna