ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-06  (läst 3893 gånger)

2004-11-12, 23:07
läst 3893 gånger

Catharina Lindhe

Hej!
Undrar om någon känner till något om dessa personer som är mina anor.  
Detta har jag.  
Åke (Åcke) Jönsson Örn född 1665. Död i pesten 1711-02-19 (Skärsnäs # 1, Vånga )
gift omkring 1688 med
Svenborg Nilsdotter född 1667 i Lilla Nyteboda, Jämshög, Död 1725-04-17 (Skärsnäs # 1, Vånga )
Fråga? Har Svenborg en bror som heter Nils Nilsson? Hittade detta 1694-07-01 Vigsel Nils Nilsson gifter sig i Vånga sn med Elna Persdotter. Boendes i Lilla Nyteboda.  
Åke och Svenborg fick bland annat Anders Åkesson född 1700-10-03, Död 1759 (Skärsnäs # 1, Vånga )
Gift: 1725-06-06 i Vånga med
Truen Nilsdotter född omkring 1700, enligt anteckning är hon född i Vånga men har inte hittat henne där. Hennes föräldrar är Nils Månsson och Lusse Niklasdotter. Död: 1772 i Vånga.
Anders och Truen  fick Åke Andersson född 1730-03-04 (Skärsnäs # 1, Vånga )
Gift 1754-06-16 med
Sissa Olsdotter (Olofsdotter) Född: 1729-11-18 i Örsnäs Vånga,
Har hittat en vigselattest över änkan Sissa Olufsdotter 1759-05-27 gifter sig med Karl Olsson i Esperöd. Samtidigt som det ska finnas antecknat att hon dog 1759. I så fall måste Åke Andersson ha dött före 1759. Har endast två barn som är Åkes Nils född 1754-10-16 och Elna. 1757-06-25
Hoppas någon kan hjälpa mig att fylla i luckorna.
Vänligen Catharina

2004-11-13, 18:04
Svar #1

Utloggad Maj-Britt Sundin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 965
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 16:19
    • Visa profil
    • www.jamshog.net
Catharina, det finns en Nils Svensson som är bonde i Nyteboda i Jämshög (belagd i JB 1671, MTL 1674, Trihetsförsäkran 1677, MTL 1685), som troligen har barnen Svenborg, Truet och Nils ev också Kerstin.
Nils Nilsson dör redan 1721 i Nyteboda men efterlämnar då änkan Ingerd Olsdotter.  
I katekesimilängden år 1718 finns ingen hustru till Nils Nilsson angiven utan platsen för mater är tom. Kanhända hade Elna Persdotter dött då. När Nils Nilsson dör efterlämnar han barnen Hans, Nils, Ola, Karna och Truen, varav endast Hans är myndig.  
Anteckning finns även om att den avlidne var förmyndare för Kerstin Nilsdotter i Axeltorp i Näsum men att det förmyndarskapet skulle övertas av Jon Åkesson i Vånga. Kan denne Jon Åkesson vara en son till Svenborg och Åke?

2004-11-13, 19:38
Svar #2

Catharina Lindhe

Hej Maj-Britt!
Tack för ditt svar!
 
Jag har en Jon som är barn till Åke och Svenborg,  
detta är vad jag har om honom.  
Namn: Jon Åkesson
Född: 1693-08-21
Församling: Vånga
Bostad: Skärsnäs # 1
Fader: Åke (Åcke) Jönsson Örn
Moder: Svenborg Nilsdotter
 
Jon Åkesson gifte sig med Anna Gunnesdotter född 1692 Vånga dog 1747 i Vånga.
De fick barnen
1 - Olof Jonsson född 1716 Vånga? död 1751 Vånga
 
2 - Nils Jonsson född Vånga dog 1718-19-05 i Vånga
Övrigt NB. blef död samma dag det war döpt
 
3 - Nils Jonsson född 1719-10-21  Vånga dog 1783 i Vånga
Dopvittnen Per Nielsson ibm. Ored Åkas i Skärnäs. Per Oredzon i Hemmeslyke. Swenborg Åkas dotter i Dyneboda. Kirsten Boos dotter i Wånga.
 
4 - Elna Jonsdotter född 1722-08-18 Vånga dog 1726 Vånga
Dopvittnen Per Niels ibm. Torkil Gunnes ibm. Olof Oredsson ibm. Anders Åkes i Skärnäs. Swenborg Åkas dotter i Dyneboda.
 
5 - Svenborg Jonsdotter född 1725-11-04 Vånga dog 1792 Vånga
Dopvittnen Per Niels ibm. Niels Matzon ibm. Gunne Niels ibm. Olof Oredzon ibm. Anders Åkes i Skärnäs. Arena Folkes dott-r i Wånga
 
6 - Per Jonsson född 1729-09-29 Vånga Dog 1797 Vånga
Dopvittnen Per Niels ibm. Niels Gunnes ibm. Niels Boosson i Kåretorp. Olu Måns dotter i Wånga Swenborg Niclas dott-r ibm.
 
Vänligen Catharina

2004-11-14, 14:12
Svar #3

Göran Svensson

Hej Catharina och Maj-Britt!
 
Åke Jönsson i Skärsnäs är min fm mf mm ff. Jag har en del notiser om honom och hans familj, så om vi kombinerar mina och era kanske vi kan få något bra av det hela.
 
Först en rättelse: Hustrun Svenborg Nilsdotter dog 1723-04-17, inte 1725. (Vånga C:3 p104)
 
Åkes son Anders gifte sig med Truen Nilsdotter. Hon var född i Filkesboda 1700-02-24. (Vånga C:2 p18v)
 
Beträffande Anders och Truens son Åke:
 
Han avled 1758-03-21. (Vånga C:4 p259v)
 
Hans hustru Sissa gifter om sig med Karl Olsson. (Vånga C:4 p179v)
 
Sissa Olofsdotter avlider 1759-11-10 i barnsäng och begrafs tillsammans med sitt dödfödda barn 1759-11-18. (Vånga C:4 p267v)
 
En fråga till Catharina:
Var har du sett att Åke Jönsson har tillnamnet Örn? Detta känner jag bara till från Örnanäs i Örkeneds sn. Finns det något samband?
 
Maj-Britt, du har rätt när du gissar att Jon Åkesson är son till Svenborg och Åke.
 
Här kommer de barn jag har hittat:
Svenborg f. 1690-09-22
Jon      f. 1693-08-21
Ored     f. 1696-11-02
Anders   f. 1700-10-03
Orlin    f. 1705-10-12
Knut     f. 1709-09-13
Sven     f. 1709-09-13
 
Jag har kopia av Svenborg Nilsdotters arvskifte som företogs 7/10 1723. Boets behållning uppgick till 476 RD, vilket var en stor summa på den tiden. Detta delades mellan syskonen Anders, Knut, Sven och Orlin. Av någon anledning fick inte Svenborg, Jon eller Ored del av arvet. Hade de fått ut sin arvslott tidigare?
 
Forskarhälsningar
Göran Svensson
(Född och uppväxt i Skärsnäs)

2004-11-14, 23:32
Svar #4

Catharina Lindhe

Tack Göran Svensson!
Tack för alla uppgifterna!  
Åke Jönsson är min mf fm ff ff f.  
Undrar om du har Truen Nilsdotters dödsattest? jag har bara antecknat att hon dog 1772.
Tyvärr har jag inte antecknat vart jag har fått uppgifterna. Det som jag har antecknat är andrahandsuppgifter som jag troligen då tyckte vara trovärda, när jag fick dem.  
Det som jag har är Åke Jönsson född 1665 Död 1711-02-19 i Skärsnäs # 1, Vånga. Åke skall ha en bror Sven Jönsson född omkring 1655, dog i Skärnäs.  
Fader: Jöns Pedersson född 1625 död 1678 i Skärnäs # 1, Vånga  
Biografi 1658 frälsehemman under Anna Ramel, Maltesholm, 1677 kronohemman  
gift med Jöns Olu Pedersdotter Född omkring 1640,
Jöns Pederssons far ska vara Peder Jönsson Örn född omkring 1562 död i Skärsnäs i Vånga.  
Peder Jönsson far ska vara Örn,
Denne Örn hade fyra nämnda barn, tror att jag vill innas att det har varit någon diskussion om alla var bröder med varandra.  
Har ej några uppgifter var de är födda men de ska ha bott/dött
Aage (Åke) Örn död i Filkesboda, Vånga
Bodell Örn död i Västervik, Vånga
Nils Örn död i Grönhult, Vånga
Skulle tro att dessa uppgifter är rätt så kända om de är de rätta får de som är mer erfarna än jag svara på. Troligen har någon bättre uppgifter än vad jag har.  
Vänligen Catharina

2004-11-16, 23:21
Svar #5

Göran Svenson

Hej Catharina!
 
Här kommer Truen Nilsdotters dödsnotis.
 
db Vånga C:5 1767-1810, p 51, ?kort 45463:2
 
  1772
 
N?24  Truen Nilsdoter, afledne Kronoåboen
Anders Åkessons efterlämnade änka på
N?1 Skiärnäs. Föd 1700 d 24 Febr. af
åboen Nils Månsson och hustru Lusse  
Niklasdoter på N?1 Filkesboda.
Gift med berörde Anders Åkesson
1725 d 6 Junii 34 år. Aflat med honom
11 Barn, 6 Söner och 5 dotrar. En son
lefwer, alla the öfriga äro för thetta
igenom döden afledne. Enka på 14 året.
Siukl. af Bröstwärk några år.
Sängliggande 8 dagar. Död 16, Begrafwen
27 September. På 73 året gammal.
War en dygdig och mycket beskedelig hustru.
 
Återkommer med notiser om Åke och Swen Jönsson.
 
Hälsningar
Göran

2004-11-17, 22:17
Svar #6

Göran Svensson

Hej Catharina!
 
Här kommer fortsättningen.
 
(Vånga C:2 1693-1717, p131)
 
1711 Dito (19 Febr) begrafven och död af faarsott  
(böldpesten) Åke Jönss i Skärnäs
 
Längre ner på samma sida står:
 
NB Begrofs af almogen sielf åtskillige liik af
farsotten döda i Figelstorp, Kopparetorp,
3ne gårdar i Wånga By, Mellangården i Filkesboda
och kunne beräknas alla de som af den Siukdom
blefvo döda till 100 Personer.
 
-------------------------------------
 
(Vånga C:2 1693-1717, p100v)
 
1715 d 24 Decembris blef död Swen Jönsson
i Skärnäs. Dess fader Jöns, moder Bolla.
Warit i ägtenskap med S hustru Bengta Olufsdotter
51 år, afl. 11 barn af hvilka 4 igenlefva.
Blef död d 24 Xbris förbemält. 85 åhr gammal.
 
-------------------------------------
 
(Vånga C:2 1693-1717, p134v)
 
1714 d 25 Juli begrofs 1 gammal hustru från Skärnäs
ben. Bengta föd i Westanå i Näsum Sokn.
Des fader Olof Olss. moder Nilla Olufsdotter
Warit boendes i Skärnäs och gift med efter-
lefde mannen Swen Jönss 50 år, afl 11 barn,
7 döda. Warit sängliggande 14 dagar.
blef död d 18 dito. 7 år gammal. (OBS! Fel ålder)
 
Hälsningar
Göran

2004-11-17, 23:01
Svar #7

Catharina Lindhe

Tack! Tack! Tack! Göran!
Tack för de mycket intressanta uppgifterna.  
Vänligen Catharina

2004-11-27, 15:46
Svar #8

Arne Friberg

Hej Catharina, Maj-Britt och Göran!
 
Jag kan komplettera bilden omkring Åke Jonsson i Skärsnäs lite ytterligare. Han är min ff ff ff ff.
 
Hustrun Svenborg var dotter till Nils Svensson och Orlin Nilsdotter i Nyteboda i Jämshög socken. Nils Svensson dog mellan 1685 och 1688, då Orlin benämns änka i mtllängden. Orlin själv dog någon gång efter 1691. Jag har hittat 2 syskon till Svenborg, Nils och Truen. Nils övertog föräldrarnas gård. Han gifter sig mycket riktigt med Elna Nilsdotter 1694-07-01. De får en son Hans. Elna dör tidigt, någon gång före 1707. Nils gifter om sig med Inger (Ingerd) Olofsdotter ca 1709. De får barnen Nils, Olof, Karna och Truen. Nils avlider tragiskt 1721: ”…Johan Pehrsson uti Lars Smeds stuga om afton när Nils suttit och stoppat sin pipa utan någon den ringaste träta eller ordväxling dem emellan tagit honom under hakan och uti sådan hastighet skurit tvärt av halsen att de ej det på något sätt kunnat hindra ehuru de strax sökte att draga honom tillbaka visste ej eller annat än han allena slagit den döde en örfil före än de sågo honom vara död och den andra utsprungen och flykten tagit…” (Domboken Listers Härad 1722-06-13). Nils hade i livet varit förmyndare för Kerstin Nilsdotter i Axelstorp, som Maj-Britt nämner. Förmyndarskapet går över till Jon Åkesson, som mycket riktigt är Åke Jonssons och Svenborgs son (min ana). Jag sökte länge efter släktskapet mellan dessa personer (det brukar ju ofta  finnas ett släktskapsförhållande vid förmyndarskap). Jag fann då att det fanns ytterligare en bror till den syskonskara som Göran nämner, nämligen den äldsta brodern Nils Åkesson, som flyttar från Skärsnäs och bosätter sig i  Axelstorp i Näsum sn. Han gifter sig 1707-09-21 med Svenborg Jönsdotter. De får barnen, nämnda Kerstin f 1708-07-19 och Jon f 1710-12-26, innan Nils avlider någon gång före 1724.
 
Ett annat förmyndarskap som jag hittat är att Åke Jonsson tillsammans med en Anders Jonsson var förmyndare för Lasse Andersson i Dyneboda. 1703 blir denne myndig. Hans förmyndare kräver av moderns nya man Sven Folkesson från Norra Kopparetorpet, som håller på att flytta in i den avlidne Anders Lassessons gård Dyneboda No 1, att sonen Lasse skall få halva Skattehemmanet Dyneboda No 1, dvs 1/8 mtl (Villands Häradsrätts Sommarting 4 maj  
1703, sid 274). Så blir också fallet. Någon släktskap mellan dessa personer har inte kunnat påvisas, men det kanske någon annan hittat? Anders Jonsson som nämns och som också är bonde i Skärsnäs, kan han vara bror till Åke?
 
Åke och Svenborgs son Jon gifte sig, som Catharina nämner, med Anna Gunnesdotter. Hon är en ung änka på Vånga No 22. När Anna gifte sig första gången var hon bara 19 år gammal. Paret fick 2 barn. Det första var förmodligen dödfött och nämns inte, varken i födelse- eller dödbok. Efter 2 års äktenskap fick paret emellertid en son, Karl, som överlevde. Endast några månader efter att Karl föddes omkom Olof tragiskt i en olycka, endast 24 år gammal. Han blev ihjälslagen av en bok som han skulle fälla. Trots sin ungdom hade Olof redan hunnit få en befattning som fjärdingsman. Säkerligen hade han blivit detta genom goda vitsord från sin far, Per Nilsson, som var en mycket aktiv nämndeman.
 
1709 hade Per Nilsson till Oluf Persson som war des enda son .... ao 1709 lemnat des  
halfwa Rusthållsdel som tillsammans är ???  i h?mantal än 5/16, så att de hwardera fingo 5/32  
hwarwid Pär Nilsson af egne medell och med stor bekåstnad af Kärlek till däss enda son för  
utan andra gåfwor, skall Olufs öfwerlemnade del, med aldeles nya och för en bondeman  
kåstsamma hus försedt, så att hela Byen eij skall wara wäl behålena byggningar på något  
hemman, hwaremot på den del af hemmanet som Pär Nilsson sig behålt äro aldeles gambla  
och förfalna hus (Villands Häradsrätt 28 okt 1714). Efter denna kärleksförklaring och försakan var det naturligtvis en katastrof  
för den gamle nämndemannen att förlora sin ende son. Framför allt som han såg framför sig att förlora alltihop till svärdottern och hennes nya fästman! Hon hade  inom ett år efter att  
mannen avlidit skaffat sig en ny kavaljer, Jon Åkesson från Skärsnäs. Med honom hade hon  
skyndat sig till Kristianstad, och låtit inskriva sin fästeman Jon Åkesson som Rusthållare för  
hemmanet. Tvisten blir en följetong i Domboken och först när ovan nämnda Karl avlider, endast 21 år gammal kan paret överta hela hemmanet. Detta hemman går sedan i arv inom släkten i generationer.
 
Till sist några frågor: Jag har inte någonstans kunnat hitta några trovärdiga bevis på att Sven Jönsson (ska det vara Jönsson eller Jonsson, förresten?) är bror med Åke. Likaledes har jag ingenstans kunnat hitta bevis på att nämnde Jöns (Jon) Pedersen är far till Åke eller släktskapen med ”Örnarna”. Om någon har det skulle jag vara mycket intresserad! Och Göran! Om du vill lämna ifrån dig bouppteckningen för Svenborg är jag mycket intresserad av den också!
 
Bästa forskarhälsningar
Arne Friberg

2004-11-27, 17:48
Svar #9

Catharina Lindhe

Hej Arne Friberg!
Tack för svaret.  
Vet du kanske när syskonen till Svenborg är födda?
Har bara hittat dessa anteckningar:  
Nils Svensson nämns först 1671 i Lilla Nyttebo, Jämahög
1671 JORDREVNINGSJORDEBOK LILLA NÖÖTHEBOO
Sven Tykesson
Nils Svensson
1674 MANTALSLÄNGD angående UTSKRIVNING L NYDEBOE
1/4 Nils Svensson
1677 TROHETSFÖRSÄKRAN NYDEBOE
Nils Svensson
1685 1/4 MANTALSLÄNGD NÖTTEBOA
Nils Svensson, hustru sjuklig
1685 1/4 JORDEBOK NYTEBODA
1/4 Nils Nilsson
1691 1/3 MANTALSLÄNGD NYTEBODA  
Truet Nilsson ogift
Änkan Orlin  
16940701 V Nils Nilsson gifter sig i Vånga sn med Elna Persdotter. Boendes i Lilla Nyteboda (i Jämshög).  
Sedan är det bouppteckningen.  
1721-11-23 förrättas bouppteckningen
BOUPPTECKNING upprättad efter Nils Nilsson i Nyteboda som efterlämnat änkan Ingier  
Olofsdotter och barnen:
Hans Nilsson myndig
Nils Nilsson  
Olof Nilsson  
Karna Nilsdotter
Truen Nilsdotter  
Bouppteckningen undertecknad av Nils Nilsson i Ljungryda, Hans Carlsson, Per Johansson i  
Rösjö och Hans Nilsson som själv mottagit arv. Den avlidne hade varit förmyndare för  
omyndiga Kerstin Nilsdotter i Axeltorp i Näsums sn men ersattes nu av Jon Åkesson i Vånga.  
Skulle vara intressant om det blir bekräftat uppgifterna osm jag har om Åke Jönsson (Jonssons) föräldrar.  
Jöns Pedersson född omkring 1625 - död 1678
1658 frälsehemman under Anna Ramel, Maltesholm, 1677 kronohemman  
gift med (där har jag två namn) Bolla och Olu
född omkring 1640.  
Jöns far Peder Jönsson född omkring 1562
0mnämnes 1584 i Fredrich II gåvobrev  
Pders far ska ha varit Jöns Örn Han kallades också för Fader Örn, född omkring 1530. Det är material som jag har hittat på Internet, så trovärdigheten är lite tveksam, men om det går att finna belägg för Fredriks gåvobrev så vore det lättare att säkerställa. Frågan är bara var man kan hitta dem.
Vänligen Catharina

2004-11-29, 07:50
Svar #10

Håkan Svensson

Hej alla,
Angående Åke Jonssons i Skärsnäs släktförhållanden har jag lite kompletterande upplysningar.
 
Enligt det mål i Villands häradsrätt ST 1703 som Arne refererar till, kommer Åkes förmyndarkollega Anders Jonsson från Fröatorp i Örkened sn. Denne brukar sättas som son till sin föregångare på Fröatorp, Jon Andersson. Sannolikt är detta helt korrekt.
 
Huruvida Åke och Anders är bröder känner jag inte till, men det kan knappast uteslutas.  
 
Hälsningar Håkan

2004-11-29, 11:25
Svar #11

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Det som nämns i gåvobrevet är olika namn, det står inget om hur de eventuellt är besläktade.  
'Per' är ett namn, 'Fader' är ett annat -- så det rör sig troligen inte om samma person.
 
Hälsningar, Mikael!

2004-11-29, 20:16
Svar #12

Catharina Lindhe

Hej Mikael Persson!
Har du någon avskrift från gåvobreven? Det skulle vara av historisk värde att få se hur ett sådant är utformat. Har för mig (enligt den danska historien) att Fredrik var rätt så generös med dessa.  
Tyvärr så ligger nog dessa upptäcker med Fader Örn så långt tillbaka att det måste antecknas ett frågeteckan om dess riktighet. Eller har någon kommit längre i forskningen?  
Vänligen Catharina

2004-11-29, 20:56
Svar #13

Arne Friberg

Hej Åke Jonsson- forskare!
Om man sammanför uppgifter som går att utläsa i mantalslängder, jordeböcker och dödböcker, så får man följande bild av invånarna i Skärsnäs.  
 
1610, Jöns (h Olu),
1622, Niklas, Olof Persson,
1630, Jöns (h Olu)
1631, Jon (h Bolla, Sven Jonssons far)
1637, Jöns Jeppsson
1651, Per Kjellsson, Jöns Persson , Olof Karlsson
1659, Olof Karlsson, Jösse, Peder, Håkan
1662, Per Kjellsson
1663, Sven Jonsson
1670, Olof Karlsson
1673, Knut Oredsson, Sven Jonsson, Olof Karlsson
1681, Åke Jönsson, Sven Jönsson, Sven Persson
1685, Åke Jönsson (h Svenborg)
1691, Åke Jönsson (h Svenborg), Sven Jönsson, Per Svensson
1699, Åke Jonsson (h Svenborg), Sven Jonsson, Sven Persson
1710, Åke Jonsson (h Svenborg), Olof Svensson, Jeppe Jonsson, Klemet Kristensson
 
1673 bor Sven Jonsson på No 2. Förmodligen bor den Jöns Persson som nämns 1659 också på no 2 och är förmodligen densamma som nämns 1631 och som är bekräftat är Svens far. Den året tidigare nämnda hustrun Bolla kan vara en tidigare hustru. Åke Jonsson bodde i varje fall från 1681 på Skärsnäs No 1. Det är ju möjligt att han köpt granngården till brodern, men inget bevis för släktskap finns. Då tycker jag det låter mer logiskt, som Håkan berör, att Åke är bror med Anders Jonsson från Fröatorp. I så fall skulle han härstamma från Örkened.
 
Bästa hälsningar
Arne

2004-11-30, 09:01
Svar #14

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Tack för den listan, Arne!
 
Det är --förmodar jag-- samme Per Kjellsson som också höll till i St Nyteboda (bl.a. nämns det i domboken något bråk med grannen Per Månsson Örn)?! Jag har även berört honom i en del inlägg tidigare (29 juli 2003 och 5 aug 2003 här under Vånga, och 2 maj 2003 och 5 aug 2003 under Loshult). Per Kjellssons mor kom ju från St Nyteboda, och min teori är att även Per Månsson Örns mor gjorde det, och att de var systrar! De båda Per ska i så fall ha varit kusiner, och båda fått namn efter sin morfar Per i St Nyteboda! (OBS! att det är en teori än så länge!)  
 
Du har inte möjligen en liknande lista för St Nyteboda?!
 
Hälsningar, Mikael!

2004-11-30, 09:19
Svar #15

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Catharina!
 
Ja, jag fick mig tillsänt en i samband med att det var på tapeten då för ett tag sedan. Det är i princip en uppräkning av de olika tillhörigheterna till godset, inklusive dess bönder (!)  
Jag hade tänkt att kolla upp det igår kväll, men glömde bort det.  
 
Hälsningar, Mikael!

2004-11-30, 19:13
Svar #16

Mats Nilsson

Hej alla släktingar!Lars Nilsson, son till Nils Jonsson och Bengta Ericksdotter och sonson till Jon Åkesson föddes 17/1 1753 på Vånga 1.(Jon är min ffffffff)Lars gifte sig 20/4 1778 med Elna Persdotter enligt lysning piga på Vånga 10. Lars dog 30/3 1785 på Vånga 1. Trots ihärdigt sökande har jag ej funnit Elnas föräldrar. Kan ngn hjälpa mig?

2004-11-30, 23:07
Svar #17

Jörgen Granroth

Skärsnäs - ytterligare några pusselbitar:
 
Enligt de danska jordeböckerna omfattande åren 1618-50 satt på Skärsnäs Norregård först Borg Stricherssenn (fram till 1620), därefter Jens Stricherssenn (fram till 1650) som åboar.
 
Källa: Med Skärsnäs Norregård och dess åboar 1658-1899 - sammanställd av Anders Perlinge 1979.
 
Han har också tecknat ett släkträd:  Peder 1659-61, Jöns Pedersson brukade 1658-1673/80 (jordeboken) 1/2 mantal frälsehemman under Anna Ramel till Maltesholm.
Sven Jönsson brukade 1680-1690 1/4 mantal. Från 1688 brukades Skärsnäs också av brodern Åke Jönsson.
 
Namnet Börje Strickersson förekommer även i  Nyteboda under Örkened här i anbytarforum.

2004-11-30, 23:32
Svar #18

Catharina Lindhe

Hej Mats!
Sitter just och håller på med anorna, men gjorde en sökning på kusinerna Hittade detta om Elna Persdotters föräldrar. En annan forskare hade dessa namn. Pehr Bosson född 1723 och död 1785 i Vånga. Gift med Olu Pärsdotter född 1725 i Osby Död 1778 i Vånga.Så jag bygger min forskning på hans uppgifter.  
Ellna Pehrsdotter född 1756-06-07 i Wånga
Fader: Bonden Per Bosson
Moder: Olu Persdotter
Dopvittne: Bönderne Jon Jepsson i Hemminglycke, Jöns Persson i vga, Susc: Ellna Pers dott, Bonden Per Swenssons hustru ibm, Hustru Kjerstin trulls dotter, pigan Ellna Jöns dotter itj Wånga.
 
Elnas far.  
 
Pehr Bosson född 1723-04-13 i Wånga
Fader: Per Olsson
Moder: Karin Truidsdotter
Dopvittne: Swen Pers ibm. Jeppe Pers ibm. Niels Pers ibm. Karin Niclas dott-r ibm. Olu Niels dott-r ibm.
 
Hittade deras vigsel i Näsum, där de gifte sig 1745-11-25
Karlen unga Pehr Bosson från Vånga Socken, gift med Olu Persdotter piga i Västanå (Näsum)
 
Resten är uppgifter från forskaren. Kanske är det lite hjälp.  
Per Bossons föräldrar är
Bo Olsson född 1694 död 1771 i Vånga
och Karin Truedsdtter död 1741 i Vånga
 
Olu Persdotters föräldrar år
Per Larsson bodde i Osby
Elna Pärsdotter bodde i Osby
 
Per Bossons färföräldrar är
Oluf Persson född 1653 - 1701 Wånga
Olu Pärsdotter född 1660 - 1735 Wånga
 
Per Bossons fars färföräldrar är
Per Olsson Vånga
Svenborg Jönsdotter Vånga
 
Per Bossons farmor föräldrar (Olu Persdotter)är  
Per Olsson Vånga
Inger Svensdotter född 1633 - 1713 Vånga
 
Inger Svensdotters föräldrar är Swen Swensson Vånga och Lusse Jonsdotter Vånga.  
 
Hoppas det är till någon hjälp.  
Fast det bör kanske kontrolleras ändå? Om inte någon forskare har fått fram samma uppgifter.
Vänligen Catharina

2004-12-01, 20:42
Svar #19

Christine Feldt

Hej Catharina!
Jag har också Åke Jönsson och Svenborg Nilsdotter bland mina anor.
Du uppger att deras son Jon Åkesson och hans hustru Anna Gunnesdotter fick en son Olof  f 10.1.1716. Du har satt ett frågetecken efter och därför undrar jag om denne Olof kan vara bonden och rusthållaren i Västanå, Näsum, som dog där 1769.  Jag har länge letat efter dennes föräldrar. I bouppteckningen efter honom nämns att hans bröder Nils och Per Jonsson i Wånga var närvarande.
Olof Jonsson var också vittne vid dopet av flera av Nils Jonssons barn.
Vet du eller någon annan mera om denne Olof?
Hälsningar
Christine

2004-12-02, 16:30
Svar #20

Catharina Lindhe

Hej Christine!
Frågetecknet är att jag inte har hittat födelseattesten. (Troligen har jag fått denna uppgift från någon annan forskare men inte kontrollerat det ännu) Hittade hans bouppteckning i Näsum och där verkar det ju vara troligt att det är samma Olof Jonsson från Vånga.  
1769-07-03 blef på Enkan Elna Pers dotters begäran, Laga Boupteckning förrättad, efter thes afledne man, åboen på Krono Rusthålls hemmanet No  1/4 mantal i Wästanå Oluf Jonsson till påföljande skifte emellan bemälte Enka, ock hennes myndige samt omyndige Barn, Sonerne Carl 23 åhr Nils 19, samt Per 15 år, ock döttrarne Anna 12 ock Swenborg 8 år gammal; warandes jämte Enkan närwarande den aflednas bröder Nils ock Per Jons Söner i Wånga, samt elsta Sonen Carl till de omyndigas rätts bewakande.  
För Jon Åkesson har ju två söner Nils född 1719-10-21 Vånga och Per född 1729-09-10.
Rusthållaren Olof begravd: 1769-03-05. Bostad Västanå och dödsorsak. Bu. 60 år. Bröstsjuka.Vad B.u. står för vet jag tyvärr inte. Hans fru var Elna Persdotter.  
Vänligen Catharina

2004-12-03, 18:29
Svar #21

Mats Nilsson

Catharina! Stort tack, nog var det som du skrev

2004-12-03, 19:05
Svar #22

Håkan Svensson

Hej alla,
 
Jag kan bekräfta att Olof och Nils Jonssöner är söner till Jon Åkesson och Anna Gunnesdotter i Vånga. Detta framgår av Villands häradsting No 41 ST 1743 då 1:a uppbud görs på Västanå 9 i Näsums sn för Olof och Nils Jonssöner genom sin fader Jon Åkesson i Vånga. Olof Jonssons son Nils (1750-1814) blev bonde på Näsum 1 och är min fm mf mf.
 
Kan vidare berätta att Olof Jonssons hustru Elna Persdotter är syster till den Olu Persdotter gift med Per Bosson som Catharina tog upp den 30 november.
Elna var född i Gullarp, Osby sn den 17/12 1722 och dog den 12/12 1796 på Västanå 9.
Olus och Elnas föräldrar var  
Per Lasson 5/11 1684 Gullarp, Osby sn - 22/8 1741 Västanå Näsums sn samt
Elna Bengtsdotter 17/1 1692 Osby sn. Jag har tyvärr inte återfunnit Elnas dödsnotis.
 
Hälsningar Håkan

2004-12-04, 16:29
Svar #23

Utloggad Inga Ljungquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2012-01-02, 22:04
    • Visa profil
Till Arne Friberg!
Villands Härads bouppteckningar finns numera på mikrokort 1712-1739
Tyvärr så är Svenborg Nilsdotters bouppteckning så gott som oläslig. Nedanstående har jag dock fått fram.
1723-10-27 Woro wij undertecknade [nämbdemän] ----------och förrättat lagaskifte efter Efter Enkan Sahl Swenborg Nils dotter i Skiärsnäs som efter sig lemnadt 4-ra  st. barn, 3-ne Söhner och En dotter, Anders Åckass, Knut Åckass, Swän Åckass pigan Orlin Åckas dotter i Skärsnäs. [Namnen från Lottsedlarna, nästan oläslig bouppteckning]

2004-12-04, 19:30
Svar #24

Catharina Lindhe

Hej Inga Ljungqvist!
Tog del av bouppteckningen på Svenborg Nilsdotter, det är min ana. Har en Olu Åkasdotter bland mina papper, född 1705-10-12 död 1782. är det samma dotter som heter Orlin i bouppteckningen?
Vänligen Catharina

2004-12-04, 23:46
Svar #25

Utloggad Inga Ljungquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2012-01-02, 22:04
    • Visa profil
Tyvärr Catharina har jag inget svar på din fråga.
Mvh Inga

2004-12-05, 11:16
Svar #26

Arne Friberg

Catharina och Inga!
Dottern heter Orlin, troligen döpt efter sin mormor Orlin Nilsdotter. Orlin dog 1782-03-26 i Filkesboda. Hennes man hette Nils Tuvesson från Tollarp i Oppmanna.
 
Mikael!
Tyvärr har jag inte någon lista över St Nyteboda. Jag har kopia på Jordrevningen från 1673, så jag var inne där och tittade, men konstigt nog så nämns inte St Nyteboda alls där.
 
Jörgen!
Tittade också på Skärsnäs i samma Jordrevningsprotokoll. Ingen Jöns Pedersson finns i Skärsnäs 1673!
 
Hälsningar
Arne

2004-12-06, 00:11
Svar #27

Catharina Lindhe

Hej Arne!
Tack för informationen. Det har tydligen blivit felläst på namnen.  
Finns det två Nyteboda? En i Vånga och en i Jämshög?  
Annars så kallas Lilla Nyteboda också för Jämshög # 133 och innan det Jämshög # 120.  
Hittade detta i en notering i Jämshögs Lilla Nyteboda;  
1713-10 Enligt Vånga sn UTFLYTTNINGSLÄNGD får drängen Per Jönsson från Stora Nyteboda en attest till Lilla Nyteboda i Jämshögs sn att där tjäna.  
Vänligen Catharina

2004-12-06, 10:05
Svar #28

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej alla!
 
Ja, det finns två Nyteboda: Lilla Nyteboda i Jämshög och Stora Nyteboda i Vånga/Örkened (det senare har bytt sockentillhörighet, vet dock inte exakt NÄR).  
 
Jag lyckades hitta min kopia ('originalet' är en avskrift som gjorts av Mats Pettersson).  
Jag skriver här upp de som nämns i Vånga, utan att ta med alla detaljerna i fråga om hur många pund och skäppor av det ena och det andra som de utgav i skatt. Jag har också moderniserat språket lite, men inte namnen. Ortnamnen inom []-parenteser är hämtade från CD:n Sveriges ortnamn 1999.  
 
Wonge [Vånga] socken och by, arton gårdar. Den första bor Hoffman Pederssen i. Den andra, tredje och fjärde bor Thruid Jenssen och Oluff Pederssen, Suend Kieldssen och Knud Suendssen i. Den femte bor Anders Olssen och Peder Hoffmandtzen i. Den sjätte, 7, 8 och nionde bor Niels Hoffmandtzen, Bodell Jenssen, Peder Oluffssen och Börge Pederssen i. Den tionde Anders Oluffssen och Oluff Pederssen. Den elfte bor Niels Hendrichssen i. Den tolfte bor Erich Sonessen i. Den trettonde bor Nels Aagessen i. Den fjortonde bor Söffren Schriffuer i. Den femtonde och sextonde bor Suend Aagessen och Oluff Kotte i. Den sjuttonde bor Bodelll Jenssen i. Den artonde bor Matz Aagessen i. Oluff i Hussitt. Jens i Kirckeladen. Hoffmand Thorpitt [Hommentorp] bor Söffren Schriffuer i. Nye Mölle bor Hogen Pederssen i. Bondslett [Bonnslätt] Niels Suendssen. Koppare Thorpitt, två gårdar, bor Jens Olssen och Niels Ibssen i. Rossendall [Rosendal] bor Jepp Willumssen i. Frigilstrup [Fegelstorp] två gårdar. Den ena bor Peder Jenssen i. Den andra bor Morthen Pederssen i. Hemings Lycke [Hemmingslycke] bor Erich Truidssen i. Krogholtt [Krogshult] bor Suend Knudtzen i. Bogniss Strichar [gård eller by ej nämnd]. Nörre Möns [Norra Mjönäs?] två gårdar. Den ena bor Oluff Jenssen i. Den andra bor Truid Aagessen i. Orssnes [Örsnäs] bor Jacob Gönge på. Skerning [Skärsnäs?] två gårdar. Den ena bor Peder Örn på. Den andra bor Truid Olssen på. Karseboe [Kasseboda], en gård, bor Matz Olssen i. Maalen [Målen], en gård, bor Jens Skredder på. Boffen [Boana?; Bökeön?], en gård, bor Oluff Pederssen i. Fielknitzboe [Filkesboda], tre gårdar. Den första och andra bor Peder Knudtzen och Gumme Smed i. Den tredje bor Aage Örn i. Westeruig [Västervik], en gård, bor Bodell Örn i. Bögestae [Bökestad], en gård, bor Peder Hanssen i. Grönnolt [Grönhult], två gårdar. Den ena bor Niels Örn i. Den andra bor Matz Skreder i. Esperitt [Äsperyd], tre gårdar. Den första bor Truid Lauritzen i. Den andra bor Mechell N i. Den tredje bor Gissil Lauritzen i. Judeboe [Juteboda], en gård, bor Oluff Suendssen i. Snekestad [Snäckestad], två gårdar, bor Esskell Mickelssen och Lass Suendssen i.  
 
Där nämns alltså ingenting om någon Fader Örn, eller huruvida de andra Örnarna var släkt med varandra.  
 
Hälsningar, Mikael!

2004-12-06, 14:20
Svar #29

Catharina Lindhe

Hej Mikael!
Tack för en värdefull beskrivning. Det fanns flera av mina anor i den, upptäckte jag. Bara en liten fråga, vilket eller vilka årtal sträcker sig informationen om? Det kan vara intressant att veta då man ska söka årtalen på sina anförvanter.
Vet du kanske var namnet Örn härstammar ifrån? Är det ett ryttarnamn? fast å andra sidan verkar det som de är bönder.  
Vänligen Catharina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna