ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Familjen Kempe och Kanutius  (läst 411 gånger)

2022-02-03, 17:20
läst 411 gånger

Utloggad Johan Brask

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 462
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 10:07
    • Visa profil
Hej. I en rad dokument står det att Johan Johannes Kempe (F 1654 Knutby D 1712 Harbo) och Elisabet Kanutius var bosatta och fick barn i Filipstad på 1670-talet. Enligt Uppsala herdaminne så skulle Johan ha gjort något dåligt och på så sätt inte kunna bli präst 8n är prästson). Han blir istället ryttare och gifter sig med Elisabet Kanutius från Filipstad.  De får ett antal barn bland annat Johan som ska vara född 16770623 i Filipstad. Min fråga är om någon har uppgifter om detta par. Då han ska ha hållit en bön för sina soldater i Kungens närvaro fick kungen kännedom om läget och lovade Johan att han skulle få bli präst och 1695 blir han kyrkoherde i Habro socken i Uppland. Jag finner honom där i Mantalslängden för 1695 är. Han gifter sig ungefär samtidigt med änkan efter hans föregångare som präst i Habro. Min fråga är om någon har uppgifter som knyter honom till Filipstad.

2022-02-04, 10:26
Svar #1

Utloggad Kenneth Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2995
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 23:43
    • Visa profil
    • www.kenalexis.se
Ändra ditt inlägg så här. Tryck på ändra, markera de sista meningarna och ändra textstorlek.



Med vänliga hälsningar.

2023-07-23, 11:43
Svar #2

Utloggad Johan Brask

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 462
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 10:07
    • Visa profil
Här kommer ett par till frågor om min Kempe och Elisabet Israelsdotter Canutia. Jag finner en text som har en inneboende konflikt. I Uppsala Universitets Akademiska Konsistoriets protokoll finns följande text (ganska lång):
Den 9 Decembrå (1678)
höltz Consistorium minus, närwarande Doct. Pet. Rudbeck p.t. Rectore Magnifico, h. Gartman, M. Liungh, M. Steuchio och Secretario.
1. Inkomme Theodorus Krook Wexionensis, Petrus Bergman Wesmannus, Joannes Kempe Uplandus, Sveno Schragge [Skragge] Wermelandus, Olaus Otterdaal, Franciscus Kock, Johannes Eek, Andreas Böker, Gustavus Buthelius och twenne novitii, Laurentius Bagge och Jacobus Lon,* alle 7 Gothoburgenses, klagandes på hwar andre för hugg och annor otidigheet.
Bergman, Krok, Kiempe och Eek refererade hwar effter annan heela saken, och komme alle öfwer ens om fölljande relation. Förste adventz söndagen, effter högmessan och der på hollen måltid, begynner Buthelius spendera något öhl uppå dhe andre sine meddisksällar, sampt Otterdaal och Böker, som sedan tillkommit; ty dhe hade warit uth på landet, och när dhe inkomme har Otterdaal tagit Böker in med sig och ätit hoos sin wärd Kiempen, och dhe både således blifwit intagne i dhe förrigas lag. Item hade Skraggen Kiempes swåger tillkommit och blifwit nedsatt. Effter en stund går Eeken uth på gården, och när han kommer in igen kastar han råcken af sig på en kista, till att byggas, effter han rifwit sönder honom. Bergman som satt närmest, frågar om han affronterar honom der med, hwar till Eeken swarar, och säyer sig förmoda att dhe äre gode wänner. Hwar till Bergman swarar: du har sådane affecter, som du wore wredh. Der på dricka dhe en stund, och så gå Bergman och Krok uth och up i kyrkan, som dhe då sagdt och ännu säya, men dhe andre willja det intet troo, effter som dhe komme igen förrän kl:n war tu slagen. När dhe komme tillbaka först den ena, sedan den andra, går Krok strax in igen, men Bergman up i sin kammar, dädan Buthelius kallar honom neder. När Bergman kommer in, säyer Krook till honom: Eeken säyer, att du är stor på dig, men du har och funnit karlar för dig. Frågar och Kiempen huru är med saken dem emellan, der till dhe swara sig wara förlijkte,
* Felskrivning för Lom.
och drucke så der uppå wänskapzskåhl, wid hwilken och Kiempe skööt ett skått med sin bössa in i canuwaren. Effter en stund manar Bergman Eek up på bordet, att ännu widare dricka brors- eller wänskapzskål, dhe stijga så up med både föt- terne, och då war kl. halfgången siu, men Eek stiger strax tillbaka neder på en stool med ene footen, säyandes då Bergman bad honom stijga up igen, jag hoppas i äre höfligare än så, ty här är mera folck inne än som wij. Bergman sticknar så, hoppar i golfwet och Eek effter, hotar honom med glaset, frågar om han har ondt till honom, skiuter honom med handen för bröstet och beder honom gå bort ifrån sig. Då stiger Kiempe emellan och beder dhem förlijkas, ty dhe äre både hans giäster, och holler han så mycket af den ena som den andra. När Krok seer det springer han up och fattar i Kiempe, säyandes, hwad konuwer det eder wed? Lät twå och twå hållas, och om i hafwen ondt till Bergman, så nöter honom endera, han lärer intet skufwa för Eder. Der på springer Bergman uth, och Krok på sängecrantzen, drager sin stukat rispar i taket med honom, och säyer, att om dhe än wore flere, så acktade han dem äntå intet. Kiempen till att förekomma den skade, som Krok syntes willja giöra, och effter det Bergman war och nu kommen tillbaka med stukat och wille in, men novitii hölle till dören och hindrade det, slår Krok öfwer hufwudet medh bössan ett tämmeligit slag, så att ståcken sprang alt sönder, som ännu wijses. Tager och Otterdaal stukaten af honom, och då han tager Otterdals igen af honom blottan, tager han och den af honom. Når det skiedt war, springer Krook Lomen i håret, men släpper honom strax. I det sanwwa söker Kiempes hustru [Karin] och Eek att hindra Kiempe, och fa honom uthur wägen, men han faller kull och hustrun på, och Krok slår henne åthskillige slänger; men omsijder kommer Kiempe up, och springer genom fönstret uth på gatan och löper till wachten. Imedlertijd har Bergman tagit uth det ena fönstret inne på gården, och alt fort stuckit in med sin stukat, nu på den ene nu på den andre sijdan till att skada den andre, som dhe berätta, men han säyer sig giort det till att hålla dhe andre ifrån Krook. Omsijder springer Krok uth igenom det andra hela fönstret, som satt qwar i wäggen, tager sedan in tillbaka och uth den tridie wärjan som låg på skåpet, drager henne, och der med sticker och hugger in tillijka med Bergman, säyandes, i hafwen hand terat mig föga bättre än skiälmar, men om någon ährlig är ibland eder, han komme allena uth emot mig. Ändtligen kommer wachten och der med uphörde all oredan, och hon borttager wärjorne som dragne wore. Sädan wachten gick bort, kommer Kroken tillbaka, sticker in genom fönstret, och fattar Otterdaal i håret, men då han ursächtade sig att han intet sagdt honom något förnär, så släpper han honom igen, går up i sin cammar och låter förbinda sig. Och då Otterdaal på hans begiäran upkom, faller Krook på knä, up- räcker sine händer, och swär gräseligen att han skall dräpa antingen Kiempe eller Eek, hwaräst han råkar dhem, fast det än wore på kyrckegården.
Kiempe berättade särskilt att emellan Bergman och Eek har warit en långlig oenigheet, derföre att Bergman sagdt den andre hafwa sådane affecter, lijka som han wore ondh, och fast samme oenigheet förr blifwit bilagd dem emellan, så har likwist ju denne gången åter upkommit. Kiempes hustru sade: sädan Kiempe hade slagit Krook med bössan, blef han kastad öfwer ända, jag fattade så om honom att frija honom för hugg, men effter Krook intet kom åth att slå honom, så slog och bultade han mig med wärjan. Krook: jag weet mig intet see hwarken Kiempe eller eder; och blef jag så galen i hufwudet sedan han slog mig med bössan, att jag intet weet hwad jag giorde.
Hust. Karin berättade sig gått up till Bergman och sagt att dhe andre foro illa med Krook, och att han der på gått neder med sin wärja. Item att hon gått till fönstret att tända lius, och då hon räckt in handhen, blifwit stucken i armen med en wärja, men af hwem, det wiste hon intet. Frågrs hwilka wore inne då hon blef stucken? Swar:s Otterdaal, Eek, Skragge och novitius Jacobus Lom. Fråg:s hwem som kallat dijt no vi tios? Swar:de Buthelius kallade dijt den ena, den andre kom dijt med bref till Otterdaal och blef så qwar med. Barberaren Trecou inkom och witnade, att Krook fått ett hårdt och elakt slag wid musculum temporalem, att hust. Karin blifwit stucken och ristad i armen med en hugge- wärja. Fråg:s hwem som hade stucket eller hugget henne? Eek: så sant mig Gudh hielpe att jag intet weet det, det samme sade och dhe andre, och war ingen som wille bekiänna hwem det giort, hwarföre blefwe och allesammans arresterade re et corpore, till des saken blir uthagerad och lagligen afdömd, effter som nu intet kunde widare åthgiöras, emädan tijden war redan ute. Hust. Karin: jag har Skraggen mistäncht för att stucket mig, ty då jag klagade mig hoos hans syster, och sade att den som stack mig, giorde som en skiälm, swar:de hon: fast om min bror stuckit dig, så borde du äntå intet kalla honom en skiälm. Kiempes hust:u: jag wiste att hon hade honom mistäncht derföre, och fördenskull swar:de jag henne så. Fråg:s om Skragge stucket henne? Hwar till han nekade, och sade sig ey eller wetta hwem det giort hafwer.<

Det som skaver är att dels står det att Sveno Skragge är svåger till Johan Kämpe och att Johans hustru heter Karin. Sven Skragge är gift med Agneta Israelsdotter Canutia och enligt herdaminnet  är Johan gift med hennes syster Elisabet Israelsdotter Canutia och de är gifta vid hennes död 1691.. Vem är då denna Karin som i texten ovan ska vara Johan Kempes fru? Har man blandat ihop det med Krooks hustru?

2023-08-30, 18:25
Svar #3

Utloggad Michael Gustafsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 19:03
    • Visa profil
Agneta Israelsdotter Canutia är väll ändå mor till Sven Skragge?Måste blivigt något galet där.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna