ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Värvade ryttarna till Kungliga armen - 1708  (läst 428 gånger)

2022-02-02, 21:26
läst 428 gånger

Utloggad Carl-Johan Falk

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2023-09-21, 21:31
    • Visa profil
Hej!

Undrar om någon kan hjälpa mig. Jag vore så tacksam. I annotationsrulla från Bohusläns dragoner 1700- 1708 (Lars Hierta) så står det noterat vid den dragon som jag söker spåra - gått med "värvade ryttarna till Kungliga armen". Året 1708. Se bilaga. Det står samma text vid flera av dragonerna. Jag drar slutsatsen att det på den tiden inte fanns någon som helst tveksamhet vilket förband/regemente som soldaten anslutit sig till. Min fråga är - vilket regemente kan de "värvade ryttarna till Kungliga armen" vara? Lifregementet till häst (men de var väl inte värvade)? Adelsfanan?

Stort tack på förhand.

Med vänlig hälsning, Carl-Johan Falk

REFERENSKOD
SE/KrA/0022/1708/2
ANNOTATIONSRULLA PÅ DE FÖRÄNDRINGAR, SOM ÄRO MED BAHUUS LÄHNS
BILDID
A0054603_00008

2022-02-19, 22:18
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 22:13
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
"Kungliga armén" förmodar jag är den armé som stod under kungens eget befäl. Och där ingick ju många regementen, och vilka de var varierade beroende på tid och i vilken del av Europa man härjade för tillfället.

Jag har kikat i boken "Svenska arméns regementen 1700-1718". Men jag kan inte se något lämpligt värvat ryttarregemente som kan ha värvat i Båhuslän 1708. Värvade ryttare börjar på sidan 10.

På din bild är texten från n:r 2 vid Stångenäs kompani. Och där är det Sigurd Halvordsson, inte Lars Hierta, som blivit värvad. Men eftersom rusthållaren är gästgivaren Falk i Kviström, så misstänker jag att det ändå är rätt nummer...  :)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-02-20, 19:17
Svar #2

Utloggad Carl-Johan Falk

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2023-09-21, 21:31
    • Visa profil
Hej Jörgen! Stort tack för ditt inlägg! Mvh, Carl-Johan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna