ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjelp gammalt obduktionsprotokoll  (läst 576 gånger)

2022-02-02, 17:46
läst 576 gånger

Utloggad Björn Karlsen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 17:03
  • Dokumentera släktskap
    • Visa profil
Jag söker tydning av text i gammalt obduktionsprotokoll utfärdat maj 1918.
Det har klar kontrast men för mig oläslig handstil.
Tacksam för all hjälp.
Mvh Björn

2022-02-02, 19:13
Svar #1

Utloggad Anita Aronsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 336
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 16:43
    • Visa profil
Björn!

Detta är mitt förslag till tolkning av ”kråkfötterna” i obduktionsprotokollet:

Liket starkt avmagrat

Hjärna: ej obducerad

Lungor: I lungsäckarna ingen fri vätska. Pleuran glatt och glänsande. – Lungor stora luftkuddiga. I båda lungorna knappnålshuvudstora till hampfröstora tuberkler, utsådda tätt överallt.

Hjärta: Hjärtsäcken innehöll en matsked klar vätska. Pericardiet glatt och glänsande. – Hjärtat normalstort, valvler, klaffar, myocard? utan anmärkning.

Bukhinna: Över hela peritoneum tätt sittande knappnålshuvudstora tuberkler. – Omentet låg fixerat ned mot lilla bäckenet. Sedan detta lösts fann man lilla bäckenet avstängt från den övriga bukhålan genom hoplödda tunntarmsslyngor. – Dessa visade sig sedemera utgöras av de nedersta 2 m. ileumslyngor. Efter deras utskaffande visade sig fossa Douglasi innehållande var, omkring en matsked. Ovarier och tubor på båda sidor hopbakade till en massa, som utgjorde en del av abcessväggen. I denna abcess ledde colpotomien? in (se journalen). – Uterus obetydligt större än normalt, något lös konsistens. Slemhinnan här och var gangrenös, i övrigt på det hela taget utan anmärkning. Blåsan utan anmärkning. Njurarna normala med undantag av att barken var något tjockare än normalt, svällande.

Pat. anat. diagnos: Abscessus pars fossa Dougl. Tuberculosis miliaris pulmon. amb., liensis et peritnonei + Trombosis vena iliaca et vena femoral. sin.
Karlefors

Mvh Anita Aronsson

2022-02-03, 10:25
Svar #2

Utloggad Björn Karlsen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 17:03
  • Dokumentera släktskap
    • Visa profil
Det var en utomordentlig tolkning av rapporten, jag kunde tyda vissa ord men fick inget sammanhang. Du kunde tydligen läsa allt, jag är mycket tacksam.
Törs jag fråga om en sak till, jag har en sjukrapport på samma person som jag häller inte kan läsa eller tyda. Kan jag göra ett nytt ämne som går till samma tolkare.
Tack igen, hälsningar Björn :)

2022-02-03, 11:47
Svar #3

Utloggad Anita Aronsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 336
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 16:43
    • Visa profil
Björn!

Kan alltid  vara värt att göra ett försök. Släktforskare är ofta bra på att tyda gammal handstil.

Mvh Anita Aronsson

2022-02-03, 12:49
Svar #4

Utloggad Björn Karlsen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 17:03
  • Dokumentera släktskap
    • Visa profil
Hej Anita.
Det gick så bra med obduktions rapporten så det här blir säkert bättre än jag kan förmå. Jag har kanske inte bilderna i rätt ordning men jag gav dem endast filnamn från Page1 till Page 6. Därför vet jag inte om det är rätt sammanhang.
Jag är endast mellanhand för man i USA som har sina rötter i Sverige och inte
behärskar språket, så jag kommer översätta till Engelska sen.
Det som överraskade mest är att lasarettets arkiv hittade dessa paper efter mer än 100 år, endast efter en liten notering i kyrkboken. 
Hälsningar Björn

2022-02-03, 14:34
Svar #5

Utloggad Anita Aronsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 336
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 16:43
    • Visa profil
Björn!

”Page 6” utgör fortsättning på obduktionsprotokollet ovan. Misstänkte att det fattades något eftersom ”Pat. anat. diagnos” upptog sådant som inte avhandlats i den texten.

Page 6. börjar mitt i en mening:
....fibros med otydlig teckning. – Mjälten något större än normalt. Ganska riklig utsådd med tuberkler här också. – Levern, Tecken på ringa stas, i övrigt 0. – Pancreas, ventrikel utan anmärkning. Tarmar uppklippes ej. – I vena iliaca sin. (från delningsstället) en några dagar gammal tromb, fortsättande ned i v. femoral.

Mvh Anita Aronsson

2022-02-03, 15:23
Svar #6

Utloggad Björn Karlsen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 17:03
  • Dokumentera släktskap
    • Visa profil
Hej igen
Jag gjorde säkert något fel eftersom endast en bild kom fram.
När jag tryckte på Bifoga bild så fortsatte jag från Page 1 till Page 6. Det var troligen fel. Ska jag starta ett nytt ämne för varje bild-fil?
MVH Björn

2022-02-05, 11:32
Svar #7

Utloggad Björn Karlsen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 17:03
  • Dokumentera släktskap
    • Visa profil
Hej Anita
Jag inser att jag gjorde fel förra gängen jag skickade filer.
Nu skickar jag på nytt, har läst instr. ordentligare hoppas på det bästa och din tålmodighet.
Björn



2022-02-06, 05:41
Svar #8

Utloggad Anita Aronsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 336
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 16:43
    • Visa profil
Björn!

Jag sänder privat mail till dig.

Mvh Anita Aronsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna