ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var hittar jag ens Viborg infanteriregemente?  (läst 417 gånger)

2022-02-02, 16:01
läst 417 gånger

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 548
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 13:56
    • Visa profil
Hej,

jag har sökt i generalmönsterrullor och arméns rullor efter Viborgs infanteriregemente från och med slutet av 1690-talet fram till 1716. Men hittar det inte.

Var hände? Upplöstes regementet när ryssarna intog Finland eller? Även om så var fallet måste regementet ha funnits före en ev. upplösning.

Eller är det så att inte alla rullor har digitaliserats/filmats?

Kan någon vänlig själ svara på hur det står till med den saken?

Med vänlig hälsning,
Desirée g.

2022-02-02, 16:52
Svar #1

Utloggad Sune Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1217
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 06:42
    • Visa profil
Detta finns men troligen ej digitaliserade.

Viborgs (Kymmenegårds) läns infanteriregemente  (1630 – 1791)
Myndighet (upphörd)

Kategori   Statlig myndighet
Alternativa namn   
Östra Viborgs infanteriregemente  (1630 – 168)
Karelska infanteriregementet  (1630 – 168)
Viborgs läns infanteriregemente  (168 – 1721)
Villmanstrands regemente  (168 – 1721)
Kymmenegårds läns infanteriregemente  (1721 – 1734)
Kymmenegårds läns infanteribataljon  (1735 – 1776)
Kymmenegårds lätta infanteribataljon  (1776 – 1791)
Referenskod   SE/KrA/2170
Länk till posten   https://sok.riksarkivet.se/agent/huMFr0N4rX61p03GjpvwY3
   
Arkivbeskrivning   
Viborgs, Kymmenegårds läns infanteriregemente
Ingår i: Finska regementen (Krigsarkivet (depå: Arninge))
Mvh
Sune

2022-02-02, 18:41
Svar #2

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 548
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 13:56
    • Visa profil
Hej Sune,

tack för svar. Och tack för länken. Jag halkade in på den sidan redan igår, men tänkte att kan det vara så illa att flera regementen inte är digitaliserade. Och så verkar vara fallet. Men nu fick jag det konfirmerat ordentligt av dig Sune.

Så än en gång, tack!

Trevlig kväll.

Med vänlig hälsning, Desirée

2022-02-02, 22:02
Svar #3

Utloggad Christer Edenfjord

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 21:17
    • Visa profil
Hans Högman skriver såhär om Viborgs Infanteriregemente under den tid Du efterfrågar:

"Uppsatt på 1620-talet som Viborgs läns infanteriregemente (1696 indelt).  Regementet härstammar från det Finska Storregementet som på 1620-talet delades i mindre enheter.  I 1634-års regeringsform omnämns Viborgs läns infanteriregemente som trettonde regementet. Regementet överfördes till Livland år 1700 och ingick där i Wellingks avdelning. Regementet läggs senare i Riga som garnisonsförband.  Regementet gick i rysk fångenskap vid Rigas fall 1710. Regementet fick sättas upp på  nytt 1710 och tillhörde därefter armén i Finland. Regementet deltog i det norska fälttåget 1718 där de ingick i general Armfeldts avdelning om 7.500 man som i augusti 1718 gick in i Norge över Jämtland."

Om Du inte stött på hans eminenta sidor om militärhistoria, så är det hög tid :-)  http://www.hhogman.se/militaria.htm

//Christer

2022-02-03, 11:04
Svar #4

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 548
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 13:56
    • Visa profil
Hej Christer,

jag har sett Högmans sida, men vad gäller vissa regementen är inte alltid hans uppgifter fullödiga. Jag har varit tvungen att vända mig till Anbytarforum för att få reda på mer, som om Dalregmentet och Bergregmentet i Dalarna/Kopparberg eftersom de överlappade varandra i praktiken. Soldater från samma socken kunde gå ut i vart och ett av de två regementena. Så jag använder mig sällan av hans sidor.

Viborg har ju dessutom alltid tillhört armén i Finland. Det Högman skriver om "armén i Finland" är att det är under den fliken med namnet "Finland" i arméns rullor regementet fanns, vilket det dock inte gör. Så det Högman skriver om t.ex. Viborgs regementes historia är säkert rätt, det är bara det att det finns inga digitaliserade källor för Viborg läns regemente.

Så jag tror som jag skrev tidigare, att källor till Viborgs regemente måste man vara i arkiv för att hitta, eftersom de inte verkar finnas på nätet, på KrA.

Mvh, Desirée

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna