ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp, vigselbok, 1761  (läst 340 gånger)

2022-01-29, 15:16
läst 340 gånger

Utloggad Jonas Byström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2023-09-16, 13:54
    • Visa profil
Hej! Skulle behöva hjälp att tyda lite text ur en vigselbok. https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0033376_00021#?c=&m=&s=&cv=20&xywh=-84%2C1475%2C3713%2C2370

Jag vet att det högst upp står "Daniel Schaupp", och under denne dess hustru, vem jag tror är "Anna Wenta".

Under dessa två står "Lars Hansson Tunström, gruvdräng" med hustru "Karin" någonting.

Det jag är nyfiken på är det som står efter "Daniel Schaupp". Denne ska vara ifrån Tyskland, troligtvis.

Tack!

2022-01-30, 07:05
Svar #1

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Daniel Schaupp, Mäster skräd. i Königsberg och Anna Wenta. Hustruns moder hette Karin Pärsdotter.

2022-01-30, 14:58
Svar #2

Utloggad Jonas Byström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2023-09-16, 13:54
    • Visa profil
Daniel Schaupp, Mäster skräd. i Königsberg och Anna Wenta. Hustruns moder hette Karin Pärsdotter.

Tack! Har sett denna titel förut i samband med Daniel Schaupp, men själv såg jag inte hur det skulle kunna vara "Mäster skräddare", eller hur man skulle kunna se att det stod "Königsberg". Fast Kön...berg kanske inte kan vara så mycket annat.
Använder du dig av någonting för att tyda bokstäver? Tycker det som ska vara "mäster" ser mer ut som "mniston".

2022-01-30, 15:31
Svar #3

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Många års läsning av frakturstil eller med annat namn nygotisk kursivstil har gett mig färdigheter. Men man kan också jämföra bokstäver i samma avsnitt. Ja, svårt att läsa ä:et i Mäster men det kan inte vara så mycket annat.- När det gäller Königsberg så ser man nedre kanten på första g:et sticka fram i bladvecket. Men jag skulle tro att fadern hette Peter, Daniel verkar vara struket till förmån för Peter. Bekräftas av att äldste sonen hette Johan Peter.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna