ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hulingsryd/Hultsfred  (läst 584 gånger)

2022-01-29, 12:46
läst 584 gånger

Utloggad Ann-Kathrine Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 82
  • Senast inloggad: 2024-02-11, 12:07
    • Visa profil
Hej
Hultsfred finns med först i HFL Al:16 (1839-1847), och det ser ut som att några gårdar i Hulingsryd fick byta namn
Varför blev det en namnändring
Idag är ju Hulingsryd bara en liten del av Hultsfred
Tacksam för lite info om detta

Vänliga hälsningar
Ann-Kathrine





2022-01-29, 14:50
Svar #1

Utloggad Anders Sundlöv

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 15:16
    • Visa profil
Utan veta vilka gårdar som berörs så brukar jag börja att leta i Lantmäteriets "Historiska kartor" om det gjorts hemmansklyvningar, avsöndringar, laga skifte, mm, vid de tidpunkter det sker förändringar.
https://historiskakartor.lantmateriet.se/hk/mapsearch

2022-01-29, 16:02
Svar #2

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6980
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 15:53
    • Visa profil
Den uppsnyggade namnformen Hultsfred ('Hulsfre' och andra varianter) för Hulingsryd kan beläggas redan före 1600-talets början. Samhället, sydväst om byn, har sitt ursprung i Kalmar regementes övningsplats (Hultsfreds slätt) och de industrier som började växa upp i mitten av 1800-talet. Följer man kartorna får man ett grepp om utvecklingen.

2022-01-29, 16:25
Svar #3

Utloggad Anders Sundlöv

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 15:16
    • Visa profil
"Hulsfre" är ju också hur det fortfarande uttalas lokalt. Vilket kan höras i Kenneth Rosander mellansnack på skivor och spelningar av Wild Rover och Lifvens.
Har följt släkt i gårdarna runt Vena och hamnat även i Hulingsryd. Senast med släktingar som emigrerade till amerika från Vissböle och Långsjönäs 1869 och några år efter det.
Finns en gravsten i Vena med texten SJ Peterson död 1911 1/1, men det står Lake View, Iowa, USA och där jag benat ut hela historien varför det blev så (var mormors farbror)
De hade bott på några gårdar i Hulingsryd vid den tiden på 1800-talet och även det som idag benämns Gnöttlerum vid Silverån.

2022-01-30, 13:39
Svar #4

Utloggad Ann-Kathrine Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 82
  • Senast inloggad: 2024-02-11, 12:07
    • Visa profil
Stort tack till er båda för denna nya information

Hälsningar
Ann-Kathrine


2022-01-31, 19:45
Svar #5

Utloggad Anders Sundlöv

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 15:16
    • Visa profil
Jag lånar tråden utifrån att jag läste följande idag i ett annat syfte kring de gårdarna i Hagelsrum.

Texten kommer från 1320 när arvskifte görs efter Ingeborg Bengtsdotter och ena dottern Birgitta Birgerdotter (heliga Birgitta) via sin man får följande tilldelat:
Secunda vero pars continet bona ista. videlicet Haghwlsrum. øahult. Mørhult. hulnszfarahult, huluszrydh, skersio et fughlem, cum colonijs et adiacencijs bonorum eorundem

Och förklarad:
Ulf Gudmarsson får å sin hustrus vägnar Hagelsrum, Ödhult och Mörhult (Målilla sn), ”hulnszfarahult”, Hulingsryd (Vena sn), Skärsjö (Bälaryds sn) och Fågelhem (Södra Vi sn) med tillagor.

Jag tolkar "bona ista" som egendom/ägande och här anges hulnszfarahult, huluszrydh, där man i förklaring bara citerar "hulnszfarahult". Jag har tidigare tolkar de två som samma plats men fått nytt namn beroende av när tiden man skrev det, men ser det ut som två olika egendomar - stämmer det. Och att den som skrev den förklarande texten inte kunde hitta "hulnszfarahult".

Hela texten finns i Riksarkivet
https://sok.riksarkivet.se/?ValdSortering=O_A&PageSize=50&Sokord=Nils+Petersson&EndastDigitaliserat=False&FacettFilter=register_facet%24Brev%2fSDHK+(medeltidsbrev)%3a&AvanceradSok=False&page=4&postid=sdhk_3025&tab=post#tab

2022-01-31, 21:11
Svar #6

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6980
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 15:53
    • Visa profil
Den uppräkning som börjar med "bona ista" (som betyder "följande gods") och som avser ett gårdskomplex kring Hagelsrum namnger bl.a. just Hagelsrum, Ödhult, Mörhult, 'huluszfarahult' (felaktigt återgivet i den OCR-skannade versionen av trycket i DS [nr 2260]), Hulingsryd etc. 'Huluszfarahult', i Vadstena klosters jordebok i formen 'Hwlundzffaarhult' och i Smålands handlingar (1538:5) i formen 'Holunzffagherhult', är det hemman som numera heter Ekenäs i Målilla sn. Se även Det medeltida Sverige, del 4:4, s. 67.

2022-02-01, 06:56
Svar #7

Utloggad Anders Sundlöv

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 15:16
    • Visa profil
Tack!
Hade inte en tanke på att det kunde vara ett "skrivfel" och ser det nu när jag tittar på sidan som blivit OCR-inläst. Har precis gjort en tur med Erik Bengtsson, Junarp/Junnarp, och hans släktband till gårdar i området, bl.a. Hagelsrum under 1800-talet,  där det börjar i just Ekenäs.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna